• Anonym (frisör)

hyra på frisörstol?

hej alla frisörer!

jag undrar vad ni betalar i stolshyra i månaden?
    vad ingår i hyran?
    var ligger lokalen?

jag hyr stol för ca 450kr/dag exklusive moms. sedan tillkommer prkostnader, stim, sami, utbildningskostnader, produktkostnader (färg, permanentvätskor, väten, schampoo, styling mm)

har jobbat på samma ställe i 10 år.  vi tar mellan 250-350/klippning. alltså ligger vi i underpris. salongen ligger på liten ort ca 5mil från en stor stad. saken är den, att när allt är betalt, skatten och momsen är dragen, fan det bli inget kvar!!!! är glad om jag kan ta ut 7 000-12 000 i lön.

hur gör ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-09 21:38
    skall tillägga att jag arbetar 40-50tim/vecka.

• Svar på tråden hyra på frisörstol?
  • Anonym (frisör)

ingen?

• Anonym (frisör)

sista försöket......

• Anonym (mammaledig)

Jag har jobbat på 3 olika salonger i Lund.
    Alla tre har haft hyror på strax under 10000/ mån
    Har inte jobbat på nåra år så jag vet inte hur mycket det höjts sedan sess.
    I hyran ingår plats, el, vatten men inte mycket mer.
    Reklam, förbrukningsvaror, toapapper, kaffe, handdukar mm har kostat extra. Vissa saker delade vi på andra köpte var och en.

När mammaledigheten är slut vet jag inte om jag vill vara egen mer.
    Dålig lön, dålig semester, mycket övertid och bokföring på kvällar och helger....

• Ulrica80

Du får helt enkelt se till att öka dina inkomster, dvs ta mera för en klippning.

• Anonym (frisör)
    Ulrica80 skrev 2011-03-15 12:34:48 följande:
    Du får helt enkelt se till att öka dina inkomster, dvs ta mera för en klippning.
    alltså, min erfarenhet är att dom flesta tycker att det är överpris när en klippning kostar mer än 250- helt galet....
    läste nån tråd här för ett tag sedan och alla tyckte att det är alldeles för dyrt att gå o klippa sig.... sen att målare, snickare, rörmokare etc tar ca 350-450 i timmen excl allt material o omkostnader är ju tydligen en helt annan sak, men som frisör ska man inte kunna ta betalt......

snälla, fler med erfarenheter som egen frissa?
  • Ulrica80
    Anonym (frisör) skrev 2011-03-15 17:14:45 följande:
    alltså, min erfarenhet är att dom flesta tycker att det är överpris när en klippning kostar mer än 250- helt galet....
    läste nån tråd här för ett tag sedan och alla tyckte att det är alldeles för dyrt att gå o klippa sig.... sen att målare, snickare, rörmokare etc tar ca 350-450 i timmen excl allt material o omkostnader är ju tydligen en helt annan sak, men som frisör ska man inte kunna ta betalt......

snälla, fler med erfarenheter som egen frissa?
    Du kan inte jämföra en klippning med målare eller snickare eftersom det är om man har en BR/hus något man får tillbaka sedan.
  • Anonym (frisör)
    Ulrica80 skrev 2011-03-15 19:06:09 följande:
    Du kan inte jämföra en klippning med målare eller snickare eftersom det är om man har en BR/hus något man får tillbaka sedan.
    det är väl självklart att jag kan! jag är en utbildad hantverkare som jobbar med det estetiska... suck...
  • Anonym (jag e ej frisör)

Jag skriver här som kund. Bor i en medelstor stad och här kostar det 400:- för att toppa håret, hos nästan samtliga frisörer. Sen är det tydligen skillnad om du har långt eller kort hår, blir billigare om du har kort hår...
    250:- är billigt!

• Anonym (frisör)

det jag undrar är hur alla frisörer får det att gå runt. många ovetande personer tror ju oftast att det är en guldgruva att vara egen... som ex snickare o målare är det ju ofta det, eftersom dom tar betalt vad som krävs för att man ska kunna tjäna pengar vilket är ju huvudsaken...  med andra ord borde ju alla då förstå att jag också måste ta betalt för att min firma ska gå runt.
    jag kan ju tala om att man skulle behöva ta minst 450kr per klipp för att få en hyfsad timpenning...(underförstått att man tar tid på sig, eftersom det är ett hantverk och det tar oftast minst 45 min...alla som gör snabbklipp med maskin räknas ej...) lite lustigt att föregående talare endast tycker att det är ok "om man får pengar tillbaks.."
    att betala för en tjänst. blir så arg och less när jag tänker på hur många som inte är införstådda med verkligheten...

• Minna07
    Anonym (frisör) skrev 2011-03-15 21:38:59 följande:
    det är väl självklart att jag kan! jag är en utbildad hantverkare som jobbar med det estetiska... suck...
    Men faktum är att många människor INTE tycker det är värt att klippa sig för mer än 200 kr. Man bryr sig helt enkelt inte så mycket om hur man ser ut i håret. Killar tar gärna hjälp av trimmern osv...

Det är väll mest kvinnor som uppskattar att bli klippta av ett proffs och få ny snygg hårfärg. Men alla tänker inte så...

Skillnaden är att man MÅSTE ta hjälp av rörmockare om man få stopp i avloppet, om man inte vill gå ut till närmsta buske och göra sina behov. Hantverkare måste dessutom täcka upp för bensin, och det förstår ju folk på ett annat sätt.
Svar på tråden hyra på frisörstol?