• Anonym (frisör)

hyra på frisörstol?

hej alla frisörer!

jag undrar vad ni betalar i stolshyra i månaden?
    vad ingår i hyran?
    var ligger lokalen?

jag hyr stol för ca 450kr/dag exklusive moms. sedan tillkommer prkostnader, stim, sami, utbildningskostnader, produktkostnader (färg, permanentvätskor, väten, schampoo, styling mm)

har jobbat på samma ställe i 10 år.  vi tar mellan 250-350/klippning. alltså ligger vi i underpris. salongen ligger på liten ort ca 5mil från en stor stad. saken är den, att när allt är betalt, skatten och momsen är dragen, fan det bli inget kvar!!!! är glad om jag kan ta ut 7 000-12 000 i lön.

hur gör ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-09 21:38
    skall tillägga att jag arbetar 40-50tim/vecka.

• Svar på tråden hyra på frisörstol?
  • Anonym (frisör)
    Minna07 skrev 2011-03-15 21:52:55 följande:
    Men faktum är att många människor INTE tycker det är värt att klippa sig för mer än 200 kr. Man bryr sig helt enkelt inte så mycket om hur man ser ut i håret. Killar tar gärna hjälp av trimmern osv...

Det är väll mest kvinnor som uppskattar att bli klippta av ett proffs och få ny snygg hårfärg. Men alla tänker inte så...

Skillnaden är att man MÅSTE ta hjälp av rörmockare om man få stopp i avloppet, om man inte vill gå ut till närmsta buske och göra sina behov. Hantverkare måste dessutom täcka upp för bensin, och det förstår ju folk på ett annat sätt.
    hm..ja, som tur är det valfritt ;) men du, vad tror du att lokalen, elen, vattnet, radiorättigheter, färger, styling, kortmaskin, telefon, datorbokning, handdukar, tvättmedel, kammar, fönar, saxar mm mm mm kostar???
  • Minna07
    Anonym (frisör) skrev 2011-03-15 21:59:48 följande:
    hm..ja, som tur är det valfritt ;) men du, vad tror du att lokalen, elen, vattnet, radiorättigheter, färger, styling, kortmaskin, telefon, datorbokning, handdukar, tvättmedel, kammar, fönar, saxar mm mm mm kostar???
    Självklart är det DYRT, det förstår ju jag och många andra mycket väl. Men det faktumet ändrar ju inte vad folk anser att en klippning är värd. Förstår du hur jag menar? Arbetet i sig förtjänar absolut en rimlig kompensation. Men det måste också möta kundernas vilja att betala för produkten/tjänsten. 

Om priset överstiger den prisnivå som folk är villiga att lägga på att vårda sitt hår så blir det ingen klippning. Folk tar inte hänsyn till att du behöver inkomst när de väljer att klippa sig eller ej. De bryr sig om sin egen ekonomi och vad de själva är villiga att lägga ut på sitt hår.

Det kan hända att du köpt in till på en salong som ligger dåligt till. Den kanske inte ligger i ett område där det bor folk som har ekonomisk möjlighet att klippa sig för 500 kr. Priset på en klippning skiljer sig ju ofta avsevärt om man går till en salong i sthlmsförort eller en på t.ex Östermalm.

Det är bara att inse att du antagligen behöver göra egna förändringar om du inte lyckas med din verksamhet så som den är idag.
  • Indianica

Jag har alltid tänkt att frisörer även klipper vänner och bekanta för en skattefi penning privat och på så vis får det att gå runt, ungefär som servistriser får extrapengar av sina kunder direkt i fickan. Korkat kanske?

För övrigt kan jag bara uttala mig som kund och om en hel familj ska klippa sig hos frisör regelbundet blir det naturligtvis intressant med en billig frisör, ponera att man betalar 400 kr per person och månad = dyrt. Men om du nu inte får fler kunder med billigt pris vet jag inte vad du ska göra?

• Indianica

och vad gäller jämförelsen med snickare etc så är ju snickarens jobb något som någon skrev ökar husets värde, man får göra rotavdrag och dels är det ett arbete som är synligt i några år framöver. Om jag klipper mig för 500 kr idag är det arbetet inte synligt om två månader då håret vuxit ut igen...

Men du kanske kan pröva att höja priset iaf? Jag varvar mellan en dyr och billig frisör och min billiga frisör höjde för ett tag sedan priset med 50 kr och det tyckte jag var helt okej.

• Parniara

Håller helt med Minna07

Hur hårt det än kan kännas och hur duktig du än är i ditt hantverk kan du bara ta betalt det folk är villiga att betala.
    Ta mig som exempel, för att jag ska vara fin i håret skulle jag behöva gå i alla fall 4 gånger per år. Det skulle jag göra om jag betalade säg 300 kr =1200/år. Men jag gör det inte nu när det kostar 500. Då går jag bara 2 gånger= 1000 kr. Så på mig förlorar frisören 200/år i och med att jag så sällan går dit. Det är väl ok om man är fullbokad hela tiden, men behöver man kunder så kanske man inte kan ta betalt det man vill ha utan det kunderna är villiga att betala.

För poängen är ju att vissa av oss inte ens går någon annanstans om vi tycker det är för dyrt, vi går inte alls.

• Ulrica80
    Anonym (frisör) skrev 2011-03-15 21:38:59 följande:
    det är väl självklart att jag kan! jag är en utbildad hantverkare som jobbar med det estetiska... suck...
    Jo men något man gör på sitt hus/lägenhet får man tillbaka pengar för i slutändan. En klippning kan man aldrig får tillbaka i pengar.  DU får ju läsa vad jag skriver istället för att tolka hel vilt.
  • Bebislängtan82

Jag betalar 390 kr för en klippning, jag klipper mig på samma ställe hos en yngre tjej som är jätte duktig.

350 tycker jag är mer vettigt

Är 2011 vårt år
  • Robert0001

Stolshyra på 10.000kr är dyrt.

10.000 i stolshyra ink moms. är 8.000 ex moms (2.000 ingående moms).

Årskostnaden är 96.000kr ex moms, och ingående moms (24.000kr)

Kostnad för kassa, it-lösning, kortlösning, slipning av saxar, maskiner, reklam, underhåll av lokal etc etc ca 7.500kr ink. moms. Du jobbar bara 10 månader per år, för du har semester, sjuk, klämdagar, inga bokade etc. Det blir grovt 56.000kr ex moms, och 14.000 i ingående moms.

Så totala kostnader på ca 150.000kr ex moms (och ingående moms 38.000).

Om du jobbar 8-timmars dagar, 5 dagar i veckan, blir detta ca 21 dagar i snitt per månad.

Om en klippning tar ung. 45 min, så finns det ca 10 klippnings tillfällen per dag att sälja ut. Om man tar hänsyn till säsongsvariationer (ingen klipper sig på sommaren), konkurrens etc så är det troligt att en genomsnittlig boknings andel är ca 60%. Dvs över tid så är 60% av tiden bokad av betalande kunder, alltså 6 klippningar per dag i snitt över året).

450kr per klippning (6*450 = 2.700 ink moms) * 21 dagar = 56.700 ink moms. 56.700 * 10 arbetande månader = 567.000kr ink moms. Det är 113.400kr i utgående moms, och 454.000kr är kvar efter moms.

454.000kr minus kostnaderna 150.000 ger 304.000kr och detta är alltså vinsten innan skatter. Från 304.000kr dras ca 30% i egenavgifter (*0.70) och efter det finns det ca 213.000kr kvar.

213.000 är din årslön. 213.000/12 = 17.750kr (ca 14.000kr efter skatt).

Detta sagt, är 450kr för en klippning BILLIGT! Det borde kosta kanske 650kr för en klippning.

• LeiaBus2010
    Robert0001 skrev 2013-05-01 08:56:49 följande:
    Stolshyra på 10.000kr är dyrt.

10.000 i stolshyra ink moms. är 8.000 ex moms (2.000 ingående moms).

Årskostnaden är 96.000kr ex moms, och ingående moms (24.000kr)

Kostnad för kassa, it-lösning, kortlösning, slipning av saxar, maskiner, reklam, underhåll av lokal etc etc ca 7.500kr ink. moms. Du jobbar bara 10 månader per år, för du har semester, sjuk, klämdagar, inga bokade etc. Det blir grovt 56.000kr ex moms, och 14.000 i ingående moms.

Så totala kostnader på ca 150.000kr ex moms (och ingående moms 38.000).

Om du jobbar 8-timmars dagar, 5 dagar i veckan, blir detta ca 21 dagar i snitt per månad.

Om en klippning tar ung. 45 min, så finns det ca 10 klippnings tillfällen per dag att sälja ut. Om man tar hänsyn till säsongsvariationer (ingen klipper sig på sommaren), konkurrens etc så är det troligt att en genomsnittlig boknings andel är ca 60%. Dvs över tid så är 60% av tiden bokad av betalande kunder, alltså 6 klippningar per dag i snitt över året).

450kr per klippning (6*450 = 2.700 ink moms) * 21 dagar = 56.700 ink moms. 56.700 * 10 arbetande månader = 567.000kr ink moms. Det är 113.400kr i utgående moms, och 454.000kr är kvar efter moms.

454.000kr minus kostnaderna 150.000 ger 304.000kr och detta är alltså vinsten innan skatter. Från 304.000kr dras ca 30% i egenavgifter (*0.70) och efter det finns det ca 213.000kr kvar.

213.000 är din årslön. 213.000/12 = 17.750kr (ca 14.000kr efter skatt).

Detta sagt, är 450kr för en klippning BILLIGT! Det borde kosta kanske 650kr för en klippning.

Leia 2010-09-19 <3 Minnah 2012-10-03 <3
  • Eng

Min fru är frisör hon kommer ifrån england och klippa helt annorlunda än svenska gör.
    Hon här gött 5 års utbildning,
    Hon tar 200kr för en klippning och ca 800kr för en färgning. Hon arbetar 9 timmer per dag 
    plus alla bokföring etc, föra året hade hon ett inkomst på 368000kr detta är efter allt är betalt
    men ej skatt.
      Om du är duktig så komma du att här mycket att göra = pengar.
    det tog 3 år med dåligt  inkomst för att bygga upp.

• Fanny b
    Minna07 skrev 2011-03-15 21:52:55 följande:
    Men faktum är att många människor INTE tycker det är värt att klippa sig för mer än 200 kr. Man bryr sig helt enkelt inte så mycket om hur man ser ut i håret. Killar tar gärna hjälp av trimmern osv...

Det är väll mest kvinnor som uppskattar att bli klippta av ett proffs och få ny snygg hårfärg. Men alla tänker inte så...

Skillnaden är att man MÅSTE ta hjälp av rörmockare om man få stopp i avloppet, om man inte vill gå ut till närmsta buske och göra sina behov. Hantverkare måste dessutom täcka upp för bensin, och det förstår ju folk på ett annat sätt.

Jag håller med om detta. Jag har några gånger låtit klippa mig hos frisörer som tagit över 300 kr, de gjorde ett bra arbete jämfört med de lågpris-frisörerna jag oftast går till, men jag har inget behov utav att få en fin frisyr, så av den anledningen går jag till lågprisfrisörer.
  • Carolineeeee
    Parniara skrev 2011-03-16 09:11:52 följande:

Håller helt med Minna07

Hur hårt det än kan kännas och hur duktig du än är i ditt hantverk kan du bara ta betalt det folk är villiga att betala.
    Ta mig som exempel, för att jag ska vara fin i håret skulle jag behöva gå i alla fall 4 gånger per år. Det skulle jag göra om jag betalade säg 300 kr =1200/år. Men jag gör det inte nu när det kostar 500. Då går jag bara 2 gånger= 1000 kr. Så på mig förlorar frisören 200/år i och med att jag så sällan går dit. Det är väl ok om man är fullbokad hela tiden, men behöver man kunder så kanske man inte kan ta betalt det man vill ha utan det kunderna är villiga att betala.

För poängen är ju att vissa av oss inte ens går någon annanstans om vi tycker det är för dyrt, vi går inte alls.

Sen måste du ju komma ihåg att för att frisören ska tjäna dessa hela 200 kr extra ska frisören klippa håret på dig dubbelt så många gånger. Frågar du mig skulle jag hellre klippa dig två gånger för 1000 kr än fyra gånger för 1200 kr.
    Är du med hur jag menar?
  • Powderpuff

Jag tar 600 för en klippning. Betalar för en heltid, ungefär samma pris som du, men jobbar bara 60% för tillfället. Inga problem. Hade aldrig slitit ut mig för ingenting. Sänk din hyra, höj ditt pris, flytta eller byt yrke är mitt råd. 

Värdera din kunskap mer. Det finns alltid de som kommer klaga på priset men helt allvarligt nu. Vill du verkligen ha dessa kunder? Nu säger jag absolut inte att man MÅSTE klippa sig och färga och ändra kalufsen hit och dit men jag jobbar med det jag gör och hjälper hellre dem som delar mitt intresse än de som bara klipper sig för att topparna börjar likna julgranar.

• Powderpuff
    Ulrica80 skrev 2011-03-16 11:26:11 följande:
    Jo men något man gör på sitt hus/lägenhet får man tillbaka pengar för i slutändan. En klippning kan man aldrig får tillbaka i pengar.  DU får ju läsa vad jag skriver istället för att tolka hel vilt.
    Hellre snygg på stan än ful i en vindsvåning säger jag... Alla är vi olika. Alla prioriterar olika. 
  • Anonym (Exfrisör)

Jag har jobbat som frisör. Hade egen firma och har hyrt in mig på ett par ställen. Jag jobbade i Sthlm på Östermalm/Vasastan. Hyran låg på ca 5500kr ex moms för halvtid oc ca 11000kr ex moms för heltid i månaden. I det priset ingick datoriserat bokningssystem, telefon, stylingprodukter, handdukar, tvättmedel, kaffe och te till kunderna, schampo och balsam, ja allt förutom hårfärgerna och vätet och det. Vi fick även provision på det vi sålde, jag brukade få in ca 1000kr bara på det att dra av från hyran. Mina priser låg verkligen över dina priser oxå. För en klippning tog jag ett från pris på 650kr, färgning från 950kr, slingor från 1200kr. Jag drog en dålig månad in ca 40-50.000kr innan skatt, en bra blev det runt 100.000kr innan skatt. Jag trivdes verkligen med yrket, men pga allergier och annat kunde jag tyvärr inte fortsätta :( Om du vill ha tips och råd är det bara att hojta till hjälper gärna till :)

• memedlem

Hej Anonym (Exfri­sör),

Jag funderar på att öppna frisörsalong. Kan du ge några tips.
    Vad är viktigaste och hur ska man hitta en bra frisör?
    Om man öppnar en salong får man registrera Aktie bolag och måste betala lön till sig själv even man klipper inte. Gjorde du den?

//Mvh,
    Me

• Lojise

Är det inte billigt att hyra ut sin frisörsalong för endast 3500 kr i månaden?

• Anonym (VA?)

200:- för en klippning??!! Var i Sthlm klipper man sig för den summan? Tror inte jag betalat under 600 :- de senaste åren i alla fall. Själv skulle jag bli klart misstänksam över frisörens kunskap om den måste dumpa priset för att få kunder. Jag betalar minst 600:- hos min frisör och vet att hon är värd vartenda öre då jag alltid är supernöjd.

• Samira98

Hej

Jag vill hyra en stol ingen salong , vad ska jag göra ?

Menar ska lämna F skatt eller A skatt ???

• Samira98
    Samira98 skrev 2017-11-23 14:24:47 följande:

Hej

Jag vill hyra en stol in en salong , vad ska jag göra ?

Menar ska lämna F skatt eller A skatt ???

Svar på tråden hyra på frisörstol?