Det där med stimulans?
Jag väntar mitt andra barn och har ett barn som kommer att vara nästan 1,5 år när nästa kommer. Lyckligtvis kommer min man att vara föräldraledig med det första barnet i några månader när syskonen har anlänt. När han börjar jobba så har jag tänkt behålla det äldre syskonet hemma, både för min och hennes skull. Jag tyckte att det var dödligt tråkigt att gå hemma med ett spädbarn förra gången och tycker att det ska bli hur kul som helst att han ett storasyskon hemma. Det är ju nu det börjar bli kul!
Jag läser här på familjeliv om "stimulans" och hur barn ska "aktiveras". Det ska stimuleras hit och dit, ett begrepp som tidigare varit okänt för mig. Behöver man "stimulera" barn? Jag tänker på hur jag själv växte upp och hur barn växte upp förr i tiden. Man hängde väl bara med, vad är det för fel på att plocka ur en diskmaskin eller laga mat med sin förälder? Kan de inte leka själva, hjälpa till att byta blöja på lillasyskonet? Bara vara delaktiga i det liv som familjen lever.
Jag gillar ju att vara med barn, jag gillar att gå i skogen, jag gillar att åka på utflykt, träffa kompisar som också har barn och gå på öppna förskolan. Räcker inte det? Vad betyder det här med stimulans egentligen?
Jag försöker inte vara dryg, bara nyfiken. Så, vad innebär det egentligen att stimulera ett barn?