• Äldre 10 Mar 09:55
    3700 visningar
    14 svar
    14
    3700

    Hjälp! Utomkveds, Missfall eller Gravid?

    Hej!

    I lördags kväll så började jag blöda, bara 2 veckor efter senaste mens (eller vad jag trodde var mens i alla fall..). Natten till söndagen fick jag stark mensvärk som gick över efter 2 panodil.
    På morgonen fick jag positivt gravtest och åkte således till gynakuten på inrådan från 1177.
    Där konstaterades att livmodern var tom och man kunde inte se något "ovanligt". Missfall tänkte vi då, eller väldigt tidig graviditet.
    Jag lämnade blodprov för att utesluta utomkveds.

    Åkte tillbaka igår onsdag och lämnade andra blodprovet. Hcg hade stigit men inte tillräckligt som vid "vanligt" graviditet. Inget syntes på UL då heller.
    Skall tillbaka imorgon fredag för att lämna nytt blodprov.

    Jag har slutat blöda och har inte haft ont mer än natten till söndagen.
    Har någon av er varit med om något liknande och hur har det gått i så fall? Har ni någon fundering som kan hjälpa mig lite i mina funderingar.....?
    Tack!

  • Svar på tråden Hjälp! Utomkveds, Missfall eller Gravid?
  • Äldre 10 Mar 10:21
    #1

    Så var det för mig vid utomkveds. Slutade blöda och ha ont. Men sen vid en sista rutinkontroll visade det sig att HCG fortfarande steg. Så det blev akut operation samma kväll där de "sög" ut ett embryo som satt i min högra äggledare. Fick behålla äggledaren...
    Men det är ju bara ett exempel. Kroppen är förunderlig ibland. Bra att de har koll på dig om du tyvärr har ett utomkveds...
    OM de måste ta bort en äggledare så är det faktiskt inte hela världen. Fick höra av den läkare som operade mig att äggledarna är flexibla.och kan "flytta" på sig och leda ett ägg både ifrån högra och vänstra äggstocken. Så det är inte "katastrof" att mista en äggledare...
    Hoppas du får "svar" av läkarna nu på fredag så du slipper leva i ovisshet!
    Ta hand om dig!

  • Äldre 10 Mar 12:04
    #2

    Tack för ditt svar!
    Jo, jag är ju onekligen rädd för att i värsta fall mista en äggledare, men det du skriver låter ju bra i alla fall.
    Jag hoppas att det har gått bra för dig efter detta!
    Blev du sjukskriven efter operationen? Var det titthål? Gjorde det ont?
    Ja, jag  får väl föhoppningsvis svar imorgon så jag får väl ha lite tålamod! Flört

  • Agnes och Ville
    Äldre 10 Mar 12:07
    #3

    Min kompis var med om exakt samma...hon skrapades först men fick åka tillbaka dan därpå för att dom ville vara säkra på att det inte var utomkvedes....men det var det och fick ta cellgifter för det!

  • sylse
    Äldre 10 Mar 12:10
    #4

    Jag har varit med om det 2 ggr. För mig satt det i äggledarna så det blev akut op båda ggr.
    Det är titthåls op de gör o det gör inte speciellt ont efteråt. Du kan åka hem samma dag!
    Nu senaste jag fick då fick jag såna kraftiga smärtor att jag fick ta ambulans. Du får absolut inte ignorera om du blir dålig eller får smärtor för detta kan/är farligt.
    Jag blev sjukskriven 1 månad o det va för att det tog så hårt på mig psykiskt sett eftersom jag blev steril efter det andra utomkvedshavandeskapet. Men som tur är har jag ju mina äggstockar kvar så jag kan ju få bebis iaf. Fast med lite hjälp på traven.

    Lycka till nu. å du avvakta inte tills imorgon om du blir dålig åk in till akuten direkt!
    Sköt om dig

  • Äldre 10 Mar 12:11
    #5

    Hej igen, Solkattan!
    Jag skummade igenom din presentation och vill bara säga grattis till er lille guldklimp! Jag förstår att det varit jobbigt för er.
    Kram till dig!

  • Äldre 10 Mar 13:01
    #6
    sylse skrev 2011-03-10 12:10:17 följande:
    Jag har varit med om det 2 ggr. För mig satt det i äggledarna så det blev akut op båda ggr.
    Det är titthåls op de gör o det gör inte speciellt ont efteråt. Du kan åka hem samma dag!
    Nu senaste jag fick då fick jag såna kraftiga smärtor att jag fick ta ambulans. Du får absolut inte ignorera om du blir dålig eller får smärtor för detta kan/är farligt.
    Jag blev sjukskriven 1 månad o det va för att det tog så hårt på mig psykiskt sett eftersom jag blev steril efter det andra utomkvedshavandeskapet. Men som tur är har jag ju mina äggstockar kvar så jag kan ju få bebis iaf. Fast med lite hjälp på traven.

    Lycka till nu. å du avvakta inte tills imorgon om du blir dålig åk in till akuten direkt!
    Sköt om dig
    Tack!
    Va jobbigt för dig, jag hoppas att det går bra med lite hjälp på traven.
    Läkaren på akuten sa också till mig att komma in direkt om jag får ont. Ugh..
  • Äldre 11 Mar 09:51
    #7

    Jag hade ett utomkveds 2003 och det var ungefär liknande som för dig TS. Jag fick först min "mens" fyra dagar sen men den var sparsammare än vanligt, gjorde också ett gravtest då som var negativt. Sen började jag blöda 12 dagar efter det och gravtest positivt. Gjorde akut VUL som inte visade något, tog HCG varannan dag som steg och sjönk och gjorde VUL som inte visade något. Hade fruktansvärda smärtor emellanåt och småblödningar. Så där höll det på i fyra veckor innan jag akut opererades, då hade jag blod i hela buken och såå ont. Hade tur och fick behålla äggledaren, har fått två barn utan problem efter det.

    Men nu sitter jag där igen :( har fått svaga test till och från sedan början av februari och trodde jag hade fått ett tidigt missfall först. Blödde som vanlig mens 5/2, men fick svagt streck på test även den 20/2.  Igår var testen lite starkare och idag visar CB gravid 1-2. Om jag är gravid nu skulle testen varit starkare då jag skulle haft min mens i måndags och jag plussar altlid tidigt. Dessutom stämmer det inte med att jag fått svaga test sedan börjar av februari. Väntar på att min BM ska ringa 11.55. Hoppas det går bra för dig, kram och lycka till!

  • Äldre 13 Mar 17:18
    #8

    Började blöda igår och åkte in till KK. VUL visade ingeting, ingen grav i livmodern och inga tecken på grav utanför. Jag har blödit mörkt blod hela tiden men inte så mycket. Nu har jag fått kraftig mensvärk och börjat blöda mer och färskt blod. Så det är ett missfall eller ett nytt X. Fick mäta HCG och ska tillbaka på tisdag och mäta igen.

  • sylse
    Äldre 14 Mar 11:57
    #9

    Hej hej!!!

    TS Hur har det gått för dig???

    Kanske 4a: Hur har det gått för dig??? Hoppas att det inte är ett nytt X. För det är inte kul! Lycka till.
    Sänder en stor kram till er båda.

  • Äldre 14 Mar 13:16
    #10

    Här ser det tyvärr ut som ett nytt X :( jag blöder fortfarande men det har gått från mörkt till ljusrött. Har som starkare mensvärk emellan åt och en diffus värk på vänster sida. Ibland känns det som någon trycker på vissa punkter på bäckenet, skumt. Jag har gjort två tester, igår och idag och de är starkare varje dag. Ska till KK i morgon igen och ta nytt HCG och göra nytt VUL. Något inom mig kan inte låta bli att hoppas att det är en normal grav och ofarliga blödningar, men mitt sunda förnuft säger mig att det är ett nytt X. Skit också, vill inte vara med om det igenl.

    TS hur går det?

  • Äldre 14 Mar 15:35
    #11

    Hej!


    Det är bra det här med familjeliv, det känns som att man har osynliga kompisar som stöttar en och undrar hur man mår. Tack!
    Imorgon blir det operation för min del. Läkarna hade fortfarande svårt att se något på VUL, men det såg lite blod i buken så det tror att det är ett X. HCG värdena fortsätter att öka, men för sakta jämfört med en normal graviditet.
    Så det blir titthåll och troligtvis tar de bort äggledaren också. Det är väl det jag tycker känns jobbigast just nu..Gråter

    Va jobbigt för dig, Kanske 4a. Men visst går man och hoppas ändå! Hoppas verkligen att ditt sunda förnuft har fel i detta fall.

    Vi hörs väl framöver!  Flört kram

  • sylse
    Äldre 14 Mar 15:55
    #12
    Grip skrev 2011-03-14 15:35:14 följande:

    Hej!


    Det är bra det här med familjeliv, det känns som att man har osynliga kompisar som stöttar en och undrar hur man mår. Tack!
    Imorgon blir det operation för min del. Läkarna hade fortfarande svårt att se något på VUL, men det såg lite blod i buken så det tror att det är ett X. HCG värdena fortsätter att öka, men för sakta jämfört med en normal graviditet.
    Så det blir titthåll och troligtvis tar de bort äggledaren också. Det är väl det jag tycker känns jobbigast just nu..Gråter

    Va jobbigt för dig, Kanske 4a. Men visst går man och hoppas ändå! Hoppas verkligen att ditt sunda förnuft har fel i detta fall.

    Vi hörs väl framöver!  Flört kram


    Jag vet precis hur du mår!!!
    Det är helt jävligt att veta att man blir av med äggledarna. Men en sak ska du få veta att med barn kan du bli!!!
    Jag har inga äggledare pga 2 X som jag skrev tidigare. Men nu är vi inne o ska försöka med IVF. Läkarna tror att det inte kommer att bli några problem eftersom jag har ett barn sedan tidigare. Han fick jag även om jag bara hade en äggledare då. Så bebis kan du få ändå. Jag vet att det är fruktansvärt smärtsamt inom en. Känns hopplöst, orättvist! Man lägger en massa skuld på sig själv just i detta läge.
    Men du har ju dina äggstockar kvar!
    Det kommer att gå bra ska du se. Vi finns här för dig!!!

    Många kramar
  • sylse
    Äldre 14 Mar 16:00
    #13
    kanske 4a skrev 2011-03-14 13:16:34 följande:
    Här ser det tyvärr ut som ett nytt X :( jag blöder fortfarande men det har gått från mörkt till ljusrött. Har som starkare mensvärk emellan åt och en diffus värk på vänster sida. Ibland känns det som någon trycker på vissa punkter på bäckenet, skumt. Jag har gjort två tester, igår och idag och de är starkare varje dag. Ska till KK i morgon igen och ta nytt HCG och göra nytt VUL. Något inom mig kan inte låta bli att hoppas att det är en normal grav och ofarliga blödningar, men mitt sunda förnuft säger mig att det är ett nytt X. Skit också, vill inte vara med om det igenl.

    TS hur går det?
    Som jag skrev till TS Så säger jag detsamma till dig.
    Detta är helt jävligt att gå igenom. Men med barn kan man bli iaf. Du får hjälp av landstinget att göra IVF. Man får tre försök av dem eftersom man har varit med om detta o blivit ofrivilligt steril.
    Jag mådde så otroligt dåligt efter det sista X. Men nu ser jag hoppet :)
    Jag o min sambo ska påbörja behandling i augusti för att sen åka på äggplockning i september.
    Det kommer att gå bra ska du se. Lider med både dig o TS för jag vet hur det känns.

    Finns här om ni vill prata.

    Kramar om er!!!
  • Äldre 14 Mar 19:09
    #14

    Tack för stödet sylse!
    Jag har min äggledare kvar efter mitt förra X, och om det är ett nytt nu så är det på samma sida. Men läkaren pratade om att jag nog får cellgifter eftersom det är ganska tidigt  i så fall. Men även om det blir op och de tar bort min äggledare har jag ju en kvar. Och skulle det inte gå så har jag ju tre friska barn jag får vara glad över. Även om jag är väldigt sugen på en fyra.

    Grip: Så var det för mig med. De var inte säker på X men jag hade blod i boken och fruktansvärt ont och den läkare jag hade sa att man kan bara blöda ut i buken om graviditeten sitter äggledaren och det har gått hål på den. Och de hade ju rätt. Op gick jättebra för mig och jag fick behålla min äggledare. Men även om de tar bort din har du ju som sylse säger en kvar. Och den kan fånga upp ägg som släpper från andra sidan också. Kram och lycka till, psykiskt är det skitjobbigt men fysiskt kommer det att gå bra!!

Svar på tråden Hjälp! Utomkveds, Missfall eller Gravid?