• AndreaSvan

Hur gör ni med LCHF när övriga i familjen inte vill?

Jag har tankar på att börja med LCHF.
    Men till mitt problem. Jag pluggar just nu hemifrån medan min sambo jobbar från 8 till 18. Jag går alltså hemma hela dagarna och lagar således all mat åt oss två.
    Han är inte intresserad av LCHF alls. Han är lång och spinkig och tränar en del och behöver sina kolhydrater som han dessutom gillar.
    Jag har pratat med honom om detta och han säger att han gärna provar LCHF med mig, men att han inte tror att endast fett utan kolhydrater kommer att räcka för honom. Hur ska jag göra? Ska jag laga två rätter varje dag? Det blir ju dyrt... Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Hur gör ni med LCHF när övriga i familjen inte vill?
  • Stars

Varför skulle det bli dyrare att laga två olika maträtter varje dag än två lika? Det är väl ändå samma mängd mat det rör sig om?

• Meus Veritas

Jag gör samma mat ibland utan att jag äter pastan o det. Men ibland blir det två maträtter att laga. Dock brukar jag göra mer mat till mig o kyla/frysa in så jag kan slippa det andra dagar

• AndreaSvan
    Stars skrev 2011-03-10 11:42:07 följande:
    Varför skulle det bli dyrare att laga två olika maträtter varje dag än två lika? Det är väl ändå samma mängd mat det rör sig om?
    hahahah jo det har du rätt i :) men omständigare då? det blir ju lite omständigare :)?
    Eller finns det något annat sätt att lösa det på? Typ göra en LCHF och till den andra tillägga lite kolhydrater?
    Jag vet inte, vi har alltid ätit samma sak och jag har aldrig ätit LCHF innan, så detta är helt nytt för mig
  • AndreaSvan
    Meus Veritas skrev 2011-03-10 11:43:57 följande:
    Jag gör samma mat ibland utan att jag äter pastan o det. Men ibland blir det två maträtter att laga. Dock brukar jag göra mer mat till mig o kyla/frysa in så jag kan slippa det andra dagar
    det var ju ett bra tips!!!
    har ni någon bra sida på nätet som har recept och annat som är bra för lchf nybörjare?
  • hemlig02

Ni kan ju äta samma "grundmat", men han lägger till kolhydrater i form av potatis/pasta ris osv. Du lägger till lite mer fett till din mat och kanske succini istället för pasta osv. Behöver inte bli särskilt krångligt

• hemlig02
    hemlig02 skrev 2011-03-10 11:47:04 följande:
    Ni kan ju äta samma "grundmat", men han lägger till kolhydrater i form av potatis/pasta ris osv. Du lägger till lite mer fett till din mat och kanske succini istället för pasta osv. Behöver inte bli särskilt krångligt
    Hm så stavas det ju inte! Zucchini kanske? Nä, det såg oxå fel ut.... Ja, du vet vad jag menar iaf!
  • AndreaSvan

Ni har ju så rätt. Jag som trodde att det skulle bli världens omställning. men som sagt, jag är ju nybörjare. Efter ett tag kommer man väl in i det på ett annat sätt..
    Hade någon nån sida på nätet som är bra för nybörjare eller duger det med att googla "lchf för nybörjare"?

• Jennie med ie
    AndreaSvan skrev 2011-03-10 11:45:12 följande:
    Eller finns det något annat sätt att lösa det på? Typ göra en LCHF och till den andra tillägga lite kolhydrater?
    Det funkar, om man har möjlighet att styra fettmängden. För den som käkar kolisar ska ju ha i sig mindre fett än den som LCHF:ar.
  • Lottizen73

Köp boken  Ferry food : LCHF 
    av Cathrine Schück och Björn Ferry
    Till din sambo så kanske han blir intresserad - Björn Ferry är ju elitidrottare, smal och LCHF:are
    ps goda recept och inspirerande läsning
    //Lotti 

• Gladskit

Jag förstår inte varför det skulle vara omständigt att slänga på en kastrull pasta eller ris?
    Du ska som sagt inte äta det själv men det är ju inte så att det tar en massa extratid heller, det kokar ju bra av sig självt

Eller så lagar du mat som lockar även de andra i din familj, så att de också blir sugna på att äta LCHF!

Svar på tråden Hur gör ni med LCHF när övriga i familjen inte vill?