• Amlin

När kom dina tvillingar

Jag väntar tvillingar nu och när man läser information i böcker och på nätet så framgår det tydligt att en tvilinggraviditet är en riskgraviditet och den vanligaste komplikationen är att föda förtidigt. Jag undrar därför hur det ser ut bland de tvillingföräldrar som finns på familjeliv. När kom era tvillingar.

Med andra ord:  Efter hur många fullgångna graviditetsveckor kom dina tvillingar ut?

Skriv gärna en liten kommentar om när och hur de kom, dvs blev det en vaginalförlossning som startade spontant, igångsättning eller snitt?

Om du blev igångsatt eller snittades berodde det på komplikation under graviditeten eller pga att ditt sjukhus har en sådan rutin att man förlöser tvillinggravida vid en viss tidpunkt? Vilken komplikation låg isf bakom beslutet om att tidigarelägga förlossningen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kom dina tvillingar
  • Amlin
    MrsMia skrev 2011-03-10 21:18:59 följande:
    Mina barn låg så att ettan låg med huvudet nedåt, men tvåan låg i tvärläge.
    Barnmorskan på spec MVC förklarade att man gör vändningsförsök på tvåan i mitt fall (om det nu skulle blivit vaginal förlossning), men att de om tvåan låg med sätet först inte skulle låta de få en vaginal förlossning utan det skulle då blivit snitt.
    Ärligt talat tycker jag inte att det låter optimalt med vaginal förlossning i ditt fall, har ni diskuterat hur det skulle bli för dig om du behövde föda fram tvåan i säte? Tyvärr är det ju så att tvåan löper mycket större risk än ettan att drabbas av syrebrist under förlossningen och om barnet då ligger i säte kompliceras förlossningen ju ytterligare. Har ni haft samtal kring för/nackdelar?
    Ja, tanken har slagit mig och jag har försökt höra vad de säger. Men här är det tydligen så det ser ut, ligger ettan i huvudbjudning så kör man på vag.förlossning så länge tvåan ligger i ett längdsläge, oavsett om huvudet eller sätet är först. Skulle någon av dem dock ligga i tvärläge blir det snitt. Man menar att sätesförlossningar i det läget inte är någon stor riskökning eftersom att ettan liksom "banat väg" för den andra.

Det som oroar mig lite och som min BM sagt att hon ska kolla upp är att jag dels är tidigare snittad och dessutom är det min tvåa som är störst även om det senast bara var lite minre än 300 gr. Vilket känn så där. Men som sagt snitt med ettan i huvudläge verkar inte  finnas som alternativ här. Inte som det låtit hitills iaf. Men nu när det börjar dra ihop sig och man verkligen vet hur förutsättnignarna ser ut så kanske det förändras.
  • MuffinCake

Mina föddes med planerat snitt i v.38+5 eftersom 1:an låg i säte. Tror säkert jag kunde ha gått tiden ut annars

• blå huset

Vaginalspontan  förlossning v39+0. Båda med huvudet nedåt när förlossningen startade. Gossen som var störst kom först. Därefter lade sig tösen på tvären och kunde inte vändas till längsläge. Istället drogs hon ut på fot. Tacksam att jag slapp snittas. De kom med 9 minuters mellanrum och båda mådde bra.

• jj81

Mina föddes i v38 (37+0) med ett akutsnitt. Hade ett planerat snitt inbokat men vattnet gick 1 vecka tidigare. Varför det blev snitt var p.g. a att ettan låg i säte.

Ettan låg som sagt i säte och tvåan med huvet nedåt. Är väldigt glad att det var så och inte tvärtom för då hade det blivit vaginal förlossning. Eftersom ettan vägde nästan 1 kg mindre än tvåan så tror jag att det hade blivit jobbigt att föda ut tvåan i säte.

• Superbia

Fick mina skruttar i vecka 38+5. Det satte igång av sig självt, men fick avslutas med snitt på grund av värksvaghet. Inget jag sörjer direkt Glad

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • 6 Små Älsklingar

Vattnet gick på  fredagen den 4 juni vid kl 5.30.

Jag började få svaga värkar strax därefter som blev starkare och starkare, så när min mamma äntligen kom till oss vid 7-tiden så åkte vi på en gång till förlossningen.

Kl 7.45 var vi inskrivna och jag ville att bm skulle känna efter hur öppen jag var innan ctg-kurvan togs för att jag ville ha lustgas.

Tappen var utplånad och öppen 6 cm så jag fick lustgas på en gång.

Så skulle en kurva tas, skalpelektrod sattes på ettan men tvåan var svårare att få in med dosan.
    En läkare kom och tittade med ultraljud för att hitta rätt med dosan, hjärtljuden slog fint på ul men slog inget vidare med ctg.

Ännu en läkare kallades in och han tittade med ul och sa direkt att den lilla dosan var trasig, så den byttes ut och se där, fina hjärtljud

Jag hade vid det här laget tjatat lite på eda men dom ville ha en fin kurva först innan jag kunde få det, så jag sög i mig lustgas för glatta livet

Här någonstans måste jag ha känt att det började närma sig bebis för jag sa till sambon att börja filma.
    Här går allt väldigt fort och Magnus berättade för mig efteråt vad som hände + att jag tittat på det Magnus filmade.

Bm ser att ettan är på väg och ber undersköterskan att trycka på knappen (vid tvillingfödsel så ska det även vara 2 läkare och en till uska i rummet) samtidigt så kommer ettan ut på 2 krystvärkar.

Hon skriker inom några sek och jag får upp henne på bröstet och först då så kommer läkarna och uskan in på rummet.

Jag gråter och håller om mitt barn medan läkaren gör ett ul för att kolla hur tvåan ligger, hon ligger med huvudet ner.

Jag klipper navelsträngen och hon får sedan komma till sin pappa.

Bm sätter en skalpelektrod på tvåan, hjärtljuden är lite låga och bm känner efter om navelsträngen kanske sitter i vägen, det gör den inte.

Då börjar det bli bråttom och bm berättar för mig efteråt att läkaren använde sig av ett knep för att ge krystvärkar, han sticker in ett finger i slidan och trycker ner mot ändtarmen under en värk.

På en krystvärk så kommer tvåan ut och läggs på mitt bröst, denna gång så klipper Magnus navelsträngen.

Jag får upp båda tjejerna på bröstet och jag gråter nu än värre av lycka :)

Moderkakan glider lätt ut och tvåan hade en äkta knut på navelsträngen.

Ettan föddes kl 9.14 och vägde 2450g, 48 cm lång och huvudomfång 33,5 cm.
    Tvåan föddes kl 9.21 och vägde 2320g, 46 cm lång och huvudomfång 32 cm.

Dom har fått namnen Emma och Malin.

Så här efteråt så kan jag säga att den här förlossningen var den bästa och lättaste av mina förlossningar
    Första bilden på tjejerna Hjärta

På bb

Mamma till 4 prinsar och 2 prinsessor
  • Amlin

Tack för era svar! Kul att se att så många gått till fulgången tid och att det verkar gå bra för så många.

jj81: Oj ett helt kilo skillnad mellan dem i vikt! Jag förstår att du var nöjd med att det blev som det blev!

4 små älsklingar: Oj vilka sötnosar.

Jag känner att jag börejar längta efter mina små när jag läser era berättelser.

• MrsMia
    Amlin skrev 2011-03-11 08:28:03 följande:
    Ja, tanken har slagit mig och jag har försökt höra vad de säger. Men här är det tydligen så det ser ut, ligger ettan i huvudbjudning så kör man på vag.förlossning så länge tvåan ligger i ett längdsläge, oavsett om huvudet eller sätet är först. Skulle någon av dem dock ligga i tvärläge blir det snitt. Man menar att sätesförlossningar i det läget inte är någon stor riskökning eftersom att ettan liksom "banat väg" för den andra.

Det som oroar mig lite och som min BM sagt att hon ska kolla upp är att jag dels är tidigare snittad och dessutom är det min tvåa som är störst även om det senast bara var lite minre än 300 gr. Vilket känn så där. Men som sagt snitt med ettan i huvudläge verkar inte  finnas som alternativ här. Inte som det låtit hitills iaf. Men nu när det börjar dra ihop sig och man verkligen vet hur förutsättnignarna ser ut så kanske det förändras.
    Ett råd då: läs på allt du kan om de båda förlossningssätten, boka in ett samtal snarast och kräv snitt, stå på dig! om det är det du kommer fram till känns säkrast för dig och barnen i magen.
    Jag har svårt för att man chansar på en förlossning där tvåan ligger i säte just för att ettan banat väg, så att säga, när den typen av förlossningar till så stor del slutar i ett akut- eller katastrofsnitt för tvåan ändå. 
  • Amlin

Mm, värt att fundera på. Jag är så kluven till snitt. Jag har ett planerat bakom mig och tyckte det var en jättefin förlossning men vill ändå gärna slippa snittet. Samtidigt är ju det viktigaste att förlossningen är säker.

Men jag har nog tidigare fått uppfattningen att det vanligaste är att man föder vaginalt så länge ettan ligger i huvudbjudning. Det är inte många gånger jag hört om någon som fått planerat snitt när tvåan legat i säte men rättan i huvudbjudning. Klart värt att kolla upp med BM och/eller läkaren på nästa TUL!

• GullpuckotMe

mina tjejer (tvåäggs) kom i vecka 36+2
    förlossningen startade i vecka 36+0 med blödning och värkar. dock var inte värkarna tillräckligt starka så fick ha värkförstärkande dropp under hela förlossningen.

Dom föddes vaginalt utan komlikationer. vi fick hoppa över direkt till bb avdelningen. var kvar en vecka för gulsot.

har en förlossningsberättelse på bloggen här på familjeliv om någon vill läsa

Svar på tråden När kom dina tvillingar