• Amlin

När kom dina tvillingar

Jag väntar tvillingar nu och när man läser information i böcker och på nätet så framgår det tydligt att en tvilinggraviditet är en riskgraviditet och den vanligaste komplikationen är att föda förtidigt. Jag undrar därför hur det ser ut bland de tvillingföräldrar som finns på familjeliv. När kom era tvillingar.

Med andra ord:  Efter hur många fullgångna graviditetsveckor kom dina tvillingar ut?

Skriv gärna en liten kommentar om när och hur de kom, dvs blev det en vaginalförlossning som startade spontant, igångsättning eller snitt?

Om du blev igångsatt eller snittades berodde det på komplikation under graviditeten eller pga att ditt sjukhus har en sådan rutin att man förlöser tvillinggravida vid en viss tidpunkt? Vilken komplikation låg isf bakom beslutet om att tidigarelägga förlossningen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kom dina tvillingar
  • Trivelina

v 28, akut kejsarsnitt (även T-snitt av själva livmodern), dotter hota komma ut sätes och var på väg att dö pga detta. Sonen låg tydligen fast under revbenen därav T-snitt. ca 1.100kg per barn.

Idag är de 9 år, mår bra om man bortser från att de är underviktiga JÄMT... 

• Purelyplatonic

Planerat snitt v37+0 pga 1:an i säte. Fick planerat en vecka tidigare pga dåliga hepatosvärden. Men de mådde väldigt bra men kunde inte hålla tempen själva pga låg födelsevikt (ca 2 kg) så vi fick stanna på BB i en vecka (slapp neo).

• Amlin

Tack för svaren!

Klart jag ska läsa fölossningsberättelsen.

• miiie79

intressant tråd, jag puttar upp den och hoppas på fler svar Glad

• jennywi

intressant!! verkligen kul att många gick så länge:)
    Man har ju hört motsatsen ...

Var det riktigt jobbigt i slutet?
    Jag är beräknad 40 veckor den 25 augusti:)
    Betyder ju att man får kanske gå hela sommaren ...

Men klart man hoppas att dom får ligga i 38 veckor:)
    att man slipper några problem:)

• tjejligan

Fick mina tjejer 34+2 spontant.
    Vaginalt -2:an kom i säte 1,5 h efter 1:an (tyckte väl att det plötsligt fanns gott om utrymme så hon hade inte bråttomFlört)
    1:an 2080g 43cm resp 2:an 1720g 43 cm.

• HTF

Mina grabbar kom v.37+3, spontan vaginal förlossning, 9 minuter emellan.

• GullpuckotMe
    jennywi skrev 2011-03-15 20:09:44 följande:
    intressant!! verkligen kul att många gick så länge:)
    Man har ju hört motsatsen ...

Var det riktigt jobbigt i slutet?
    Jag är beräknad 40 veckor den 25 augusti:)
    Betyder ju att man får kanske gå hela sommaren ...

Men klart man hoppas att dom får ligga i 38 veckor:)
    att man slipper några problem:)
    jag tyckte det blev jättjobbigt när värmen kom i juni kommer jag ihåg. då var jag runt  v35 o tjock! men som tur kom de i slutet av juni så slapp gå så länge.
  • mammamia81

vattnet gick på morgonen men inga värkar. Jag var då i v 39+1. Vi ringde in och dom ville vi skulle komma in, så vi åkte in och där bestämde dom att sätta igång mig med dropp. Vid 13 satte dom droppet och vid 22.17 kom mion lilla prins ut på 3040gram och 22.36 kom min flicka ut påb 3340 gram.

Såå häftigt att få föda tvillingar, du har en härlig tid framför dig

• mammamia81

jag var förresten beräknad till den 6 okt och gick alltså oxå höggravid i hettan som var i somras, asjobbigt men samtidigt tror jag det var bättre än på vintern. jag badade extremt mycket och skuggan blev min bästa vän

Svar på tråden När kom dina tvillingar