• Johanna 85

Kejsarsnitt p.g.a stort barn?

Nu är det så att jag fått graviddiabetes. Var på TUL igår och barnet visa sig väga 2.500kg är i vecka 32+0. De beräkna just nu ca +30% över normalt.

Finns det några här som har fått kejsarsnitt p.g.a stort barn? oavett om man haft graviddiabetes eller inte.

Jag vill INTE bli igångsatt tidigare eller på BF datum, p.g.a min förra förlossning var en igångsättning och det var traumatiskt. På läkaren igår lät det som att det inte var några problem om barnet visar sig vara så stort sen med, att få planerat snitt.

kan tänka mig föda vaginalt OM det sätts igång av sig självt.

Nu vet vi inte hur barnet kommer växa de sista 8 veckorna, men ser ut att bli ett stort barn. Jag tar insulin och blodsocker varje dag och ska på kontroller varje vecka. Så de håller stor koll på mig. MEN är orolig att de kommer proppsa på en igångsättning tidigare eller senast BF. Mardröm! speciellt om barnet nu är större

• Svar på tråden Kejsarsnitt p.g.a stort barn?
  • lunkentuss

Vad räknas som normalt då, 3500 g? #0 procemt på det är ju "bara" ca 1000 gram... dvs totalt ca 4.5 kg bebis.. Har själv fött två barn på 4.2 kg vardera utan problem alls, så jag hade inte oroat mig över en vaginal förlossning :)

• lunkentuss

30 procent* ska det stå

• Johanna 85

jag kan tänka mig att det inte är mycket annorlunda med 3.5 kg eller 4.3kg... men klart så grundas det olika för olika personer. Jag är inte rädd för att barnet skulle väga max 4.5kg. OM det sätts igång av sig självt. MEN det är just igångsättning som jag får panik över. Då min igånsättning tog 35 h och 3 h krystvärkar/ sugklocka, barnet ville inte komma ut... och komplikationer efteråt. Då vägde min gosse 3.6kg.

Nu kan det finnas lite andra risker med diabetes såklart... då hjärtljud kan gå ner när blodsockret sjunker, vilket kan resultera i akutsnitt... men kan ju även gå bra. MEN jag kan tänka mig vaginalt om det kommer igång självt om barnet nu väger under 5kg. Men det lät som på de att det blir planerat KJ när jag grav.diabetes och om barnet kommer hålla sig så stort.

• Läängtar

Min son låg på +30% i vikt. Jag blev erbjuden snitt men valde att bli igångsatt 10 dagar innan bf. Hade en väldigt traumatisk 1:à förlossning men med sonen gick det kanon. Men vill du ha snitt får du nog det

• Johanna 85
    Läängtar skrev 2011-03-11 20:27:20 följande:
    Min son låg på +30% i vikt. Jag blev erbjuden snitt men valde att bli igångsatt 10 dagar innan bf. Hade en väldigt traumatisk 1:à förlossning men med sonen gick det kanon. Men vill du ha snitt får du nog det
    man ska ju självklart kunna välja som du fick. Och vem vet jag kanske tänker annorlunda sen... men behöver bearbeta min förra förlossning för att kunna bli igångsatt. Då rädslan är just för att bli igångsatt. Men ligger barnet på minst +30% så känns snitt mer okej för min del. Men eftervården är det som skrämmer mig, eftersom oavsett om jag hade svår förlossning sist så "stod" jag på benen inom några dagar ialf. Jag ser inte kejsarsnitt som något mirakel heller. För smärtan efteråt och att inte kunna göra vissa saker måste inte kännas rosa himmel precis.

Jag hoppas verkligen att jag får egna värkar, det är prio ett. Men sist gick jag 18 dagar över tiden och ingen glimt av egna värkar... därför blev jag igångsatt. Men mirakel kan ju hända =)
  • danishdynamite

Jag har fått 2 snitt pga stora barn (4820g och 4460g) - båda på BF+5. Det fanns inga tecken på att förlossningen skulle starta av sig själv och till mig sa de att de inte sätter igång en förlossning om de vet att barnet är stort, då det krävs naturliga värkar (Dessa är starkare) för att föda fram ett stort barn.  Så jag fick valet att vänta på att det skulle sätta igång av sig själv eller snitt på BF+5.

• Läängtar

Johanna 85: jag va också rädd för snitt, just eftervården!! Därför valde jag bort det... Får se nu vad min nästa väger, har bf i juli! Lär ju tyvärr inte bli mindre, ska bli spännande o se. Men det blir tul denna gång med och läkare efter det.

• Johanna 85
    danishdynamite skrev 2011-03-11 22:30:46 följande:
    Jag har fått 2 snitt pga stora barn (4820g och 4460g) - båda på BF+5. Det fanns inga tecken på att förlossningen skulle starta av sig själv och till mig sa de att de inte sätter igång en förlossning om de vet att barnet är stort, då det krävs naturliga värkar (Dessa är starkare) för att föda fram ett stort barn.  Så jag fick valet att vänta på att det skulle sätta igång av sig själv eller snitt på BF+5.
    så kan jag absolut också tänka mig att gå över för att se om det sätts igång av sig självt, har också hört att om det sätts igång av sig självt så är de starkare. Hur upplevde du efter snitten? om jag nu skulle få det, vet jag inte vad jag ska vänta mig. För vissa säger det är jättehemskt och andra tycker att det inte var så hemskt.
    Läängtar skrev 2011-03-11 22:52:07 följande:
    Johanna 85: jag va också rädd för snitt, just eftervården!! Därför valde jag bort det... Får se nu vad min nästa väger, har bf i juli! Lär ju tyvärr inte bli mindre, ska bli spännande o se. Men det blir tul denna gång med och läkare efter det.
    får hoppas att barnet inte är alltför stort denna gången .. har väll en tendens att andra barnet är lite större? tur att de utför tul och har sån koll på en =) förstår det där med rädslan efter snitt. Det är ju inte direkt något man strävar efter heller.

Igångsättning och kejsarsnitt är som pest och kolera för mig
  • 3 barns mamma84

Dottern födde jag vaginalt hon var 4140g och 52cm hon kom ut med sugklockan och mkt nära akutsnitt då hennes hjärta gick ner och när hon kom ut var hon medvetslös och axel urled
    Men hon piggnade upp och allt tog 24 timmar (1 dygn)

Sonen fick jag planeradsnitt då tul vissade 4885g och jag blev frågad om igångsättning men läkaren sa NEJ sen för han trodde han skulle vara större.
    2 dagar efter kom han ut v 41+2 med planeradsnitt och var 5810g och 62cm

Väntade en utligare stor bebis igen och han uppskattades vara 3890g i vecka 35+5 8 dagar efter fick han komma ut med planeradsnitt 2 veckor innan BF och var 4150g och 51cm

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Johanna 85
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-12 10:08:27 följande:
    Dottern födde jag vaginalt hon var 4140g och 52cm hon kom ut med sugklockan och mkt nära akutsnitt då hennes hjärta gick ner och när hon kom ut var hon medvetslös och axel urled
    Men hon piggnade upp och allt tog 24 timmar (1 dygn)

Sonen fick jag planeradsnitt då tul vissade 4885g och jag blev frågad om igångsättning men läkaren sa NEJ sen för han trodde han skulle vara större.
    2 dagar efter kom han ut v 41+2 med planeradsnitt och var 5810g och 62cm

Väntade en utligare stor bebis igen och han uppskattades vara 3890g i vecka 35+5 8 dagar efter fick han komma ut med planeradsnitt 2 veckor innan BF och var 4150g och 51cm
    Ush vilken hemsk upplevelse du måste haft med dottern, för det är det man farar mest är barnets hälsa. Vilken tur att de andra fick tas med snitt. Jag förstår att de gör snitt ... hur upplevde du snitten jämfört med vaginal förlossning? Hur ofta fick du göra TUL med dina barn?
    tänkte mer hur mycket de kan växa sista tiden... då min bebis uppskattas till 2500g i v.31+6... svårt att säga hur mycket bebis nu kommer gå upp. Men tvivlar på att den avstannar sin vikt precis =)
  • pLeNa84

Min dotter vägde 5015gr och var 55cm lång.
    Efter 24 jobbiga timmar föddes hon med urakut snitt..

Är nu gravid igen, och funderar fram och tillbaka på hur jag vill göra denna gången.. Blir nog snitt då jag tror att även denna bebis kommer vara en stor bebis...

• Rae

Min första förlossning blev väldigt traumatisk och med nästa ville de inte att jag skulle föda vaginalt men det ville jag. Då ville de i alla fall inte att jag skulle gå för länge så att bebisen skulle bli för stor. Därför gjordes hinnsvepningar på mig var 4:e dag tror jag från v. 38+0. Bebisen kom på BF. Vägde då 4,3 ca och allt gick jättefint. Hade det inte kommit igång då så hade det blivit snitt 2 dagar senare.

• ljuvliga

mammas första barn fick födas genom snitt. han var så stor så läkarna tog fel på datum och plockade ut honom en månad för tidigt. men det här var 30 år sedan, vet inte om de ser saken på annat sätt nu.

• 3 barns mamma84
    Johanna 85 skrev 2011-03-12 10:25:18 följande:
    Ush vilken hemsk upplevelse du måste haft med dottern, för det är det man farar mest är barnets hälsa. Vilken tur att de andra fick tas med snitt. Jag förstår att de gör snitt ... hur upplevde du snitten jämfört med vaginal förlossning? Hur ofta fick du göra TUL med dina barn?
    tänkte mer hur mycket de kan växa sista tiden... då min bebis uppskattas till 2500g i v.31+6... svårt att säga hur mycket bebis nu kommer gå upp. Men tvivlar på att den avstannar sin vikt precis =)
    Dottern ja henne uppskattade bm till ca 3,500g men sen sa dom olika datum.
    Jag hade bara sex än ända natt med en man och blev gravid.
    Mensen slut datum kommer jag ej ihåg då inget var planerad jag var bara 19år.
    Men natten jag hade sex var 7 september samma natt mammas man dog.
    Dom sa att jag skulle ha BF 1-3-6 maj så jag gick och väntade och väntade ni vet ju att man vet att nu händer det men NOPP haha sen fick jag en nu tid till Tul och då sa dom 3-6 juni ..
    Det stämde lite iaf.
    5 juni gick vattnet en hinna och sen 6 juni kom värkarna och jag åkte in på förlossningen och 7 juni föddes dottern.
    Allt gick bra på början men efter Eda och lustgasen var det bara ingen ork längre.
    Klockan 22 tiden tog värkarna slut jag åkten in på förlossningen redan kl 10 tiden på morgonen så kl 22 på kvällen tog värkarna slut.
    Blev igångsatt kl 22 tiden och dom höjde droppen och då klarade jag inte av trycket längre där kämpade jag.
    När hennes hjärta gick ner blev barnmorskan orolig och kallade in narkosläkaren från operationssalen och han sa till mig att om hon nu inte skulle komma ut med sugklockan skulle det leda till akutsnitt.
    Hon åkte upp varje gång och jag hade så jobbigt så jag svimmade under krysningsvärkarna och varje gång jag skulle krysta åkte hon upp.
    Barnmorskan tog sin arm och körde HELA armen in i mig så jag fick krysta ut hennes arm + min dotter med sugklockan.
    Ut kom ut livlös och halvblå och jag trodde givet viss att hon var död vet inte hur hon kom för snabbt gick det med barnmorskans arm + sugkoppen och så hennes axel gick urled på farten.
    Ut sprang barnmorskorna och narkosläkaren och där låg jag kvar och blev sydd 7 styggn vaginalt och 5 stygn anus.
    Och dottern kom sen till mig och mådde bra.
    Hon var 4140g och 52cm huvud 35cm BF+9

Istället för att skriva om sonen så hamnade jag med på Tidningen Föräldrar&barn vet inte om du ahr läst om det 2008 kom jag med på tidningen låg på borde på alla Mvc:er
    Och sen var jag med i Familjeliv 
    http://nynashamnsposten.se/familj/familjeliv/1.650035-carina-fodde-en-rekordstor-bebis
    Pågrund av barnmorskan dåliga agerande kunde jag ha varit död och barnen hade varit utan en mamma.
    Barnmorskan anmälde jag och sjukhuset  för tjänstefel.

Nu var jag rädd att bli gravid igen alla minnen om detta satt i det gör dom än idag men när ajg blev gravid igen och flyttade från sverige till danmark så var barnmorskan förstående men denna barnmorskan trodde givetvis att han som jag hade nu i magen skulle vara på BF dagen 4000g men hon vågade inte gissa mer hon visste nu att min kropp gjorde stora barn utan garviddiebaetes då jag blev testad då jag väntade sonen och fick dricka gulosbelasningen.
    Nu blev jag testad igen och allt såg bra ut.
    Hon mette magen och han låg också översta kurvan och sf måttet var precis som med sonen över över bara.
    Hon vågade inte gissa mer och sa bara att vi skulle nu ha koll på denna graviditet.
    Ul och Tul stämmde inte in helt enligt mensen slutgång + ägglosnsingen som jag hade 2 ggr på 1 månad skulle jag ha BF 15 dec enligt mig och läkaren men enligt barnmorskan på bb skulle jag ha bf 22 dec..
    Tul fick jag v 35+5 och han var stor där 3890g samma dag fick jag lov att prata med överläkaren och hon sa att här i danmark gör man inte igångsättning innan BF dagen om jag ville ha igångsättnngen skulle jag vänta men det hade jag ingen lust med jag ville inte uppleva detta en gång till jag var rädd.
    Jag grät och var så lessen men jag tog för mig och sa att han skulle komma ut med snitt han med och jag gav upp.
    8 dagar efter v 37+5 kom han ut läkaren hade sagt att hon trodde på att om jag passerat tiden skulle han vara över 5000g men under 6000g jag skulle bara ta ut honom.
     han var 4150g och 51cm huvud 35cm
    Tagen 2 veckor innan Bf dagen.
    Allt gick bra jag kom in på bb och fick ta av mig kläderna  och la mig i sängen.
    När det var dags så tog dom mig i sängen till op rummet va mig Eda(spinal bedövning) + katetern
    Jag var i himelriket ..
    Jag kände mig trygga händer nu ..
    Ut kom sonen men han var medvetslös direk blev han kopplat till lustgass (syre) och där låg han ca några minuter sen kom han till mig på bröstet och efter snittet så åkte jag och sambon och vår pojk till uppvaknings rummet där låg vi i 4 timmar tills jag kom in på förlossingen med sambon + sonen.
    Innan jag blev snittat fick jag tabletter mot kraftig blödning innan så för dom visste hur jag hade det med mina andra 2 jag förlorade massa blod och allvarliga  komplikationer.

1:a fick jag vul + rul + tul 2 ggr
    2:a ul + rul vecka 41 första Tul (som ledde akut till förslossningen + överläkare + snittdatum)
    3:a ul+rul+tul+överläkare och snittdatum
  • 3 barns mamma84

Länken jag gav dig läs inte om du är rädd !!!

• 3 barns mamma84

Här kan du läsa ..
    Denna såg det ut på Tidningen när jag blev interljuvad av föräldrara&barn ..
    Vikt och längd kom med på tidningen men du kan läsa bara texten
    Men om du är rädd för allt om stort barn + snitt hoppa över allt !!

När Carina låg på uppvaket efter kejsarsnittet kom barnmorskan med ett papper som hon sträckte fram. Sedan var hon tyst. På papperet kunde Carina läsa att hon fött en son och att han vägde 5 810 gram.
    – Då tänkte jag okej, jag visste att bebisen skulle vara tung. Men sen läste jag "Längd: 62 cm och Huvudmått: 40 cm". Då frågade jag barnmorskan om de skrivit fel, eller om de skämtade med mig, säger Carina och skrattar.
    Det var inte fel. Amadeus var en riktig bjässe. Och, som sagt, även om hon inte var förberedd på längden så var hon ändå inställd på att få ett stort barn.
    – Jag hamnade över kurvan så fort jag plussat. Första gången jag var hos barnmorskan och hon mätte SF-måttet låg jag långt över högsta kurvan. Sen låg jag där hela tiden – en centimeter ovanför kurvan.
    Men medan Carina direkt började oroa sig för bebisens slutvikt, tyckte barnmorskan att det inte var något att bekymra sig över. Men den inställningen kunde faktiskt ha kostat Carina livet.
    – Hon sa hela tiden att det är inte alls säkert att andra barnet blir lika stort som första, säger hon.
    Första barnet, Ebba, vägde 4 140 gram när hon föddes. Det blev en tuff förlossning och Ebba fick till slut förlösas med sugklocka. Och då gick Ebbas axel ur led. Nu var alltså Carina orolig för att bebis nummer två skulle bli ännu större.
    Först när Carina passerat beräknat förlossningsdatum fick hon komma in på ett så kallat tillväxtultraljud. Bebisen uppskattades då att väga 4 885 gram och på förlossningsavdelningen där ultraljudet gjordes var man kritisk till barnmorskans agerande. Bebisen måste ut!
    – Men de vågade inte sätta igång mig. Det skulle vara för farligt för mig när han var så stor, säger Carina, som i stället fick ett planerat kejsarsnitt tio dagar efter beräknat förlossningsdatum.
    – Alla var chockade över hur stor han var. Läkaren som utfört snittet kom in till mig efteråt och sa att han bara måste få titta på det stora barnet. Det var fullt av personal på rummet.
    Carina fick också veta att Amadeus var så stor att var svårt att få ut honom, trots snittet.
    – Själva snittet gick bra, men natten därpå blödde jag kraftigt och tappade 1,5–2 liter blod. Tarmarna och magsäcken var blodfyllda och var nära att sprängas. Det gjorde jätteont. De tryckte på magen för att få ut blodet och jag fick en massa mediciner. Det står i förlossningsjournalen att barnet var så stort att jag var nära döden.
    Men som tur var gick det alltså bra och nu mår både Carina och Amadeus alldeles utmärkt.
    Förutom storleken var det en annan sak som förvånade såväl Carina och Johan som personalen på Södertälje sjukhus: han var så stabil i nacken. Det var precis som att han var "klar" i förtid och bara väntade på att få födas.
    När det var dags att börja ringa runt till släkt och vänner blev reaktionen förstås stark.
    – Alla tänkte först "det kan inte vara sant" och sedan har man tänkt "ok, vikten kan jag gå med på – men längden?!", säger Carina.
    Nu har det gått tre månader sedan "chocken" i Södertälje. Amadeus fortsätter att växa så det knakar. Och om han var lika stor som en genomsnittlig tre månader gammal pojke vid födseln så är han nu, då han faktiskt är tre månader, XX cm lång och XX kilo tung. Alltså jämförbart med en XX månader gammal liten kille...
    Och det är en skillnad som märks. Det har Carina känt av inte minst när hon träffat vänner med jämngamla bebisar. Amadeus har sett ut att vara dubbelt så stor.
    – Jag fick frågan om jag haft graviditetsdiabetes direkt efter förlossningen. Men det hade jag inte. Jag gick upp 24 kilo och det var bara mage. Den var JÄTTESTOR och jag fick mycket värk. Varför Amadeus blev så stor är det ingen som vet. Men han har ju inte oss att brås på direkt, säger Carina om sina egna 164 centimeter och pappa Johans 170.
    Fast hur lång Amadeus blir som vuxen är förstås svårt att sia om så här tidigt. Kanske bromsar tillväxten så småningom. Men tills dess är han i alla fall en rekordbebis.
  • 3 barns mamma84
    Johanna 85 skrev 2011-03-12 10:25:18 följande:
    Du ska inte ora dig jag hoppas du får all hjälp och tul och allt om du bara ber om det.
    Vet du hur du vill ha din förlossning ?
    Kram på dig !
  • lotusmamma

Jag var på ett extra ultraljud i v.39 där man konstaterade det min barnmorska sagt hela tiden, barnet var stort och jag fick tid för igångsättning v.40+1 . De förvarnade samtidigt för att ett kejsarsnitt var ganska trolig. Efter 4 tim. värkarb. konstaterade dem att det skulle bli omöjligt för mig att föda vaginalt o jag fick kejsarsnitt. Min son vägde 5.640g o var 54 cm lång. Detta var mitt 3dje barn o mitt första kejsarsnitt. 

• EnTuss

Jag fick ett planerat snitt då jag väntade min son -07. pga graviditetsdiabetes. Han beräknades väga över 4 kg (ca 4.5 kg) då jag var fullgången. 10 dagar innan BF åkte jag in på operation och ut plockade dom en "liten" kille på 5040 g 53 cm. Så jag är ju rackarns tacksam över att det blev ett snitt, hur mkt hade han inte hunnit lägga på sig om man hade väntat på att det skulle sätta igång av sig själv ? :D

De rekomenderade inte en förstföderska att föda ett stort barn vaginalt.
    Nu är jag gravid igen och har hittills sluppit diabetesen, men jag har ju en månad kvar. Har varit på ett Tillväxt ultraljud redan, vecka 30+, då låg bebisen på + 6 % (ca 1800g). Ska på ett till tillväxt ultraljud om två veckor. Får väl se hur bebben ser ut i storlek då.
    Trots att jag är supernöjd över mitt snitt så vill jag verkligen genomgå en vaginalförlossning, så jag kommer iaf att diskutera igångsättning om denna är stor ... ett till snitt och jag kommer alltid måste snittas och det känns ju mindre kul, men visst - huvudsaken är ju att det kommer ut ett barn :)

Svar på tråden Kejsarsnitt p.g.a stort barn?