Matillin skrev 2011-03-11 21:39:24 följande:
Nej jag resonerar inte alls bara utefter mitt eget liv.
Det är ju det som är det fina när man har levt länge att man hunnit stöta på väldigt många människor, fört många dissusioner och lärt sig utifrån det
Jag har många vänner och som jag skrev så känner jag personer som gått igenom det du gått igenom, kanske till och med värre saker i sin uppväxt.
Dessa personerna är i min ålder idag och resonerade som du i den åldern att dom var väldigt mogna, men gör det inte idag.
Dom var givetvis mer mogna än jag när dom var 16 men "mogna" var dom inte, kanske inte ens i 22 års åldern.
Sen håller jag med om att man inte förändras lika mycket från 22 års ålder och uppåt, men man lär sig väldigt mycket saker ju längre man lever.
Sen beror det ju på vilket liv man levt före dess.
Finns ju dom som lever i en trygg bubbla hemma hos mamma och pappa till 25 års ålder, dom har givetvis inte hunnit med samma erfarenheter som någon som bott hemifrån sen 15 års ålder, haft många förhållanden, rest osv gjort.
Ja då missförstod jag. dig. Självklart möter man olika personer som hart vart med om olika och som besitter olika nivåer av livserfarenheter. Det gör ju jag med, även om jag är ung.
jag tänker inte mäta upplevelser, för alla har vart med om sitt och det går sällan att säga att en specifik sak är värre än en andra, det ligger ju hos den som vart med om upplvelesen.
Klart man lär sig saker, men just livserfarenheten tror jag kan infinna sig redan vid 22 års ålder. Och det är ju det jag menar, om någon nu levt i en bubbla (träffat betydligt äldre än mig som levt ett näst intill perfekt liv), dem har ju inte alls lika stor eller liten livserfarenhet som jag har. Dem personerna jag träffat som inte vart med om lika mkt, både positiva och negativa saker har inte haft samma syn på saker och ting och då menar jag inte enbart en annan syn, utan en omogen syn.
Så det beror ju på vad man vart med om.