• hallonsweet

Vad ger livserfarenhet?

Jag anser absolut att en människa inte får mer livserfarenhet bara för att människan i fråga är äldre än mig. Jag anser istället att vad man vart med om under åren man levt ger livserfarenhet.

Alltså, en 35 åring har inte nödvändigtvis mer livserfarenhet än mig som är 22 år, det som avgör är hur ens liv sett ut.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-12 18:03
    Så då har ni äldre faktiskt lärt mig att det i dem flesta fallen handlar om en kombination av dem båda.
    Detta tycker jag låter rimligt efter era inlägg. Så jag tackar för att ni kommenterat och röstat även om det vinnande alternativet inte fanns med i röstningen. men, en kombination av ålder och innehåll är segrare.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad ger livserfarenhet?
  • AndreaSvan

Naturligtvis behöver inte det ena vara förknippat med det andra, men sannolikheten är stor att någon som har levt 10 år mer har upplevt mer. Dessutom är det det inte bara innehållen av åren som räknas utan även ens hantering av olika situationer spelar stor roll. En naiv person på 20 år som aldrig lär av sina misstag, men som ändå upplevt mycket mer än en icke naiv på 30 år behöver inte har mer livserfarenhet. Det är vad jag tycker.

• nickefiki

Till viss del beror det ju på vad åren innehåller, men om du är tjugotvå har du ju inte upplevt hur det är att vara ex 30 år, så du saknar ju en del insikter som HAR med åldern att göra.

• Frökenolson

allt man gör ger livserfarenheter tycker jag. Det finns ju både bra och dåliga erfarenheter, men båda lär man sig något av..
    Både åren och vad man gör på de åren spelar in.
    Jag försöker leva så mycket jag kan, göra det jag vill och tycker är kul men också de saker man "måste".
    Som sagt: ALLT GER LIVSERFARENHET

• hallonsweet
    Virriga Vera skrev 2011-03-11 20:18:36 följande:
    Livserfarenhet får man av antalet år man levt, men sedan ser ju ens erfarenheter olika ut beroende vilket liv man levt. Hur mogen man är spelar ju också in.
    Ja alltså, säg att personen på 35 år har suttit hemma största delen av sitt liv, inte vart med om varken missbruk, ätstörningar eller dylikt. ett "perfekt" liv eller hur man ska uttrycka det.

Och 16åringen har vart med om riktigt tunga saker, som missbruk, psykiskt sjuk förälder, ätstörning, mobbning osv...om 16åringen vart med om 3-4 av dem sakerna anser jag att 16åringen har mer livserfarenhet än 35åringen...och även är lika mogen som en vuxen...
  • hallonsweet
    nickefiki skrev 2011-03-11 20:22:15 följande:
    Till viss del beror det ju på vad åren innehåller, men om du är tjugotvå har du ju inte upplevt hur det är att vara ex 30 år, så du saknar ju en del insikter som HAR med åldern att göra.
    Ja absolut åldersmässigt ja. Men jag anser att jag kan tackla jobbiga situationer minst lika bra som en 35åring, även om jag inte fyllt 30 år...för jag tycker inte att hur man tacklar jobbiga situationer handlar om ålder, utan om mognad ochl ivserfarenhet.
  • En Åsa

Varför är det bara jobbiga saker som räknas som livserfarenhet? Och nej, jag håller inte med dig. En 16-åring kan aldrig aldrig vara lika mogen som en 30-åring.

• Pyris
    En Åsa skrev 2011-03-11 20:27:58 följande:
    Varför är det bara jobbiga saker som räknas som livserfarenhet? Och nej, jag håller inte med dig. En 16-åring kan aldrig aldrig vara lika mogen som en 30-åring.
    En 30-åring behöver inte alls vara speciellt mogen bara för att dom är 30. Man kan vara jäkligt mogen som 16-åring också. Speciellt om man har lite med sig i bagaget.
Svar på tråden Vad ger livserfarenhet?