• Angela70

Mitt barn vill vara uppe hela natten

Jag undrar lite hur ni andra föräldrar gör med tider osv. Min son påstår att hans vänner är vakna till midnatt och ibland längre, men jag anser att man ska vara i säng absolut senast vid klockan 22, kanske 23 om det är en speciell dag, såsom födelsedag eller annat firande. Om han har prov i skolan dagen efter tycker jag att 21.30 kan vara lagom.

Han ska söka till läkarlinjen när han är klar med gymnasiet, och då är det bra att ha rutinerna inne redan då. Studier tar mycket tid och energi, och det gäller att vara utvilad så han kan få sin examen och ett fint jobb.

Problemet är nu att han börjat strunta i tiderna, nästan varje kväll överraskar jag honom med att läsa böcker i sängen eller sitta vid datan (dock han har inte tillgång till datan längre). Nu har han brutit mot mina regler så många gånger att vi har bestämt tillsammans att dörren till hans rum ska vara öppen när det är läggdags, då blir det enklare att se om han ha något fuffens för sig. Han har andra problem också som jag gärna inte tar upp här, men att ha dörren öppen på kvällarna hjälper mot dessa också.

Hur länge får era barn vara uppe på kvällen? Och hur ser ni till att reglerna följs? Min son är 17. Jag vill gärna jämföra lite med er andra mödrar.

• Svar på tråden Mitt barn vill vara uppe hela natten
  • Familjen Valjus

TS borde slå upp vad en sexmissbrukare är o sluta hänga ut sin som som ett freak!
    Hoppas min son är så mogen att han kan ha en egen lägenhet som 16åring
    precis som hans pappa hade i den åldern
    dock skaffa han en egen lya för att röka hash utan mammans inblandning men ändå ..

• mliten

Ojoj. Räkna med att din son gör allt annat än vad du vill efter han flyttar...eller så blir han Stig-Helmer.

• SMARAGD

"Mitt barn vill vara uppe hela natten"
    Menar du ditt BARN såsom din avkomma elelr ditt BARN såsom i att han skulle vara ett BARN? Jag anser att han inte är ett barn. Han är nästintill vuxen. Tycker du borde baka lite. Vilket INTE betyder att du skulle tillämpa fri uppfostran, för har du inte lyckats uppfostra honom precis som du vill ha honom, så lr du inte göra det nu heller.
    Tycker du skall backa lite. Han är ju inte direkt ute o super eller gör dumheter. Backa lite ... Ge honom andrum, innan du driver bort stackarn. Sen vaddå, ngt måste han ju göra på natten, han får ju inte ha sin dator längre för du ansåg att han höll på med osunt beteende :P ;)  Fatta jag e osund då :P O har varit vääldigt osund ;)

Lycka till TS, men du allvarligt, backa. Vill du uppfostra honom fortfarande, visst, ditt problem, men jag anser att hålla en konversation på  en respektabel nivå med sin snart VUXNA som som tydligen skall studera vidare, vore bättre. HUR skall du hålla koll på honom sen?? Skall du bestämma när stacarn skall somna? Förresten, då kommer det säkert krävas en helo del sena kvällsstudier (natt)

Backa lite, killen är din snart vuxna avkomma, inte din bebis..

• Mamma82

Behandla din son som en ung vuxen och låt honom få ansvar för sitt liv själv istället för att du ska bestämma över honom. Det kan ställa till problem i framtiden om du fortsätter att behandla honom som ett barn.
    Och jag har funderat, hur kommer det att bli den dagen han skaffar flickvän, måste du "godkänna" henne först? Och om du inte gör det, vad tror du kommer hända då? Du kommer nog få en svår relation med framtida svärdotter.

• lyckligmamma87

min pappa  va som du där med att på vardagen  skulle vi släcka vid 22 o helgerna skulle vi vara hemma vid 23 osv  fast ja va 14-15 år o det sluta med att ja rymde till norge o efter det har ja ståt på egna ben ja verken röker dricker knarkar el annat

bor fint

har haft jobb imom sjukvård o mycket annat o snart egen företagare

men ja känner folk som har brytit sig loss senare i livet osv o vänner som hadde en morsa som gjorde allt städ  fixa mat massa regler osv idag är hans lägenhet förfallen äklig osv

vänner som är ute o super o röjer så bara för att du håller han för hårt så kan du göra det hela mycket värre för då vill han testa allt sen osv

• slangbella
    Egentligen behöver jag väl inte skriva eftersom det förmodligen redan är skrivet tidigare... men jag tycker det är sorgligt med föräldrar som har så höga krav på sina barn som du har. Vad skulle hända om han helt plötsligt inte vill passa in i mallen, strunta i utbildningen just nu och ge sig iväg på en luff runt i ett par månader? För att sedan komma hem och försörja sig som lastbilschaufför? För att HAN vill det. Bli kär i en tjej som inte alls passar in i din mall? Kommer du att lägga dig i det också? Vet att det inte är det du frågar efter i trådstarten, men kan ändå inte låta bli att reagera på ditt synsätt på omgivningen OCH din son.

När det gäller läggtider så har jag inget att säga egentligen, mer än att jag som många andra tycker att han är stor nog att bestämma det själv. Om han sen blir trött så måste han ju få lära av det misstaget själv, inte av dig. Du tror att du gör det bästa för din son, men i min värld gör du honom en oerhörd björntjänst som inte försöker pusha honom att ta ansvar för det han kan ta ansvar för. T ex sina egna sovtider, sin egen tvätt och andra praktiska saker. Vad för sorts make tror du han blir när han väl flyttar från dig?
    (¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • K med lilla E
    Angela70 skrev 2011-03-13 16:02:48 följande:
    Jag har inga "gokända" jobb för min son. Men han ska åtminstone utbilda sig så att han har chans till ett bättre liv.

Jag arbetar som avdelningschef på ett medelstort företag. Min man driver två framgångsrika egna företag och vi äger tillsammans fastigheter och skog.
    Bibbidi skrev 2011-03-13 15:51:10 följande:
    Okej.
    Men... förlåt, men jag bara måste fråga dig om vad du menar med "åtminstone tills han gifter sig"? Ska han inte städa, tvätta osv. sen bara för att han har gift sig?
    Det klart han ska fortsätta med sådant!

Nej, du behöver verkligen inte åka dit för att hjälpa honom sen! Jag är som sagt 22 år och det låter helt skrämmande att en vuxen människa ska få hjälp då och då med tvätt och dylikt från sina föräldrar. Det låter helt sanslöst så om jag inte läste att du just har tänkt det så skulle jag aldrig trott att någon ens skulle göra något sådant. Det är inte bra för din son TS. Han måste bli vuxen snart, han ska kunna klara av allt sådant själv utan att hans mamma ska komma och hjälpa honom med sådana basala saker som att städa.
    Jag förstår inte vad problemet är att man hjälper sina egna barn med tvätt och dylikt? När han gifter sig kommer hans fru antagligen vilja ta över hushållssysslorna, vad är det för konstigt med det? I de flesta svenska hem är det så.Du kan inte göra någonting i livet utan pengar. Tråkigt, men sant. Jag älskar att resa till exempel, och vi åker utomlands så ofta vi kan. Det hade vi inte kunnat göra utan två bra inkomster. Så jo, man kan mäta framgång i pengar.

Jag har precis fyllt 41 år, så jag är inte så gammal!
    Och onanerar aldrig? Präktigt och rejält som det kan tyckas, MEN så oerhört tråkigt och trist ni verkar ha det  ni överklassmänniskor! Nej tacka vet jag att ha lite roligt emellanåt, hellre än att hela mitt liv skall gå åt till att göra det "rätta" enligt andra och inte följa mitt hjärta.
  • kommande år
    Jag förstår inte vad problemet är att man hjälper sina egna barn med tvätt och dylikt? När han gifter sig kommer hans fru antagligen vilja ta över hushållssysslorna, vad är det för konstigt med det? I de flesta svenska hem är det så.
    Menar du på fullt allvar att hans fru skall ta över hushållsarbetet efter dig? Skall din son bli en slöfock som bara ligger och pekar vad som skall göras?
    Du har verkligen lyckats bra. Ingen kommer heller att vilja ha en man av den typen din son riskerar att bli.
    Nämligen bortskämd, ovetande om hur man gör saker efter att ha pekat sig igenom hela livet medan han haft sådan rädsla för dig att han inte har blivit en egen individ.

Skall han dessutom vara läkare så tycker jag synd om både honom och patienterna.
    Lär du honom att få tex empati nu?
  • kommande år
    Wittra skrev 2011-03-13 16:04:48 följande:
    Så din son ska aldrig själv få fixa detta med tvätt osv...för det är kvinnogöra menar du?

Jag tror jag spyr snart...
    Där sa du det jag ville få till, men du sa det bättre.

Sorgligt synsätt.
  • kommande år
    Wittra skrev 2011-03-13 16:29:44 följande:
    Angela70 skrev 2011-03-13 16:27:13 följande:
    Kan vi hålla sluskbeteendet borta från tråden och diskutera seriöst så att den här tråden slipper bli låst också tror du?

Tack!
    *skrattar* Okej, jag förstod vinken. Själv ska jag gå och sätta på min sambo, innan dess ska vi kolla på porr också.

Nämnde jag att han är lastbilschaufför....? Mm...
    Undra hur sonen blev till? Dessutom var ju TS "bara" 23 eller 24 år....
Svar på tråden Mitt barn vill vara uppe hela natten