• Angela70

Mitt barn vill vara uppe hela natten

Jag undrar lite hur ni andra föräldrar gör med tider osv. Min son påstår att hans vänner är vakna till midnatt och ibland längre, men jag anser att man ska vara i säng absolut senast vid klockan 22, kanske 23 om det är en speciell dag, såsom födelsedag eller annat firande. Om han har prov i skolan dagen efter tycker jag att 21.30 kan vara lagom.

Han ska söka till läkarlinjen när han är klar med gymnasiet, och då är det bra att ha rutinerna inne redan då. Studier tar mycket tid och energi, och det gäller att vara utvilad så han kan få sin examen och ett fint jobb.

Problemet är nu att han börjat strunta i tiderna, nästan varje kväll överraskar jag honom med att läsa böcker i sängen eller sitta vid datan (dock han har inte tillgång till datan längre). Nu har han brutit mot mina regler så många gånger att vi har bestämt tillsammans att dörren till hans rum ska vara öppen när det är läggdags, då blir det enklare att se om han ha något fuffens för sig. Han har andra problem också som jag gärna inte tar upp här, men att ha dörren öppen på kvällarna hjälper mot dessa också.

Hur länge får era barn vara uppe på kvällen? Och hur ser ni till att reglerna följs? Min son är 17. Jag vill gärna jämföra lite med er andra mödrar.

• Svar på tråden Mitt barn vill vara uppe hela natten
  • iaseia

Glennlee, ja har för mig att de var hon, annars ställer ja samma fråga är det du som tyckte att din son var sexmissbrukare ??

'Tycker i så fall att du borde söka hjälp, för du gör verkligen inte din son en tjänst.
    Han är 17 (snart vuxen) ska han behöva gå och lägga sig med öppen dörr???

Jag förstår att man som mamma vill hjälpa sitt barn på vägen till en bra utbildning osv, men är det vad han själv vill ?
    Vill han söka läkarlinjen, vad läser han nu ?
    Jag tycker de låter som att du behandlar din son som en fem åring.

En 17åring ska vara kapabel att själv känna av när han ska gå och lägga sig, kan mycket väl tänka mig att hans kompisar är uppe hela nätterna.
    Jag var det i stort sett hela gymmnasiet och ja gick ut med hyffsat bra betyg, och ja läste det jag ville...
    Inte vad min mamma bestämde att ja skulle läsam göra, surfa på eller något annat  

• Suck och suck
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-03-14 17:52:41 följande:
    Jag måste lägga den här tråden (och den andra) i favoriter känner jag. Jättebra att kunna ta fram och visa för _vår_ tonåring när han tycker att vi är stenålders och allmänt mossiga.
    Hi, hi !
  • CecAl
    Angela70 skrev 2011-03-13 18:29:13 följande:
    Och jag sa tidigare att jag är mer kunnig inom det engelska språket än de flesta på den här sidan. Jag är utbildad akademiker.
    Om man översätter orden för sig så betyder barely - knappt / nätt och jämt, och legal - lagligt. 
    Barely betyder alltså inte knappAST som du föreslog å du högutbildade akademiker, utan knappt. Eftersom att du har en så fin utbildning så är jag säker på att du är införstådd med vad det svenska ordet "knappt" betyder och vad innebörden av "knappt laglig" är?
    Om du nu, av något skäl, inte skulle veta betydelsen, så betyder "barely legal" att någon nätt och jämnt blivit myndig (alltså ÄR myndig), det är ett talessätt som refererar till vetskapen att sex med omyndiga ÄR olagligt, och att samlaget som tar plats i videon ÄR lagligt. 

För övrigt så är det väl helt självklart att en god sömn ger goda förutsättningar för lyckade studier, men samtidigt så är det i princip OMÖJLIGT att lyckas (med studier, karriär, och privatliv) om man inte samtidigt är LYCKLIG ( vetenskapligt bevisat, jag tänker inte beskriva de psykologiska processerna för dig).  
    Om ditt barn mår bra av att leva på detta sätt så är det för jädrans tur, men han kommer nog uppskatta dig mer om du lättar lite på tyglarna om det skulle vara så att HAN vill det.
    Man lär sig inte att bli självständig genom att bli daltad med hela tiden. JA självklart är det super att du tar hand om ditt barn och ger honom de bästa förutsättningarna, men som sagt behöver han även göra dessa saker själv om det inte är så att väsk-packning skadar hans studier!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• kommande år
    Angela70 skrev 2011-03-13 18:29:13 följande:
    Och jag sa tidigare att jag är mer kunnig inom det engelska språket än de flesta på den här sidan. Jag är utbildad akademiker.
    Är akademiker lika med att vara jättebra på engelska, det visste jag inte. Visseligen kan viss literatur förekomma på engelska, men jag skulle aldrig likställt det.
  • iaseia

Förstår du inte själv när du inte får något medhåll överhuvudtaget varken i denna eller förra tråden. 
    du drar över 40 sidor på en dag. Tror du att de är normalt. Det är skitmycket reaktioner.

Om du nu tycker att vi är så oansvariga varför hänger du här ?  

• frukarlssonn

Läste en tråd du ts skapade för några dagar sen. Om du är sann så tycker jag du är alldeles för överbeskyddande! Jag brukar inte bry mig utan alla får göra hur de känner för men detta är att gå för långt! han e ju inte långt ifrån myndig för sjutton! I den åldern gick jag iaf o la mig när jagt ville och fick dessutom ha stängd dörr. Och inte onanera??????Va???

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Mrs Smith

Jag trodde liksom någon här ovan att din son var 10 år. Sedan visar det sig att han är 17. När jag var 17 fick jag gå och lägga mig när jag ville. Är det inte bättre att han själv får räkna ut/komma på att det inte funkar att gå och lägga sig vid 24 om man ska upp kl 7 nästa dag. Vissa klarar dock det galant också - alla har inte samma sömnbehov. Han är ju trots allt 17 år.

Jag ser det som absolut kränkade att du inte låter honom ha dörren stängd till rummet samt att du tagit bort datron från honom - som om han vore en 10-åring. Vad menar du med andr problem som försvunnit sedan dörren börjat vara öppen. Jag hoppas att det inte är vad jag tror... :-S Stackarn´.

Får han gå ut på fredag/lördag?

• mickis01

asso jag orkade inte ens läsa hela innan jag blev helt knäpp.. är de du som har valt din sons utbildning? asso har du misslyckats så grovt så att du låter din son försöka gottgöra dina misstag? jag är 17 och min mamma lät mig vara uppe hur länge jag ville när jag bodde hemma för de är mitt ansvar till mina egna misstag! asso jag tycker att de är så synd om din sån som knappt får någon frihet till sina kompisar! och att han inte får kolla på porr? ALLA tonåringar kolla på porr!!!! ska du straffa din son för att han kollar på porr?! de verkar juh sjukt!

• iaseia
    Mrs Smith skrev 2011-03-14 19:43:59 följande:
    Jag trodde liksom någon här ovan att din son var 10 år. Sedan visar det sig att han är 17. När jag var 17 fick jag gå och lägga mig när jag ville. Är det inte bättre att han själv får räkna ut/komma på att det inte funkar att gå och lägga sig vid 24 om man ska upp kl 7 nästa dag. Vissa klarar dock det galant också - alla har inte samma sömnbehov. Han är ju trots allt 17 år.

Jag ser det som absolut kränkade att du inte låter honom ha dörren stängd till rummet samt att du tagit bort datron från honom - som om han vore en 10-åring. Vad menar du med andr problem som försvunnit sedan dörren börjat vara öppen. Jag hoppas att det inte är vad jag tror... :-S Stackarn´.

Får han gå ut på fredag/lördag?
    Problemet var att han onanerade till porr när dörren var stängd.
  • iaseia

Aldrig varit med om att man kan bli oibjuden till någons profil...
    Någon som vart med om detta, är de samma för alla som vill gå in på angelas profil  

Svar på tråden Mitt barn vill vara uppe hela natten