• Lifesgood

Ni som läst Socionomprogrammet, Jurist eller Ekonomi

Jag är 21 år, har två barn och är nu mammaledig till Januari 2012. Jag vill gärna utbilda mig då jag gick en total meningslös utbildning på gymnasiet som jag absolut inte ville jobba med. Har ingen nytta av den alls så för att få ett bra jobb jag trivs med så måste jag studera vidare.

Jag har varit inne på många olika områden. Det finns mycket jag kan tänka mig, men har så svårt att bestämma mig. Jag vet mer vad jag inte vill än vad jag vill. Det jag har funderat på är Ekonomi (ekonomiassistent eller ekonom), Jurist eller Socionom. Jag vill gärna arbeta med något meningsfullt och jag tycker allt med lagar, psykologi, människans beteende osv är intressant. Ekonomi lockar också då det är ett brett yrke där man kan få jobb i princip vart som helst, har inte svårt för matte och är bra på att organisera saker och bra med siffror.

Min fråga är nu om ni som läst antingen Ekonomi, Juridik eller Socionomprogrammet kan berätta lite hur utbildningen varit, om det varit som ni förväntat er osv. Kanske vad ni jobbar som nu om ni är färdigutbildade. Om utbildningen var tuff ? Mycket plugg/läxor hemma? Som sagt så finns det mycket som intresserar mig det svåraste är att välja vad man ska satsa på. 

• Svar på tråden Ni som läst Socionomprogrammet, Jurist eller Ekonomi
  • alexis

Jurist är det väldigt mycket plugg på!
    Ekonomi också. Socionom vet jag inte faktiskt men antar att det är liknande.

• ninagirrl

Jag har läst en kurs nationalekonomi och en kurs i handelsrätt som vi skulle ha i vårt pol.magister/kandidat program. 
    I Neken var det rätt mycket att räkna men det var också att läsa,  föreläsaren varvade räkning med vanlig föreläsning. Vi hade tre delkurser: makro, mikro och en valbar, då tog jag finansiell ekonomi. 
    Vi fick räkneuppgiftr och i vi hade inlämningar i grupp eller enskilt.

I juridiken var det mer inriktat på fall, problem baserat lärande. Mycket med exempel som var tagna ifrån verkliga fall. Sedan fick vi lära oss att tolka lagboken både ifrån vår sora blåa bok och civilrättsliga grunder.
    Vi arbetade oftast i grupp. 

Om du vill läsa ekonomi, kommer kursen statistik med. Det är en kurs som enbart handlar om statistik. Vi hade både datatenta och en vanlig tenta där vi skrev. Vi läste en delkurs som alla skulle läsa "statistik och dataanalys" och sedan valde jag delkursen regressions analays (boken vi hade var på eng) .
    Vi hade mattelektioner bredvid våra vanliga föreläsningar, där vi gjorde övningar.

• malmeg1

Hej!

Jag läser just nu på juristprogrammet i Göteborg, är för närvarande på termin 6 av 9. Jag håller med första inlägget att det är otroligt mycket plugg. 40h/v räcker ibland inte utan det får även bli helger emellanåt fastän man kan tycka att det inte ska behövas :/ Vissa kurser/terminer är mindre krävande än andra men totalt sett är det mycket plugg och krävande rent litteraturmässigt, både till mängden och typen.  Något av det tuffaste jag tagit mig igenom. Om du kan tänka mycket självständigt (out of the box s.a.s) och har en god analytisk förmåga och ett gott minne är det här definitvt grejen för dig och om du inte har det, så kan man klara sig bra ändå, det har jag gjort ;).

MEN det är också otroligt givande, utmanande och roligt! Man lär sig inte bara den juridiska biten utan blir också väldigt allmänbildad på köpet och i slutändan väntar i princip garanterat jobb som är i grunden välbetalt och beroende på var man hamnar kan bli mycket välbetalt :)

Jag har inte kommit ut i arbetslivet än men min ambition är att fördjupa mig i miljörätt och EU-rätt och skulle gärna jobba på en statlig myndighet mot EU, typ Fiskeriverket eller liknande.

På handels i Göteborg är det mer fokus på affärsjuridik än på de andra juridiska institutionerna i landet om det är något som intresserar dig.

Hoppas att detta hjälpt dig lite, lycka till!

• slemtorsk i din bralla

Alltså.. ALLA högskoleutbildningar är det mycket "läxor" på.. beroende på hur du ser det. Det är mycket arbete hemma, inlämningsuppgifter, grupparbeten och hemtentor. Jag har gått socionomutbildningen och den tyckte JAG var ganska lätt, men jag hade många, främst unga (under 27) som slet och kämpade mycket med den. Ska jag vara ärlig anser jag nog att man bör ha några års arbetslivserfarenhet innan man går socionomprogrammet, dels för att få mognaden men framförallt för att det blir SÅ mycket lättare att se saker i sitt sammanhang när man sitter i seminarier och liknande.
    Vi var flera som var över 30 som slog huvudet blodiga mot väggarna när unga oerfarna kursare satt med sina funderingar och åsikter som inte var ett dugg förankrade varken i kurslitteraturen eller i verkligheten.. MEN det fanns också flera 20-åringar som hade full koll så det är ju så olika där, men några års livserfarenhet är aldrig fel - kan tänka mig att det är detsamma iaf på juristprogrammet som jag hört är väldigt mycket hårdare än just socionom.

Jag ser på vad eleverna jag jobbar med nu pysslar med.. de går termin tre och läser sk valbara kurser, två hemtentor ska in samma vecka, den ena på minst 7000 tecken (utan mellanslag) och en som ska vara på ca 6 sidor, sen ska de även ha en inlämning och två st seminarier veckan som kommer så visst är det mycket i perioder, i andra perioder är det väldigt lamt men det är oerhört viktigt att oavsett vilken högskoleutbildning man går, planerar sin tid. Man studerar på heltid vilket innebär MINST 40 timmas arbete i veckan (i snitt.. en del pluggar så klart mycket mycket mer och andra betydligt mindre) men man ska nog aldrig räkna med mindre första tiden, man sitter på föreläsningar kanske en tredjedel av detta, resten gör man hemma själv.
    På socionomprogrammet på Göteborgs Universitet räknar vi med att ca 10 timmar i veckan är föreläsningar, sen tillkommer seminarier (diskussionsgrupper som är obligatoriska), väldigt lite är det obligatorisk närvaro på men det är alltid en STOR fördel att gå på så mycket föreläsningar som möjligt för det underlättar sen när man skriver tentorna

Du funderar på tre väldigt skiljda yrken, Juridik läser du en del på socionomprogrammet också men en väldigt begränsad kurs inriktad på socialt arbete, annars finns det inte så mycket likheter mellan programmen skulle jag tro så här på rak arm.
    Socionom är ju ett yrke som öppnar väldigt många dörrar, finns hundratals jobb du kan ta dig an, allt från att sitta på ett socialkontor och bevilja försörjningsstöd till att jobba med missbrukare, kriminalvården, skolkurator, enhetschef inom omsorgen, biståndshandläggare inom LSS osv osv.
    Jurist är väl något mer begränsat även om det finns hundratals inriktningar att välja mellan, utbildningen är längre och betydligt svårare att komma in på än socionom och ekonom även om socionom sista intaget i Göteborg var ganska högt.
    Ekonom vet jag faktiskt inte hur svårt det är att komma in på, men på Handels i Göteborg finns det väldigt många olika ekonomutbildningar.

Ett förslag är att kolla igenom vad du verkligen VILL jobba med, gör anlagstester och jobbtester (brukar finnas på arbetsförmedlingen- inte jättebra men du får kanske en liten vink)

Jag kan säga så här.. att som socionom krävs det att du är duktig på att skilja på att vara personlig och privat, men det är något du lär dig under utbildningen, du möter människor som är i kris till 99% av tiden- känner du att du orkar det så är socionomyrket oerhört roligt och givande men det är 7 ganska tuffa terminer dit och en svajjig arbetsmarknad även om det i vissa orter faktiskt söks ganska många socionomer, det ljusnar så att säga. Du måste vara beredd att ibland få vara den som får ta all skit, allt är ditt fel och du är dum i huvudet och är du känslig är det INGET för dig, men som sagt.. det händer IBLAND, de ljusa stunderna är många och valmöjligheterna är näst intill obegränsade. Näringslivet börjar också nu att söka efter socionomer till tex personalavdelningar o dyl.

Jurist är en jättetuff utbildning som är lång och jobbig, men du har betydligt bättre lön i slutändan och kan efter några år börja sålla i vad du vill göra och inrikta dig på men det är några tuffa år dit och är du beredd att slita sena kvällar med fall och att läsa in dig för att kunna jobba dig uppåt är det absolut värt det när jag frågar vänner som är jurister och advokater. Man behöver ju inte sitta i en domstol som advokat utan man kan söka sig till näringslivet som juriskt inom företagsbranschen, även kommuner och landsting har jurister anställda i liten utsträckning.

• Thursday

Jag tror liksom en del andra som skrivit att det är vettigt att fundera på vad för typ av arbete du vill ha, vad du är beredd att satsa på ditt jobb, vad du vill tjäna, hur du är som person.... det är ju milsvid skillnad på att arbeta som ekonomiassistent och ens ett lågkvalificerat juristjobb. För att inte tala om skillnad i utbildningens tyngd. Är man inställd på två terminers vuxenutbildning på gymnasienivå eller 4,5 års plugg på ett program som anses som ett av de tuffaste man kan gå? Därmed inte sagt att det inte är kul att plugga juridik, själv tyckte jag att det första året var värst, sen var det, inte direkt soft, men inte så förfärligt betungande för mig personligen. Lyckades läsa 120 gamla högskolepoäng extra och arbeta vid sidan av studierna. Dock hade jag inga barn!

Jag kan inte hålla med om att en jur kand skulle ge ett mer begränsat karriärsfält än en socionomutbildning, snarare tvärtom Själv är jag jurist och min brorsa pluggar till socionom så lite koll har jag på båda utbildningarna. Som jurist har du ett väldigt brett fält att välja mellan, såväl inom det offentliga som det privata.

Sen ska man komma ihåg att utbildningarna kan variera ganska mycket beroende på studierort, är du intresserad av hur utbildningen är upplagd (mångd föreläsningar, seminarier, tentor med mera) så är det bäst att fråga efter specifika studieorter. I Göteborg var det på min tid vädligt lite obligatoriska moment, och inte ens om man gick på alla föreläsningar mm som fanns att gå på så tog det upp mer än kanske 10-12 timmar i veckan. Det innebär att man måste ha god självdisciplin och klara ett ganska stort mått av självständiga studier. Sen varierade det iofs mellan kurserna också.

• Lifesgood

Tack för era svar. Anledningen till att jag frågar er som gårr/går utbildningarna eller har koll på dom är just för att jag ska se hur dom är då jag inte är så insatt. Som sagt så finns det mycket som intresserar mig och skulle jag bara hitta rätt utbildning så tror jag att jag skulle kunna gå in 100% för det. Jag VILL ha ett bra jobb med hyfsat lön för att kunna leva ett gott liv med mina barn. Men det är också viktigt att jobbet är intressant och jag trivs med det såklart, pengarna går inte före men visst är det en stor bonus. 

Det är så svårt att säga vad man klarar av innan man testat. Men samtidigt, hoppa på en utbildning på högskolan för att sen känna att man inte pallar är ju inte heller idealt... Men man vet ju aldrig innan. Som någon sa att det kan vara bra med arbetslivserfarenhet, det tror jag säkert det kan vara. Men problemet är att som det är nu så kommer jag få ta ett jobb utan krav på utbildning och förmodligen ett jag inte skulle trivas med. Det skulle förmodligen också bli så att det tar ett tag innan man får nåt. Då ska jag gå arbetslös sen kanske jobba med nåt jag inte trivs med. Risken finns ju också (sett många fall) att man sen fastnar i jobbet, man vågar inte chansa och hoppa på en utbildning när man har en inkomst. Jag känner lite som så att nu är jag arbetslös, jag är ung, inget som väntar på mig och jag kan lika gärna skaffa mig en ordentlig utbildning med en gång. För ett sen förhoppningsvis få ett jobb jag trivs med.

Men jag ska erkänna att jag har studerat lite på distans (enstaka kurser) och det var inte lätt. Jag har svårt för att sitta hemma och plugga, det finns för mycket runt omkring. Det blir ofta att man gör annat ist eftersom de finns för många frestelser. Jag funderade på en ekonomiassistent-utbildning på distans så att jag kunde börja redan nu men sen la jag ner den tanken. Kände att jag kommer prestera bättre om jag går i skolan där jag endast kan fokusera på min utbildning och inte saker runt omkring.

Dehär utbildningarna jag funderat på är ju på högskola. Men som sagt så är jag väldigt intresserad av just dessa tre, Ekonomi kan man läsa utanför högskolan men inte Jurist och Socionom va? Kanske någon som har några tips på andra utbildningar med dessa inslag? Just nu är jag väldigt öppen för förslag, jag bor i Kalmar och kan ej pendla långt eller flytta med tanke på barnen.

• Lifesgood

Förresten vad är det för krav för att kunna söka exempelvis socionomprogrammet? Antar att man behöver göra högskoleprovet och söka på det? Eller hur funkar det, har inte pluggat på högskola så har ingen aning. Någon som vet om den utbildningen startar våren 2012? Eller är det hösten som gäller?

• Kjell2

Ett först steg är nog att du kollar vad du kan plugga i Kalmar, vilken behörighet de utbildningarna kräver och intagningkrav. Eventuellt i ett första steg sen komplettera på KomVux då du skriver "total meningslös utbildning på gymnasiet"

Om du inte kan flytta eller långpendla och har svårt med distansstudier så begränsar det dig mycket.  Det blir det som erbjuds i Kalmar.

I stort sett alla program har intagning både med betyg och högskoleprov. Du behöver alltså inte göra högskoleprobvet om du har tillräckligt bra betyg.

• Lifesgood

Jag vet att socionomprogrammet finns i kalmar, även ekonomi. Jag skulle eventuellt kunna studera på distans, det kanske till och med skulle vara bra med tanke på att man på så sätt kan planera sin tid lite själv och slippa långa dagisdagar för barnen osv. Men jag skulle inte kunna plugga på heltid hemma, det är för mycket runt om som "stör". Men alternativet är ju att sätta sig på biblioteket när barnen är på dagis, där finnns ju ingen disk, tvätt, städning, tv eller annat som distraherar.

• Lifesgood

Det negativa dock med att studera på distans är ju att man inte får någon feedback. Samt att jag är förbannat trött och känner mig socialt handikappad efter 2 års (3 års när min nuvarnade föräldraledighet är slut) sammanhängande föräldraledighet. Känner att för att funka som person behöver jag ut och träffa folk, vuxna människor. Det är också en anledning till varför jag är mest sugen på en utbildning på skola.

Svar på tråden Ni som läst Socionomprogrammet, Jurist eller Ekonomi