Alltså.. ALLA högskoleutbildningar är det mycket "läxor" på.. beroende på hur du ser det. Det är mycket arbete hemma, inlämningsuppgifter, grupparbeten och hemtentor. Jag har gått socionomutbildningen och den tyckte JAG var ganska lätt, men jag hade många, främst unga (under 27) som slet och kämpade mycket med den. Ska jag vara ärlig anser jag nog att man bör ha några års arbetslivserfarenhet innan man går socionomprogrammet, dels för att få mognaden men framförallt för att det blir SÅ mycket lättare att se saker i sitt sammanhang när man sitter i seminarier och liknande.
Vi var flera som var över 30 som slog huvudet blodiga mot väggarna när unga oerfarna kursare satt med sina funderingar och åsikter som inte var ett dugg förankrade varken i kurslitteraturen eller i verkligheten.. MEN det fanns också flera 20-åringar som hade full koll så det är ju så olika där, men några års livserfarenhet är aldrig fel - kan tänka mig att det är detsamma iaf på juristprogrammet som jag hört är väldigt mycket hårdare än just socionom.
Jag ser på vad eleverna jag jobbar med nu pysslar med.. de går termin tre och läser sk valbara kurser, två hemtentor ska in samma vecka, den ena på minst 7000 tecken (utan mellanslag) och en som ska vara på ca 6 sidor, sen ska de även ha en inlämning och två st seminarier veckan som kommer så visst är det mycket i perioder, i andra perioder är det väldigt lamt men det är oerhört viktigt att oavsett vilken högskoleutbildning man går, planerar sin tid. Man studerar på heltid vilket innebär MINST 40 timmas arbete i veckan (i snitt.. en del pluggar så klart mycket mycket mer och andra betydligt mindre) men man ska nog aldrig räkna med mindre första tiden, man sitter på föreläsningar kanske en tredjedel av detta, resten gör man hemma själv.
På socionomprogrammet på Göteborgs Universitet räknar vi med att ca 10 timmar i veckan är föreläsningar, sen tillkommer seminarier (diskussionsgrupper som är obligatoriska), väldigt lite är det obligatorisk närvaro på men det är alltid en STOR fördel att gå på så mycket föreläsningar som möjligt för det underlättar sen när man skriver tentorna
Du funderar på tre väldigt skiljda yrken, Juridik läser du en del på socionomprogrammet också men en väldigt begränsad kurs inriktad på socialt arbete, annars finns det inte så mycket likheter mellan programmen skulle jag tro så här på rak arm.
Socionom är ju ett yrke som öppnar väldigt många dörrar, finns hundratals jobb du kan ta dig an, allt från att sitta på ett socialkontor och bevilja försörjningsstöd till att jobba med missbrukare, kriminalvården, skolkurator, enhetschef inom omsorgen, biståndshandläggare inom LSS osv osv.
Jurist är väl något mer begränsat även om det finns hundratals inriktningar att välja mellan, utbildningen är längre och betydligt svårare att komma in på än socionom och ekonom även om socionom sista intaget i Göteborg var ganska högt.
Ekonom vet jag faktiskt inte hur svårt det är att komma in på, men på Handels i Göteborg finns det väldigt många olika ekonomutbildningar.
Ett förslag är att kolla igenom vad du verkligen VILL jobba med, gör anlagstester och jobbtester (brukar finnas på arbetsförmedlingen- inte jättebra men du får kanske en liten vink)
Jag kan säga så här.. att som socionom krävs det att du är duktig på att skilja på att vara personlig och privat, men det är något du lär dig under utbildningen, du möter människor som är i kris till 99% av tiden- känner du att du orkar det så är socionomyrket oerhört roligt och givande men det är 7 ganska tuffa terminer dit och en svajjig arbetsmarknad även om det i vissa orter faktiskt söks ganska många socionomer, det ljusnar så att säga. Du måste vara beredd att ibland få vara den som får ta all skit, allt är ditt fel och du är dum i huvudet och är du känslig är det INGET för dig, men som sagt.. det händer IBLAND, de ljusa stunderna är många och valmöjligheterna är näst intill obegränsade. Näringslivet börjar också nu att söka efter socionomer till tex personalavdelningar o dyl.
Jurist är en jättetuff utbildning som är lång och jobbig, men du har betydligt bättre lön i slutändan och kan efter några år börja sålla i vad du vill göra och inrikta dig på men det är några tuffa år dit och är du beredd att slita sena kvällar med fall och att läsa in dig för att kunna jobba dig uppåt är det absolut värt det när jag frågar vänner som är jurister och advokater. Man behöver ju inte sitta i en domstol som advokat utan man kan söka sig till näringslivet som juriskt inom företagsbranschen, även kommuner och landsting har jurister anställda i liten utsträckning.