Ni som läst Socionomprogrammet, Jurist eller Ekonomi
Jag tror liksom en del andra som skrivit att det är vettigt att fundera på vad för typ av arbete du vill ha, vad du är beredd att satsa på ditt jobb, vad du vill tjäna, hur du är som person.... det är ju milsvid skillnad på att arbeta som ekonomiassistent och ens ett lågkvalificerat juristjobb. För att inte tala om skillnad i utbildningens tyngd. Är man inställd på två terminers vuxenutbildning på gymnasienivå eller 4,5 års plugg på ett program som anses som ett av de tuffaste man kan gå? Därmed inte sagt att det inte är kul att plugga juridik, själv tyckte jag att det första året var värst, sen var det, inte direkt soft, men inte så förfärligt betungande för mig personligen. Lyckades läsa 120 gamla högskolepoäng extra och arbeta vid sidan av studierna. Dock hade jag inga barn!
Jag kan inte hålla med om att en jur kand skulle ge ett mer begränsat karriärsfält än en socionomutbildning, snarare tvärtom Själv är jag jurist och min brorsa pluggar till socionom så lite koll har jag på båda utbildningarna. Som jurist har du ett väldigt brett fält att välja mellan, såväl inom det offentliga som det privata.
Sen ska man komma ihåg att utbildningarna kan variera ganska mycket beroende på studierort, är du intresserad av hur utbildningen är upplagd (mångd föreläsningar, seminarier, tentor med mera) så är det bäst att fråga efter specifika studieorter. I Göteborg var det på min tid vädligt lite obligatoriska moment, och inte ens om man gick på alla föreläsningar mm som fanns att gå på så tog det upp mer än kanske 10-12 timmar i veckan. Det innebär att man måste ha god självdisciplin och klara ett ganska stort mått av självständiga studier. Sen varierade det iofs mellan kurserna också.