• Sophiebysophie

Ni som jobbar natt, vilka tider sover ni? Mat osv tips tack!

Hej!

Jag har precis börjat arbeta natt, har gjort 3 nätter på raken nu och har inte fått till sovandet ordentligt, har haft svårt att sova när jag kommit hem, är hemma strax efter 07 och somnar inte förrän 08. Sen sover jag bara till 13, och då kanske jag vaknar någongång emellan.
    Det blir lite kort att sova om jag ska gå på natten igen..
    Men kanske bara är så här i uppstarten.. Är en kvällsmänniska egentligen, har inga problem med att vara vaken på natten.

Så hur ser era sovrutiner ut när ni jobbar natt? När ni går på första natten efter ledighet hur gör ni då? Hur sover ni om ni bara jobbar en natt o sen ledigt? och hur sover ni om ni jobbar flera nätter på raken?

Hur gör ni med mat? Äter ni på natten? Vill inte äta en massa o gå upp i vikt, ämnesomsättnignen är ju låg. Har läst att man heller inte ska äta precis innan man lägger sig. Så nu dom här nätterna har jag faktiskt börja dricka godmorgon vuxen välling vid 05 tiden, då har jag stått mig väldigt bra faktiskt, så man inte vaknar utav att man är hungrig sen.

Men alla tips om nattarbete mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ni som jobbar natt, vilka tider sover ni? Mat osv tips tack!
  • Des

Hej!

Jag jobbar ständig natt börjar 22:48 och slutar 06:06. Söndagar 20:06 - 06:06

Jag äter ingen mat på nätterna en frukt kanske på sin höjd. Sen äter jag frukost när jag kommer hem.

Skickar barnen till skolan innan jag lägger mig så jag kommer i säng ca kl 8 sover sedan till 14 eller 14:30.

Morgonen innan första natten: varannan vecka sover jag till 11. Och dom
    Andra veckorna beror det på när den lille vaknar eftersom min man jobbar då.

Hoppas du hittar rutiner som passar dig, vi är alla olika.

Lycka till!

• Knytte

Hej! Jag jobbar tre- skift alltså en vecka natt, en vecka fm och en vecka em med lediga helger emellan. Jag äter bara lite yoghurt på natten sen äter jag en lätt frukost innan jag går och lägger mig. Sen stänger jag av mobil ser till att det är mörkt och tyst i rummet. Sen sover jag till ett, två tiden.
    När jag går av sista nattskiftet på fredag morgon försöker jag vända tillbaka dygnet direkt. Sover alltså bara till 10-11 tiden på då är man garanterat trött på kvällen och kan somna vid 23 tiden. Så vänd tillbaka dygnet så fort du kan tråkigt annars om en hel ledighet ska gå åt att sova på dagen. Och som min företags sköterska sa, man ska äta precis som en vanlig vecka bara att tiderna blir lite förskjutna. Frukost innan du somnar, lunch när du vaknar och middag framåt 18-19!
    Hoppas det går bra med natt arbetet! :)

• leia83

jag jobbar 7 nætter i stræck sedan ær jag ledig 7. jobbar 23-07. Har långt att pendla och e inte hemma førens 9. Men då lægger jag mig næstan direkt sover sen fram till 17 annars orkar jag inte med natten.
    æter frukost nær jag vaknar och sedan något litet på jobb, så nær jag jobbar æter jag allt før lite egentligen.
    Nær jag går av min vecka sover jag bara 2-3 timamar efter jobb, ær ett fullstændigt vrak hela dagnen men somnar som en gris på kvællen.
    Rækna med att du behøver mer vila som natt jobbare, det tær mer på kroppen att vara vaken på natten.
    Det ær alltså rætt viktigt att få in bra sovrutiner och vanor.
    så drick en kopp camomill the nær du kommer hem och lægg dig i ett mørkt rum, om du inte somnar så ligg kvar och ta det lugnt, till sist dæckar man
    Lycka till.

• Catgodess

Jag jobbar ständig natt, första natten efter ledighet har jag oftast inte sovit på dagen.
    Jobbar jag flera nätter i rad brukar jag äta skorpor och varma koppen vid 4-5 på morgonen i mån av tid för att få upp blodsockret och sedan äta riktig frukost när jag kommer hem. Jobbar 21-07. På natten brukar det bli någon banan. Har hög ämnesomsättning så behöver inte tänka på vad jag äter egentligen och dessutom är jag gravid och äter jag inte blir jag illamående typ. Brukar sova mellan 8-15, det räcker bra för min del.
    När jag går av sista natten brukar jag sova kortare för att vända tillbaka dygnet igen.
    Som leia83 säger, lägg dig i ett mörkt rum, stäng av alla telefoner och ringklockan om det går sen brukar man somna så småningom.
    Lycka till :) 

• Odehn

Jobbar exakt likadant som Des, samma ställe kanske?

Somnar 7-8 och kliver upp vid 2. När jag går på helg så är jag antingen vaken hela dagen eller så sover jag som vanligt. Har inga problem att somna på kvällen även om jag sover till 2.

Söndagarna gör jag lite olika, ibland sover jag längre med tanke på natten eller så kliver jag upp som vanligt när alla andra kliver upp.

• Mirakel händer

Jag har en natt tjänst men är nu föräldraledig. Jag jobbar 10 nätter i månaden och de är fördelade som så 3 nätter i rad ojämna veckor onsdag, torsdag och fredag. Jämna veckor onsdag torsdag. Jag är avlösare/personlig assistent till en brukare på 7 år som bor hemma. Det är vaken natt. När jag går på sover jag mellan 12-17.30. Sen sover jag 8-18 efter första och andra natten. När jag går av sover jag 8-13. Det är viktigt att inte gå lägga sig hungrig när man ska sova efter natt jobb. Får då kan sömnen störas om man är hungrig. Man ska inte äta lagad mat för sent på kvällen. Jag äter vid 18-tiden. Sen har jag med mig antingen en sallad med bröd, yoggi och smörgås. Mineralvatten, frukt. Älskar att jobba natt. Men vill ej göra det nu när vi har fått en liten. Stora sonen klarar ju det att jag sover på dagarna. Men det är för lång tid för ett mindre barn man jobbar 3 nätter i rad.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • Jossan122

Jag har jobbat natt i ca 2 år nu och jag började redan från start att strukturera upp både maten och sömnen. 
    Jobbar 21-07 ca 3 nätter i veckan.

Så här ser min dag ut om jag jobbat och ska iväg och jobba natt nr 2.

Slutar 07, i säng vid 08. 
    Ställer kl på 12.00. Vaknar.
    Vaken mellan ca 12-16.
    Går sedan och lägger mig vid 16 igen till ca 20.30

Detta fungerar bra för mig då jag har stort behov av dagsljus för att må bra. 

Då det kommer till maten så undviker jag att äta under natten. 
    Ska jag väl äta något lättare gör jag det senast kl 24. Och inget kaffe efter kl 02.00.

Svar på tråden Ni som jobbar natt, vilka tider sover ni? Mat osv tips tack!