Inlägg från: En mamma06 |Visa alla inlägg
  • En mamma06

Närhet och samsovning

Vi har varit hemma med vårt barn i lite drygt ett och ett halvt år, barnet är nu  fyra och var två och ett halvt när vi hämtade på barnhemmet. Vårt barn hade bott på barnhemmet i hela sitt liv och hade inga erfarenheter av att ha en familj. Barnet var mycket osäker och rädd, h*n hade ju aldrig knappt sett världen utanför barnhemmet. Bilar, hundar, grenar som vajar, män, ja allt var nytt och skrämmande.

Anknytningen gick bra ända från början. Jag bar vårt barn väldigt mycket, dels för att skapa närhet men också för att ge trygghet. (tur att det finns naprapater i släkten!) Gradvis blev h*n allt modigare, gladare och tryggare. Vi upplevde även att barnet som inte var van med kroppskontakt annat än i omvårdnadssituationer självmant började söka allt mer kroppskontakt och närhet.

Vårt barn har nu varit på dagis i snart två terminer (två dagar/ vecka). Allt har gått bra förutom att h*n periodvis är mer mammig än vanligt de dagar jag är föräldraledig. Barnet somnar i sin egen säng, han vill ha det så, men kommer in till oss nästan varje natt och sover resten av natten i vår säng. Det är mysigt och vi ser det bara som positivt men framförallt min sömnkvalitet blir väldigt lidande. H*n vill helst sova ovanpå mig men en fyraåring väger och har vassa små armbågar... Vi har försökt lösa det med att ha barnets säng intill vår men han vill ändå krypa upp på mig. Hur handetar vi detta utan att h*n känner sig avvisad?

• Svar på tråden Närhet och samsovning
  • En mamma06

Tack för svaret! Det går bra att börja så, vi ligger sida vid sida, jag håller om honom och förklarar att jag finns här och att jag inte går någonstans. Problemet är att han efter en stund kryper upp i sömnen. Jag lyfter ner honom till sidan och så börjar det om. Någon gång har vi gått tillbaka till hans säng, jag eller  in man sitter hos honom tills han somnar och då brukar han bli kvar resten av natten. Det är kanske så vi får börja göra, lite gos och sedan egen säng. Är det någon som har fler tips?

• En mamma06

Det är nog absolut så att våra små barnhemsbarn behöver mycket närhet. För vår son tog det ett litet tag innan han vågade ta steget och vara riktigt nära, sedan då han "kommit över den tröskelen" var det som om han inte kunde få nog, speciellt från mig men det är även mycket gos med pappa. Han har inte alltid sovit på mig, det går lite i perioder. Han gör det i större utsträkning om han utvecklas fort på andra områden har jag märkt. Just nu händer det mycket språkligt märker jag.

• En mamma06

Jag puffar upp tråden lite för nu behöver jag verkligen lite råd och hjälp. Jag skrev tidigare att sonen periodvis sover dåligt om nätterna och gärna vill ligga ovanpå mig. Periodvis är han även vaken långa perioder under natten. De senaste två veckorna har han vaknat vid två och somnat om igen mellan fyra och fem på morgonen. Han är inte ledsen men kommer helt enkelt inte riktigt till ro så att han kan somna, varken i egen säng eller hos oss. Finns det någon med erfarenhet av liknande problem? Jag har varit i kontakt med BVC men de har egentligen ingen hjälp att erbjuda. Sömnbristen börjar så småningom tära på oss alla.

• En mamma06

Inte för att det hjälper det egentliga problemet, men det känns skönt att veta att man inte är ensam om att gå runt hålögd av sömnbrist! Sonen är inte ledsen då han vaknar, inte rädd, inte speciellt orolig, han är bara vaken.  Den som lider mest är nog jag för mellan hans bökande och min mans snarkande finns det liksom inte så mycket utrymme för min sömn. Jag ska pröva öronproppar, tack för tipset! Vi fick också rådet att medicinera på BVC men det kändes inte riktigt rätt. Vi hämtade dock ut medicinen och har prövat den en gång men han vaknade i alla fall på natten, och var då ledsen och förvirrad, vilket han inte annars är. Medicinen har stått orörd sedan dess!

Svar på tråden Närhet och samsovning