• MamaLucy

Kontantinsats vid nybyggnation???

hur är det nu ? Måste man ha minst 15% i kontant insats även vid nybygge?? Eller hur funkar det ? Är det kontantinsats vid alla lån (när det gäller bolån menar jag)?

• Svar på tråden Kontantinsats vid nybyggnation???
  • skruttan82

Banken vill ju ofta ha en kontantinsats, men sen finns det ju ofta andra vägar att gå om banken är tillmötesgående tex genom att ha en borgenär...

• snedtak

Poängen med kontantinsats är väl att lånet inte ska överstiga bostadens värde. Rimligen borde samma princip gälla nybygge, men korrekt svar får du endast om du pratar med den bank där du tänker ta dit lån.

• Kjell2

Banken kan inte ha mer än 85% av fastighetensvärde som säkerhet vid ett bolån. Övriga 15% kan lösas på olika sätt, sparade pengar, blancolån, lån med annan säkerhet. 

• Mummy

Rätta mig om jag har fel, men man kan väl även lägga ni eget arbete som insats. Att man gör en del själv på huset, så att kostnaden blir lägre (dvs man har ett värde över det man fått betala för huset)

• Kjell2
    Mummy skrev 2011-03-14 12:24:16 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men man kan väl även lägga ni eget arbete som insats. Att man gör en del själv på huset, så att kostnaden blir lägre (dvs man har ett värde över det man fått betala för huset)
    Jo, men oftast blir det en uppvärdering efter huset är klart. Men det kan gå att ordna men det kräver ett snack med banken.
Svar på tråden Kontantinsats vid nybyggnation???