• Fidelis ad urnam

Hur lyckas med nötkött?

Jag vågar mig aldrig på att steka nötkött, som ryggbiff eller rostbiff.
    Köttet blir alltid torrt och tråkigt med för mycket tuggmotstånd och aldrig mört och gott som på restauranger.
    Jag är inte dålig på att laga mat, men just nötkött misslyckas jag alltid med.

HUR steker man en nötköttsbiff så att den blir god och mör?

HJÄLP!!

• Svar på tråden Hur lyckas med nötkött?
  • MygganMy

Du kan även steka det långsamt...

stek på hög temeratur- lyft av köttet på en tallrik och låt det ligga ca 5 minuter, stek det igen på båda sidorna, lyft av och låt vila osv till önskad rödhet...

När köttet kommeri pannan... åker all köttsaft in i mitten på köttet- låter du det vila åker köttsaften ut i kanterna igen och det blir mört..:)

marinera gärna med nått med chilisås, soya som mörar :)

• Danitra

Hög värme!

Låt en klick smör smälta, fräsa och sen bli tyst - DÅ lägger du i biffen. Den ska dessutom vara avtorkad innan och rumstempererad.

Sen steker du i ett par minuter beroende på hur du vill ha den (medium, välstekt osv). 

• kirsty

Hädelse att marinera fint kött, då förlorar man ju köttsmaken!
    Tricket är att alltid använda rumstempererat kött. Krydda en stund innan, riktigt varm stekpanna, stek alltid i smör. Stek på så du får stekyta på båda sidor och känn på köttet med fingret hur konsistensen känns, ju mjukare desto rödare. Sen lindar du in köttet i aluminiumfolie 5 min innan servering så det får vila, då rinner inte köttsaften ut när man sen skär i köttet.

• Margaux

Salt drar ut vätska ur köttet. Därför ska man salta efter stekning!

Lammracks är jätte enkelt om man har en stektermometer. Rumstempererat kött!!
    Jag brukar bara bryna av det, håll i benen så går det lätt att få alla sidor förslutna. Sen lägger du köttet i en ugnsform och kryddar med det du vill, jag brukar använda en "paste" med olja, hackad vitlök, lite dijonsenap, örter som rosmarin/timjan, citron, ströbröd, salt och peppar. Kleta på och in i ugnen så låg temp som tiden tillåter.... Kärntemp typ 60° ger rött kött. Låt vila ca 15 min under folie. Om du vill ha vita ben så sätter du på folie innan ugnen.

• Pappa G
    Pappa G skrev 2011-03-14 17:03:25 följande:
    Långsamt och på låg temperatur
    Mitt tips i förra inlägget avsåg helstekning av större bitar i ugnen..
  • Margaux

Jag tycker det är bäst att steka i en neutral olja som tål hög värme(druvkärnolja är min favvo), sen brukar jag lägga i lite smör mot slutet när temperaturen inte är så hög för den goda smakens skull. Bränt smör är inte så gott tycker jag!

Biff steker jag rumstempererad på hög värme, snabbt och smärtfritt, vi äter rött kött så det är inte snack om många minuter sammanlagt!

• mliten

Ok.
    Nu tar vi det från början.
    Ja- rumstemeprerat kött blir lite saftigare.
    Ja- du kan salta köttet först men då ca 40 minuter eller 1 minut innan du steker det. Vad som händer är att saltet drar ut vätska ur köttet men låter man det ligga ett tag så åker vätskan tillbaka in i köttet igen.

Torka av köttet och stek på båda sidorna i hög temp i en olja utan smak så att köttet bryns- detta är bara för smakens skull eller den sk maillard- effekten. Att man på något sätt " stänger inne" safterna är bara trams.
    Släng i en stor klick smör och vinkla pannan och ööös. Anledningen till detta är att det smakar bättre men smöret är så varmt så det även tillagar köttet samt kyler ned ytan så man inte pressar ut vätska.

Släng in köttet på 150 grader och om du är osäker så sätt i en temp. Sök på nätet efter passande innertemp.
    Låt vila i ca 10 min. Absolut inte i folie då du efterkokar köttet i ångan.

Detta gäller bara på skivor. Större bitar tillagas på låg temp under längre tid.

Tänk på att allt kött inte beter sig likadant och att smalare skivor kanske inte alls behöver ugnen. Då räcker det med att ösa tills det är klart.

• trollkarl
    mliten skrev 2011-03-15 00:18:09 följande:
    Ok.
    Nu tar vi det från början.
    Ja- rumstemeprerat kött blir lite saftigare.
    Ja- du kan salta köttet först men då ca 40 minuter eller 1 minut innan du steker det. Vad som händer är att saltet drar ut vätska ur köttet men låter man det ligga ett tag så åker vätskan tillbaka in i köttet igen.

Torka av köttet och stek på båda sidorna i hög temp i en olja utan smak så att köttet bryns- detta är bara för smakens skull eller den sk maillard- effekten. Att man på något sätt " stänger inne" safterna är bara trams.
    Släng i en stor klick smör och vinkla pannan och ööös. Anledningen till detta är att det smakar bättre men smöret är så varmt så det även tillagar köttet samt kyler ned ytan så man inte pressar ut vätska.

Släng in köttet på 150 grader och om du är osäker så sätt i en temp. Sök på nätet efter passande innertemp.
    Låt vila i ca 10 min. Absolut inte i folie då du efterkokar köttet i ångan.

Detta gäller bara på skivor. Större bitar tillagas på låg temp under längre tid.

Tänk på att allt kött inte beter sig likadant och att smalare skivor kanske inte alls behöver ugnen. Då räcker det med att ösa tills det är klart.
    bra skrivet. att stänga porer är bara trams, det är enbart för smakens skull.
    sen som mliten skriver, ös köttet.

hälsningar FD Kock
  • Fidelis ad urnam

Tack för alla bra tips.
    Ska väl kanske våga mig på att steka en bit nötkött

• trollkarl
    Fidelis ad urnam skrev 2011-03-15 11:12:43 följande:
    Tack för alla bra tips.
    Ska väl kanske våga mig på att steka en bit nötkött
    ta det försiktigt, så löser sig det mesta.

sen se till att ha bra kött, parera det innan. marinera det i nån syra vilket hjälper nedbrytningen av fibrerna i köttet.
    sen termometer i köttets tjockaste del. kör på låg temp runt 125-150 max. tills du har fått rätt temp.
    ta ut det o låt det vila 10 min innan du trancherar.
  • klyban
    Kornflaxe skrev 2017-10-12 13:45:46 följande:
    Hur får jag biff mör. Kokar jättelänge
    Vad är det du ska göra?
    hur många meter var det?
  • Adam11

Jag brukar för det mesta göra pepparbiff av ryggbiff,så hög temp kanske 8 om du har 10 steg.
    så här gör jag.
    1 se till att pannan är het 
    2 i med olja och smör med en krossad vitköksklyfta 
    3 i med biffen som är ca 2cm tjock
    4 låt köttet ligga i pannan 2min per sida, utan att vända på det
    5 När du knyter din näve så är området mellan tummen och pekfingret en bra 
    kompass när densiteten är samma, är det medium.
    Det störta fel man brukar göra ATT MAN STEKER FÖRLÄNGE

• Adam11

Glömde att säga att köttet ska vara rumstemp , och salta på sida upp

• optimist63
    Kornflaxe skrev 2017-10-12 13:45:46 följande:

Hur får jag biff mör. Kokar jättelänge

Det kan du inte göra så mycket åt. Det beror på hur charkuteristen har behandlat köttstycket, tex häng mörat det.
Svar på tråden Hur lyckas med nötkött?