Inlägg från: pluvdo |Visa alla inlägg
  • pluvdo

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Du kan ju inte använda ditt eget barn som vapen i din kamp för att "tänja på könsgränserna"? Fy fan vad elakt.

Som någon annan skrev: ge ditt barn ett vanligt pojknamn och döp om dig själv till något mansnamn så kan du själv tänja på gränser bäst du vill. Men låt det inte gå ut över ditt stackars barn. För när han växer upp kommer andra barn inte säga "Jo, men det är ju vist av Sonjas mamma att försöka tänja på könsgränserna. Det har fått mig att tänka efter lite." utan de kommer säga "HAHAHA HAN HETER SONJA! HAN ÄR TJEEEEJ!"...

• pluvdo
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-03-15 19:23:03 följande:
    Känner du många små tjejer som heter Sonja? Eller för den delen vuxna kvinnor? Det är ett rätt ovanligt namn, så jag tror inte risken är så överhängande att andra barn automatiskt skulle dra parallellen Sonja = kvinno/tjejnamn. Såvida inte deras föräldrar poängterar det då, förstås.
    Det kan säkert vara föräldrar som påpekar det, endera med mening eller oavsiktligt.

Nej, jag vet inte om många som heter Sonja, men de finns. Små barn kanske inte tänker på att det är ett flick-/kvinnonamn, men det lär äldre barn och ungdomar göra.

Jag tycker det är onödigt att utsätta barnet för det.
  • pluvdo
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-03-15 19:40:56 följande:
    Då borde rimligtvis mina föräldrar (och min pappas föräldrar i sin tur och deras förfäder osv) ha tänkt på att inte utsätta sina avkommor genom ha ett så udda efternamn, utan bytt till något som var mindre lätt att hitta på konstigheter omkring. Det gjorde de dock inte.

Konstigt nog så accepteras alltid udda efternamn på ett helt annat sätt än udda tilltalsnamn. Det är aldrig någon som tycker man är taskig mot barnen om man byter efternamn från Andersson till Novstjärna, Brinkstare eller något liknande. Varför? 
    Ett efternamn får man i alla fall inte efter vad för kön man har. Om vi levt i ett samhälle där man hette exempelvis Ingemarsdotter (ifall ens pappa hette Ingemar och man var kvinna) och någon bestämde sig för att dess dotter skulle heta Ingemarsson istället så hade folk säkerligen reagerat.

Jag tycker inte man kan jämföra efternamn med förnamn på det sättet.
  • pluvdo
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-03-15 20:19:29 följande:
    Det är faktiskt en bra jämförelse. Hur tror du folk reagerade när vissa började byta ut -dotter i slutet av fars-/gårdsnamnet och ersatte det med -son, för sina döttrar?  Idag reagerar folk istället när vissa byter ut -son i slutet av fars-/gårsnamnet och ersätter med -dotter.

Själv är jag begåvad med ett efternamn som är väldigt tacksamt att hitta på öknamn på. Det följde mig genom min uppväxt så till den milda grad att jag, när jag började gymnasiet och delvis bytte umgängeskrets, först inte reagerade när mina nya kompisar sa mitt förnamn. 

Idag är jag glad att jag valde att ha det kvar som mellannamn när jag gifte mig. Det är en stor del av min identitet. 
    Ett efternamn är i alla fall något som föräldrarna också tvingas leva med, istället för att bara barnet skall ha ett avvikande namn och leda någon kamp i gränstänjande.
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?