• Xina85

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Hej allihopa,

Detta är mitt första barn, och hittills har allt gått bra. Jag är nu i 24:e veckan och det känns som om att varje dag är ett stort äventyr.

Jag vet att mitt ämne är rätt kontroversiellt, men jag tycker att det är något som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag ska få en pojke, och jag vill döpa honom till Sonja. Dels för att det är ett fint namn, dels för att jag tycket att det är dags att tänja på könsföreställningarna. Utan tvivel hävdar jag att namn indelat efter kön bidrar till vårt patriarkiska samhälle.

För er som tycker att jag är en hemskt mamma som vill utsätta mitt son för detta, så vill jag att ni ska se saken ur ett större perspektiv. Någon måste ta första steget.

I slutändan är beslutet tyvärr inte mitt, eftersom namnet måste bli godkänd. Men jag hoppas innerligt att det blir det.

Håller någon med mig? Eller är samhället ännu inte redo för det här?

• Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?
  • Majsan70

Sorry men det är förfräligt på en pojke tycker jag! Jag kan inte för mitt liv fatta varför man måste göra statment med namn på sina barn. Byt namn själv till ett typiskt mans namn istället.

• GulTussilago

Om man läser på statistiska centralbyrån verkar det som att en hel del män heter 'kvinnonamn', så din son blir inte den första. (däremot är det nog få som heter det som tilltalsnamn)

Själv skulle jag nog inte ens komma på tanken...

• Blablabla

Håller med. Varför byter du inte själv namn till ett typiskt "mansnamn"??????? Tycker också det är hemskt med folk som uttnyttjar sina barn till sådant här...

• Lykka

Jag håller också med, byt namn till ett mansnamn själv istället!

• Mickan

Seriöst så är människan lixom dömd till att ha olika könsroller och det beror på att vi har olika könsdelar och olika känslor. Att hjärnorna fungerar annorlunda etc.
    Oavsett om sonen din heter Klarabella eller Sonja så tror jag att det ända du bidrar till världen är att ditt barn med stor sannolikhet kommer bli mobbad i skolan för han har ett tjejnamn!

• Momalicious

Stackars barn! Dessutom är sonja enligt mig inte ens fint på kvinnor.
    Håller med föregående att du borde byta namn istället för att utsätta ett barn för det.
    Hoppas det inte blir godkänt.

• KlasKristian

Usch vad svårt jag har för folk som använder sina barn för att "bryta normer". Fy fan.

Nä, byt till ett mansnamn själv i stället (som flera redan sagt).

Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Blossi

Vad tycker din partner? 
    Jag hoppas att någon på registreringen reagerar på detta och INTE godkänner det, för din sons skull! 

• Nu är jag hel

Nä fy fasiken. Hur kan du ens komma på en sån idé?

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?