Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

sonja funkar ljudmässigt. men stavningen känns fel eftersom att man automatiskt kopplar det till ett traditionellt kvinnonamn. prova Sonia. Själv tycker jag att Leif är sjukt fint på en flicka.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Lady Dahmer
    Pleco skrev 2011-03-15 17:22:05 följande:
    Varför inte låta barnet välja själv?
    så barn ska gå namnlösa tills de är gamla nog att ta ett eget beslut?
  • Lady Dahmer
    Pleco skrev 2011-03-15 18:45:04 följande:
    Varför inte låta barnet välja själv om han vill vara frontfigur i hans mammas kamp om ett könlöst samhälle?
    Varför inte låta barnet välja själv om han vill behöva försvara/förklara sitt namn titt som tätt?
    Varför inte låta barnet välja själv om han orkar bli mobbad under skoltiden?

Sa aldrig att barnet skulle gå namnlöst...
    "Varför inte låta barnet välja själv om han vill vara frontfigur i hans mammas kamp om ett könlöst samhälle?" Tillochbörja med så finns det ingen som kämpar för ett könslöst samhälle. Men varför inte låta barnet välja själv om han vill vara en person instället för sitt kön?

"Varför inte låta barnet välja själv om han vill behöva försvara/förklara sitt namn titt som tätt?" (gäller alla med fula namn. Jag tyckte det var jobbigt att kallas för tarzan pyjamas som liten och min man uppskattade inte att få heta O.B hela högstadiet. )

"Varför inte låta barnet välja själv om han orkar bli mobbad under skoltiden?" (om vi bortser från att mobbing inte handlar om namn eller hur man ser ut eller yttre attribut överhuvudtaget så vem tror du blir mest retad? Sonia eller Lisa? Sonia eller Ulla? Sonia eller ....? Det finns som sagt massvis med fula och ovanliga namn. Linda binda! Regina vagina! Malin analin! Sven svenne! osv och rimmar det inte så kan man skratta ändå. Som sagt - jag heter Natasha och fick all världens olika och elaka smeknamn under min uppväxt. (tarzan, Na-arsla, slabarschka)
  • Lady Dahmer
    Pleco skrev 2011-03-15 19:05:31 följande:
    Seriöst, jag orkar inte ens diskutera detta namnval. Jag tycker att det är att gå ett steg för långt i denna hysteri om ett könlöst samhälle. Som sagt, låt barnet välja själv när han blir stor. Om mamman nu så gärna vill göra något drastiskt så bör hon själv börja med att byta sitt eget namn. Dra inte in barnen i det här, tycker uppriktigt sagt synd om dom små.
    jag tycker synd om barn som heter Tilde eller Signe eller Tindra eller Vilma eller vad fan barn heter nu för tiden. Men jag tror de växer upp och mår bra ändå.
  • Lady Dahmer
    Filuren83 skrev 2011-03-15 19:09:34 följande:
    Där tycker jag att du har en poäng! Mamman, dvs ts, kan ju byta namn istället. Jag tycker det börjar gå för långt. Mina tankar om jag mötte en pojke som hette Sonja, skulle vara att mamma och pappa måste ha önskat sig en dotter hemskt mycket och inte kan förlika sig med att det blev en pojke och därför lägger för stor vikt vid kön.
    tänker du samma sak om flickor som heter charlie eller elliot?
  • Lady Dahmer
    silvermåne skrev 2011-03-15 19:22:01 följande:
    kan någon förklara för mig varför det inte får finnas pojk resp flick-namn? hur främjar det jämställdheten att ändra på detta? jag drygar mig inte nu -  jag undrar verkligen.
    det är onödigt helt enkelt.

dessutom så är flick och pojknamn ofta väldigt olika. Kvinnonamn är ofta mjuka och lite vackrare som i sin tur sänder andra signaler än typiska mansnamn.

Namn säger mycket och påverkar omgivningen.
  • Lady Dahmer
    pluvdo skrev 2011-03-15 19:18:09 följande:
    Du kan ju inte använda ditt eget barn som vapen i din kamp för att "tänja på könsgränserna"? Fy fan vad elakt.

Som någon annan skrev: ge ditt barn ett vanligt pojknamn och döp om dig själv till något mansnamn så kan du själv tänja på gränser bäst du vill. Men låt det inte gå ut över ditt stackars barn. För när han växer upp kommer andra barn inte säga "Jo, men det är ju vist av Sonjas mamma att försöka tänja på könsgränserna. Det har fått mig att tänka efter lite." utan de kommer säga "HAHAHA HAN HETER SONJA! HAN ÄR TJEEEEJ!"...
    HAHA DU HETER LISA! LISA FISA LISA FISA!
  • Lady Dahmer
    silvermåne skrev 2011-03-15 19:35:13 följande:
    Fast vilka signaler ett namn sänder ut måste ju vara ganska personligt. Du får vissa signaler - jag andra.

Nej jag köper inte det här, och framför allt inte när man ska dra in sina barn i det på det här viset som ts beskriver. Tycker man ska välja andra vägar.
    nja, det finns ganska generella grejer. Namn som låter mjuka uppfattas mjuka. Namn som är korta och hårda.... osv. LJUD är viktigt.

sen finns det ju alltid personliga variabler t.ex om man känt nån som heter anna och var dum i huvudet t.ex
  • Lady Dahmer
    Filuren83 skrev 2011-03-15 19:39:20 följande:
    Nej, det är så amerikanskt så att jag först och främst associerar till WT istället.
    så med andra ord så spelar det ingen roll egentligen vad man döper barnen till för det kommer alltid finnas nån som har en negativ åsikt om det?

HAHA CHARLIE OCH ELLIOT! NI ÄR WHITE TRASH WHITE TRASH WHITE TRASH!
  • Lady Dahmer
    Tutilure skrev 2011-03-15 19:49:29 följande:
    Klart att det spelar roll om man medvetet utsätter sitt barn för en sådan här sak.

Fattar inte varför man ska envisas med att använda sitt barn som något slags verktyg för att göra ett uttalande.
    Ge ungen ett könsneutralt namn då, det borde vara det mest vettiga isåfall för dina ändamål TS.
    jag ser det inte som att utsätta sitt barn för nåt värre än vilket annat namn.
    och du, använder man inte könsnormativa namn som verktyg att befästa könet eller klass eller kultur? Varför är det bättre?
  • Lady Dahmer
    Tinnys skrev 2011-03-15 19:53:26 följande:
    förstår inte hur man kan utsätta sitt barn för det, mobbning på hög nivå. Det borde klassas som barnmisshandel. Men vill man att sitt barn ska hata en under sin uppväxt så fine.
    vad heter dina egna barn?
  • Lady Dahmer
    Har bara läst Ts nu, och jag måste nog säga att jag inte tror att samhället är riktigt redo för det, nej.  

fast.... det är vi ju! Det finns ju massvis med människor nu som har könsöverskidande och ovanliga namn!

• Lady Dahmer
    Spexig skrev 2011-03-15 20:26:41 följande:
    Nämen, snälla. Gör inte ditt barn till ett korståg. Det är han som ska leva med namnet, inte du. Om du absolut vill ha det, så sätt det som mellannamn, men ge honom ett namn han kan leva med! 

Jag vet inte hur det är med dig, men jag hade då inte velat växa upp o heta Ragnar eller Sven-Göran eller Krister eller nåt sånt.

Hoppas verkligen det här är en trolltråd! 
    jag tycker det är elakt att döpa barn till ragnar och sven-göran, OAVSETT kön. För att inte tala om alla fula namn som är moderna idag.
  • Lady Dahmer
    Elggott skrev 2011-03-15 20:37:21 följande:
    Ja det finns, men jag tror ändå inte samhället är redo för det. Folk kommer anta att Sonja är en flicka, och jag tror att en pojke som heter det kommer behöva förklara sig och bevisa att han heter det fler gånger än en pojke som heter Johan. Sen så är välden större än Sverige, tänk hur det blir när Sonja ska flytta utomlands.

Vissa namn typ öst-asiatiska har vi i sverige ingen aning om om de är flick eller pojknamn så det funkar på ett annat sätt. Men sonja är ett traditionellt flicknamn. 
    Son-Ya?
  • Lady Dahmer
    Filoso Fisken skrev 2011-03-16 11:08:14 följande:
    vattenlilja - Håller med morochmer. Vad är Elliot förkortning av? Eller Nikita (unisex-namn)? Eller Robin?

Behöver jag ens fortsätta?
    nikita kommer från nikolaus tror jag. "lilla nikolaus"
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?