Inlägg från: JuliaåRonjasmammis |Visa alla inlägg
  • JuliaåRonjasmammis

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Jag skulle personligen inte bry mig, och jag förstår din tanke bakom. Fast jag håller med LD om att en annan stavning nog skulle funka bättre.

Idag heter ju ungar de mest märkliga saker, så vem höjer ens på ögonbrynen? Ibland verkar det nästan som nån slags sport att klura fram det mest udda hittepå-namnet, och jag kan inte se att det på något sätt skulle vara bättre än att använda sig av ett redan existerande namn.

Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis
    Pleco skrev 2011-03-15 17:00:47 följande:

Tänk om din pojk växer upp och blir en riktig mansgris och fullständigt skiter i detta trams, att han inte alls vill vara med om att radera ut könsskillnaderna? Låt folk själv få bestämma vad dom ska tycka och tänka och möjligtvis kämpa för.

Byt namn själv om det är så viktigt för dig att göra ett ställningstagande, det är mycket bättre. För du kan iaf tala för din sak och försvara ditt val av namn, det kan inte ditt barn göra.

Varför inte fråga någon av alla de män som heter Maria? Bara ett tips...
  • JuliaåRonjasmammis
    Pleco skrev 2011-03-15 17:22:05 följande:
    Varför inte låta barnet välja själv?
    Det får väl inga ungar göra, eller hur? Det jag menade (men inte hann skriva innan jag blev av med datorn till tonåringen som bara måååååste kolla mejl) var att det finns säkerligen en hel del Marior runt om i världen som är rätt macho. Ingen av dessa lär ha fått välja namn själva heller, men förhoppningsvis har de klarat sig hyfsat bra i livet ändå.

Sen kan man ju med fördel (enligt mig då) ge barnet flera namn så att det finns något att lätt byta till om inte den första "skon" passar.
  • JuliaåRonjasmammis

Alla namn går att vränga till för de som vill mobba. Någon som kommer ihåg "alla barnen..."-vitsarna? 

• JuliaåRonjasmammis
    pluvdo skrev 2011-03-15 19:18:09 följande:
    Du kan ju inte använda ditt eget barn som vapen i din kamp för att "tänja på könsgränserna"? Fy fan vad elakt.

Som någon annan skrev: ge ditt barn ett vanligt pojknamn och döp om dig själv till något mansnamn så kan du själv tänja på gränser bäst du vill. Men låt det inte gå ut över ditt stackars barn. För när han växer upp kommer andra barn inte säga "Jo, men det är ju vist av Sonjas mamma att försöka tänja på könsgränserna. Det har fått mig att tänka efter lite." utan de kommer säga "HAHAHA HAN HETER SONJA! HAN ÄR TJEEEEJ!"...
    Känner du många små tjejer som heter Sonja? Eller för den delen vuxna kvinnor? Det är ett rätt ovanligt namn, så jag tror inte risken är så överhängande att andra barn automatiskt skulle dra parallellen Sonja = kvinno/tjejnamn. Såvida inte deras föräldrar poängterar det då, förstås.
  • JuliaåRonjasmammis
    pluvdo skrev 2011-03-15 19:34:58 följande:
    Det kan säkert vara föräldrar som påpekar det, endera med mening eller oavsiktligt.

Nej, jag vet inte om många som heter Sonja, men de finns. Små barn kanske inte tänker på att det är ett flick-/kvinnonamn, men det lär äldre barn och ungdomar göra.

Jag tycker det är onödigt att utsätta barnet för det.
    Då borde rimligtvis mina föräldrar (och min pappas föräldrar i sin tur och deras förfäder osv) ha tänkt på att inte utsätta sina avkommor genom ha ett så udda efternamn, utan bytt till något som var mindre lätt att hitta på konstigheter omkring. Det gjorde de dock inte.

Konstigt nog så accepteras alltid udda efternamn på ett helt annat sätt än udda tilltalsnamn. Det är aldrig någon som tycker man är taskig mot barnen om man byter efternamn från Andersson till Novstjärna, Brinkstare eller något liknande. Varför? 
  • JuliaåRonjasmammis
    pluvdo skrev 2011-03-15 19:47:46 följande:
    Ett efternamn får man i alla fall inte efter vad för kön man har. Om vi levt i ett samhälle där man hette exempelvis Ingemarsdotter (ifall ens pappa hette Ingemar och man var kvinna) och någon bestämde sig för att dess dotter skulle heta Ingemarsson istället så hade folk säkerligen reagerat.

Jag tycker inte man kan jämföra efternamn med förnamn på det sättet.
    Det är faktiskt en bra jämförelse. Hur tror du folk reagerade när vissa började byta ut -dotter i slutet av fars-/gårdsnamnet och ersatte det med -son, för sina döttrar?  Idag reagerar folk istället när vissa byter ut -son i slutet av fars-/gårsnamnet och ersätter med -dotter.

Själv är jag begåvad med ett efternamn som är väldigt tacksamt att hitta på öknamn på. Det följde mig genom min uppväxt så till den milda grad att jag, när jag började gymnasiet och delvis bytte umgängeskrets, först inte reagerade när mina nya kompisar sa mitt förnamn. 

Idag är jag glad att jag valde att ha det kvar som mellannamn när jag gifte mig. Det är en stor del av min identitet. 
  • JuliaåRonjasmammis
    pluvdo skrev 2011-03-15 20:22:14 följande:
    Ett efternamn är i alla fall något som föräldrarna också tvingas leva med, istället för att bara barnet skall ha ett avvikande namn och leda någon kamp i gränstänjande.
    Tja, tänkt dig såhär då;

Mamma heter Anna och pappa heter Markus. De döper sitt barn till Novastella(eller Nova-Stella, de har inte bestämt sig), för det låter ju fint. Ska de behöva byta förnamnnamn då? Och vad händer om Novastellas föräldrar råkar heta Hansson eller Svensson i efternamn? Eller för den delen, mamma heter Svensson och pappa heter Hansson, och båda vill ge vidare sina (ack, så originella) efternamn till sitt barn. Nova-Stella Hansson Svensson eller  Novastella Svensson Hansson, vilket är bäst?

Vad är en kille vid namn Sonja i jämförelse med det?
  • JuliaåRonjasmammis

Jag känner två barn som heter Pella. Den ena har snopp, den andra har snippa. Inget av barnen har blivit mobbat för sitt namn. 

Jag känner ett barn som heter Per också. Han har snopp.  Han har fått höra många gånger, både av vuxna och barn, "Per är kär, haha". 

Min pappa heter Leif. Av vissa kallas han Leffa Han har snopp. Han blir inte mobbad för sitt namn.

Ett årskullsbarn till ett av mina barn heter Leffa. Hon har snippa.  Hon blir inte heller mobbad för sitt namn.

Och så känner jag ett barn som heter ett av Sveriges vanligaste namn, både vad gäller för- och efternamn, som blir mobbat.  

• JuliaåRonjasmammis

Jag frågade just min 14-åring: "om du träffar en kille som heter Sonja, vad tänker du då?"

Han svarade: "vad menar du, ska jag tänka nåt speciellt? Ja, han heter likadant som min farmor."

Så "hemskt" var det, tydligen. Glad

• JuliaåRonjasmammis
    Pleco skrev 2011-03-15 23:23:05 följande:
    Kimpossible, på din unge så finns det hundra som skulle reagera. Är inte det hemskt. Varför vill man som mor utsätta sitt barn för det?
    Det beror antagligen på var man bor också. Vi bor i rätt toleranta Stockholmstrakter, vilket såklart är en fördel om man vill ge sitt barn ett namn som inte ligger på Sveriges tio-i-topp.

Här finns barn som heter Mahatu, Mahatma, Moammadi, Muhammed, Senia, Lehte, Fethu osv. Skulle jag bara gå efter namnet, hade jag inte haft en aning om vilket kön ungarna har. En Sonja hit eller dit, oavsett kön, känns i det sammanhanget som sagt rätt lamt.

Och, för att undvika missförstånd; Nej, vi bor INTE i de stockholmförorter som traditionellt förknippas med "invandrare"! 
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?