Inlägg från: Filoso Fisken |Visa alla inlägg
  • Filoso Fisken

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Låt folk döpa sina ungar till vad de vill, så länge de godkäns av "de som bestämmer". För pyttipanna, kastrull och blomkruka kanske är att gå lite väl långt med den fria viljan..

Varför är Sonja värre än t.ex. Sasha, Lin, Nikita på killar? Eller Charlie, Elliot, Sam på tjejer? Jag kan förstå att folk tycker det är konstigt, eftersom att vi inte är vana vid det. Men ändå är det ingen som reagerar när flickor döps till Robin, Charlie, Sion och allt vad det heter. Ta och fundera på det en stund - varför är det så?

Kan det kanske vara så att det manliga, med allt vad det innebär, smäller lite högre? En aktiv flicka med ett tuffare pojknamn och coola kläder, vilt lekandes med bilar - får mycket mer positiv respons än vad en mild pojke i flicknamn, rosa ulli-gulliga kläder lugnt lekandes med dockor får. Men det är ju precis samma sak.
    Är det verkligen rätt?

• Filoso Fisken

Sonja och Sasha liksom. Same shit, den enda skillnaden är att vi är mer vana att höra Sasha på pojkar än vad vi är att höra Sonja på flickor. Det hela handlar egentligen om vad vi är vana vid, och vad som käns "nytt". Det som känns nytt är alltid konstigt, tills man börjar vänja sig.

När Alex Schulman och Amanda... vad hon nu heter.. döpte sin dotter till Charlie, så tyckte jag nog att det var lite konstigt först. Men väldigt snart så kändes det "självklart" och jättefint även på en tjej!

Samma sak gäller ju alla saker - förr var man inte van att se tjejer i byxor och tyckte att det var riktigt konstigt. Men nu? Gå ut och titta själva vettja.

Saker förändras. Det är bara normer det handlar om, och inte "det ska vara så - annars är det inte naturligt". Fel.

• Filoso Fisken

KlasKristian - Eller hur, hahaha.

• Filoso Fisken

morochmer - Du har så rätt. Och fyi (for-your-information) så finns inte ens ordet flickpojke!

Vad tyder det på?
    .....
    ..

• Filoso Fisken

morochmer - Det håller jag också med om! Pojkflicka och flickpojke antyder att man inte är en riktig flicka resp. pojke. Så inget av orden är att föredra, däremot är det intressant att det ena är okej och t.o.m. lite "status-aktigt" medan de andra inte ens existerar.

En annan sak som är intressant är att det ständigt poppar upp trådar på FL i stil med:
    "Pojke i flicknamn"
    "Pojke i klänning"
    "Pojke som leker med dockor
    "Pojke i rosa"
    .. där man vill diskutera om detta är okej eller inte. Och alla blir helt jävla bananas och tycker att det är såå hemskt. Var är alla trådar om hur hemskt det är med tuffa flickor som leker med bilar? Dem finns ju inte. Varför?

(och jag vill förstås inte att något av det ska finnas, men ni fattar poängen..)

• Filoso Fisken

vattenlilja - Håller med morochmer. Vad är Elliot förkortning av? Eller Nikita (unisex-namn)? Eller Robin?

Behöver jag ens fortsätta?

• Filoso Fisken

KlasKristian - Nämen!! Hur kan killar heta Kim då? Överlag räknas ju det mer som ett kill-namn, iallafall i Sverige.

• Filoso Fisken

Att namnen är förkortningar gör väl ingen skillnad?

Charlie kan vara förkortning av både Charles och Charlotta - men det är också ett namn i sig.
    Precis som de flesta namnen är.

T.ex. Bella, Alex, Nick o.s.v.

• Filoso Fisken

Är det inte så att de flesta unisex-namn från början varit det ena eller andra (dvs. pojk eller flicknamn) men sedan successivt blivit mer "ok" på båda könen?

• Filoso Fisken

Tycker man verkligen om namnet Sonja och känner att det passar fint på en pojke - varför inte? Vi väljer väl var och en de namn vi själv gillar mest. Och ska man anpassa sig efter mobbning så kan man lika gärna låsa in ungarna och låta dem gå namnlösa - för det funkar inte så.

MEN jag kan känna att det är av fel anledning att döpa en pojke till Sonja "bara för att vara lite tvärtemot". Du/ni tycker att namnet är fint, det räcker gott och väl som anledning! Att vara genusmedveten räcker gott och väl i andra situationer, det krävs inte att ha ett "tvärtom"-namn för det. Bara så du är med på det, TS.

Sedan kan jag tycka att unisexa namn är härliga - just för att det är ett namn för alla. Och att det inte blir så förbannat tydligt att "hejj jag är ett snippbarn som du hör på mitt namn, varsågod och behandla mig därefter" och vice versa. Men jag kommer aldrig att välja ett namn bara med det i åtanke, utan ett namn jag tycker är fint. Det räcker så.

• Filoso Fisken

Troodon - Du vet väl att pojkar är lika mycket pojkar oavsett vad de heter, hur de ser ut, beter sig, vem de leker med etc. etc.

Eller?
    Känner du samma sak inför att låta flickor heta Charlie, Elliot, Sam eller Zion?

• Filoso Fisken

Gott och väl-upprepning. Sorry!

• Filoso Fisken

Siris mamma - Men reagerar du lika starkt på en flicka som heter Sam som på en pojke som heter Sonja?
    Jag tror tyvärr inte det.

• Filoso Fisken

Det är liksom lite härligt och häftigt med flickor som heter, ser ut, beter sig osv. osv. som en pojke.
    Men tvärtom är bara konstigt i folks ögon.

Tror ni mig inte? Ta en titt runt på Familjeliv, så ser ni alla määäängder med trådar med temat "en pojke kan inte ha rosa" "en pojke kan inte ha klänning" "en pojke kan inte leka med dockor" "en pojke får inte heta så" etc.
    Liknande trådar om tjejer finns ens, vad jag kan se.

• Filoso Fisken

Siris mamma - Nej, det skulle inte jag heller eftersom att jag inte tycker att det är ett fint namn.
    Men fundera över varför du skulle reagera starkare på en pojke med ett flicknamn, än på en flicka med ett pojknamn?
    Jag säger inte att du ska ändra åsikt, men det är aldrig fel att reflektera över VARFÖR man tycker som man gör.

• Filoso Fisken

Troodon - De namn jag nämner är även vanliga namn i Sverige. Eller vadå, ska vi bara tillåta rakt igenom svenska namn? Då får jag byta namn från Amanda då, som är Franskt så vitt jag vet. Många med mig lär också få byta namn, för de flesta namn kommer någon annanstans ifrån.

Jag kan förstå att namn som typ... Faith, Keith, Nigel, Tyler och liknande inte är speciellt vanliga här. Just eftersom att de kräver ett rakt igenom amerikanskt uttal, vilket kan vara svårt för många. Men vad sjutton.. Elliot? Sam? Charlie? De är fannemej inte svåra att uttala, och är faktiskt rätt vanliga här.

Så jag tror inte att de med namnet Elliot automatiskt tas för att vara amerikaner, på samma sätt de hade gjort om de hette Faith eller Keith. M.a.o. fattar jag inte riktigt vad det är som du tycker är konstigt eller abnormt?

• Filoso Fisken

Nu lade jag upp texten som om jag tyckte det skulle vara konstigt/abnormt att vara amerikan men så menar jag förstås inte.

Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?