Inlägg från: morochmer |Visa alla inlägg
  • morochmer

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Jag tycker namnet är fint och ser ingen anledning till att du inte ska välja namnet sonja till ditt barn.

• morochmer
    Filoso Fisken skrev 2011-03-16 10:10:08 följande:
    Låt folk döpa sina ungar till vad de vill, så länge de godkäns av "de som bestämmer". För pyttipanna, kastrull och blomkruka kanske är att gå lite väl långt med den fria viljan..

Varför är Sonja värre än t.ex. Sasha, Lin, Nikita på killar? Eller Charlie, Elliot, Sam på tjejer? Jag kan förstå att folk tycker det är konstigt, eftersom att vi inte är vana vid det. Men ändå är det ingen som reagerar när flickor döps till Robin, Charlie, Sion och allt vad det heter. Ta och fundera på det en stund - varför är det så?

Kan det kanske vara så att det manliga, med allt vad det innebär, smäller lite högre? En aktiv flicka med ett tuffare pojknamn och coola kläder, vilt lekandes med bilar - får mycket mer positiv respons än vad en mild pojke i flicknamn, rosa ulli-gulliga kläder lugnt lekandes med dockor får. Men det är ju precis samma sak.
    Är det verkligen rätt?
    Ja. så är det flickor kan ha blått och grön men pojkar ska inte ha rosa och blommig. flickor kan ha byxor och kängor men pojkar ska inte ha klänning och klackskor. Flickor kan leka med bilar och monster men pojkar ska inte leka med barbie och dockor. Flickor kan arbeta som bilmekaniker och målare men pojkar ska inte arbeta som barnskötare och barnmorskor. Flickor kan ha korta frisyrer eller rakat men pojkar ska inte ha flätor och spännen osv osv. Det som enligt oss idag är tridionellt kvinligt/flickigt är inte ok för pojkar men tvärtom. För att pojkar anses säm bättr/finare. Pojkflickor klingar bra men inte flickpojke.

Vi har kämpat för kvinliga rättigheter och kommit långt nu måste vi kämpa för MÄNSKLIGA rättigheter. Begränsa ingen oavsätt kön. Låt alla få våra den de vill oavsätt kön.
  • morochmer
    Filoso Fisken skrev 2011-03-16 10:18:32 följande:
    morochmer - Du har så rätt. Och fyi (for-your-information) så finns inte ens ordet flickpojke!

Vad tyder det på?
    .....
    ..
    Att man inte får vara "sån".
    Jag letade efter ordet i mitt huvud och du har rätt pojkflicka är vedertaget men det finns inget motsvarande för pojkar. Nu tycker jag inte att det heller ska finnas något av de ordet . Det räcker med att man är människa, barn, vuxen, baby, tonåring, osv.
  • morochmer
    Filoso Fisken skrev 2011-03-16 10:28:27 följande:
    morochmer - Det håller jag också med om! Pojkflicka och flickpojke antyder att man inte är en riktig flicka resp. pojke. Så inget av orden är att föredra, däremot är det intressant att det ena är okej och t.o.m. lite "status-aktigt" medan de andra inte ens existerar.

En annan sak som är intressant är att det ständigt poppar upp trådar på FL i stil med:
    "Pojke i flicknamn"
    "Pojke i klänning"
    "Pojke som leker med dockor
    "Pojke i rosa"
    .. där man vill diskutera om detta är okej eller inte. Och alla blir helt jävla bananas och tycker att det är såå hemskt. Var är alla trådar om hur hemskt det är med tuffa flickor som leker med bilar? Dem finns ju inte. Varför?

(och jag vill förstås inte att något av det ska finnas, men ni fattar poängen..)
    Jag fattar absolut poängen och svaret är för mig också tydligt.
    Varför folk så jäkla rädda för det här?
  • morochmer
    vattenlilja skrev 2011-03-16 10:51:02 följande:
    tänkte bara skriva ang unisex namn som Sam, charlie. det är ju förkortningar. sam är förkirtning av samuel och samantha. charlie är förkortning av charles och charlotta.
    Nej, det kan vara det men idag HETER man tex charlie. Och Kim vad är det förkortning på?
  • morochmer
    KlasKristian skrev 2011-03-16 11:07:51 följande:
    Kimberly.
    Så alla kineser och svenska pojkar heter inte kim utan kimberly?
  • morochmer
    augmamma skrev 2011-03-16 13:29:48 följande:
    man behöver ju inte maximera sannolikheten. TS är ju medveten on provokationen i namnet.
    Hur stor är sonnorlikeheten att lisa kommer att kallas för lisa-fisa tror du tex.
  • morochmer
    Troodon skrev 2011-03-16 13:40:25 följande:
    Det borde vara olagligt att ge pojkar flicknamn och tvärtom. Jag kan inte ens föreställa mig hur extremt indoktrinerad av en bunt galna, vinpimplande, soffrevolutionärer till homomarxister man måste vara för att ens överväga en sådan sak. Någon måtta får det vara. Skärp dig!

Ska du inte operera bort hans snopp och göra det till en "snippa" också? Eller varför inte operera bort allting så det blir en riktig liten "hen"?
    Och icke könsbestämda namn?

Operera bort snoppen?
  • morochmer
    augmamma skrev 2011-03-16 13:50:44 följande:
    Sannolikheten är säkert stor, men upplevs nog inte riktigt lika illa som att heta Sonja om man är en kille. 

Tycker du inte själv att det finns någon gräns? Eller ska man göra allt man själv tycker är ok, oavsett om det går emot normen?

Man skaffar inte barn för att använda dem för sina politiska mål.
    Ja, så länge man tror att det är det rätta och att det gör mer nytta än skada.
    Nej, man skaffar inte barn av den anledningen, vem syftar du på?
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?