Filoso Fisken skrev 2011-03-16 14:41:31 följande:
Troodon - De namn jag nämner är även vanliga namn i Sverige. Eller vadå, ska vi bara tillåta rakt igenom svenska namn? Då får jag byta namn från Amanda då, som är Franskt så vitt jag vet. Många med mig lär också få byta namn, för de flesta namn kommer någon annanstans ifrån.
Jag kan förstå att namn som typ... Faith, Keith, Nigel, Tyler och liknande inte är speciellt vanliga här. Just eftersom att de kräver ett rakt igenom amerikanskt uttal, vilket kan vara svårt för många. Men vad sjutton.. Elliot? Sam? Charlie? De är fannemej inte svåra att uttala, och är faktiskt rätt vanliga här.
Så jag tror inte att de med namnet Elliot automatiskt tas för att vara amerikaner, på samma sätt de hade gjort om de hette Faith eller Keith. M.a.o. fattar jag inte riktigt vad det är som du tycker är konstigt eller abnormt?
Jag har då aldrig träffat någon i Sverige - vare sig kille eller tjej - som har hetat Charlie eller Sam och vad det nu var för namn du först skrev.
Sedan menar jag inte att det bör införas något slags namnregleringsministerium, däremot så tycker jag att det är fruktansvärt tråkigt när folk väljer riktigt knäppa namn. Överlag så är det tragiskt när folk här är så överösta av amerikansk kultur att de väljer amerikanska namn. För det är ju egentligen inte fråga om engelska namn, eftersom det inte är England som är deras inspirationskälla.
Just Elliott låter väl inte så illa dock. Jag tycker att namnet ska fungera på svenska. Elliott fungerar. Charlie däremot fungerar ju inte riktigt. Det är i alla fall min åsikt. Fast Elliott låter inte särskilt fint.