Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Om jag hörde om en pojke som hette Sonja skulle jag tro att det var något utländskt, heller enkelt. Precis som att jag känner en kille som egentligen heter Jasmin (tydligen vanligare nere i Balkanområdet), men kallas Jasse. Han verkar däremot skämmas för namnet, fastän det i hans hemland är normalt. Eller att Sasha, som för svenska öron låter feminint, är ett vanligt smeknamn på män i Ryssland.

Jag tror inte det kommer att godkännas däremot. Men om han får namnet Sonja så får ni vara beredda på en del kontroverser och höjda ögonbryn. Själv tycker jag inte det är så farligt med ett sånt namn på en pojke.

• lykantrophona

Folk som säger "gör inte det ena eller andra, ditt barn kommer bli mobbad" tror jag är folk med just mobbningsmentalitet.

Mobbare tycker att de som sticker ut ska förvänta sig att bli mobbade.
    Vi som blivit mobbade minns att det egentligen inte hade med hårfägen, namnet eller musiksmak att göra. Det handlar om ifall omgivningen är acceptant eller inte, om det finns en god stämning.

Vad är nästa grej? "Skaffa inte ett fult barn, det kommer bli mobbat i skolan!" ? Adoptera inte, barnet kommer se annorlunda ut, låtsas som om er familj också är småkristen, annars kommer det bli jobbigt för barnet, köp bara modekläder åt ert barn, annars är det barnmisshandel?

Mobbning är nästan slumpmässigt när det gäller "orsaker". Det bästa skyddet man kan ge åt ett barn är gott  självförtroende och social övning. Inte ett vanligt namn, vanliga kläder, vanliga leksaker och allt sånt där.

Däremot kanske man kan vara oense om ifall Sonja passar på en pojke, eller om Sonja överhuvudtaget är ett fint namn. Jag tycker att Sonja är ett fint namn. Och bland alla flicknamn som TS hade kunnat välja, finns det mängder med sämre. Sonja tycker jag påminner lite om Sasha i rytm och känsla, och kanske därför kan jag acceptera det på en pojke. Men jag skulle ju helt klart tro att föräldrarna var utländska, om jag träffade på en kille som hette Sonja.

Kanske inte sverige-finnarna får ge sina döttrar namn som Satu eller Hanne, eftersom de låter maskulina för svenskar? Om en italienare får en son i Sverige, får inte den sonen heta Andrea eller Nicola?

• lykantrophona
    FrökenFinemang skrev 2011-03-16 14:43:42 följande:
    Jag har bara läst TS och har egentligen bara en tanke: om du vill och får döpa din son till Sonja så är det ditt val, du kommer säkert att bli ifrågasatt men det är du säkert beredd på. Jag har själv ett väldigt ovanligt förnamn och för att gardera det lite fick jag två vanliga mellannamn så att jag skulle kunna byta enkelt om jag var obekväm med mitt ovanliga namn och det tycker jag har varit en bra lösning.
    Lycka till med sonen!
    Ja, det kan nog vara en bra lösning.

Sonja Christoffer?
    Sonja Alexander?
    Rasmus Sonja?

Mitt efternamn är ovanligt (utländskt), men förnamn och mellannamn är vanliga och funkar i flera länder dessutom. Det är svårt att missuppfatta hur man stavar till Emma, liksom.

Jag har inga planer på att skaffa barn, åtminstone inte nu, men jag har ändå en mängd namn uppskrivna som jag tycker är fina. Vissa är vanligare och andra är lite pretto. Men Sonja står faktiskt på den listan.
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?