Inlägg från: augmamma |Visa alla inlägg
  • augmamma

Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?

Man måste själv få välja om man vilja vara pionjär eftersom det såklart är tufft. Du kan ju själv byta namn till ett killnamn om du är beredd att ta det. Det är inte schysst mot din son, som ju inte har något att säga till om, att tvinga honom bli först.

• augmamma
    mysfaaktor skrev 2011-03-16 12:47:00 följande:
    det var inte sjysst av min mamma att döpa mig till ida för jag fick heta "ida med sin stora superslida".
    det var inte sjysst av mina föräldrar att låta oss barn ha ett utländskt efternamn, för vi blev kallade för bland annat al qaida.
    det var inte sjysst av mina mor/farföräldrar att döpa sina barn till lone och juan, för även det blev jag retad för.

är vi överens om att man kan bli retad för vilket namn som helst?
    man behöver ju inte maximera sannolikheten. TS är ju medveten on provokationen i namnet.
  • augmamma
    morochmer skrev 2011-03-16 13:30:58 följande:
    Hur stor är sonnorlikeheten att lisa kommer att kallas för lisa-fisa tror du tex.
    Sannolikheten är säkert stor, men upplevs nog inte riktigt lika illa som att heta Sonja om man är en kille. 

Tycker du inte själv att det finns någon gräns? Eller ska man göra allt man själv tycker är ok, oavsett om det går emot normen?

Man skaffar inte barn för att använda dem för sina politiska mål.
  • augmamma
    morochmer skrev 2011-03-16 17:02:18 följande:
    Ja, så länge man tror att det är det rätta och att det gör mer nytta än skada.
    Nej, man skaffar inte barn av den anledningen, vem syftar du på?
    Jag ser inte riktigt hur detta kan göra mer nytta för barnet. Jag förstår att man kan tycka att man gör samhället en tjänst, men nyttan för barnet ser jag definitivt inte. Skadan i detta fall blir klart större för barnet och som förälder är det barnets bästa man måste tänka på i första hand.

Jag syftar på personer som använder sina barn i ett politiskt intresse utan att ta hänsyn till barnets behov. Min åsikt är att barnets bästa alltid måste gå först.
  • augmamma
    Xina85 skrev 2011-03-16 18:06:14 följande:
    Jag upprepar:
    Förslaget att jag skulle byta till ett typiskt mansnamn känns rent ut sagt befängt, då det skulle innebära att jag direkt bidrar till det redan mansdominerande samhället. Att jag skulle byta namn går alltså helt tvärtemot min strävan.

Ska det vara så svårt att fatta?? Vissa missförstår allt...
    Försök övertala din pappa, bror eller man till att byta i stället då för att utsätta ett litet barn för detta.
  • augmamma
    kickan89 skrev 2011-03-16 18:15:00 följande:
    Eller om barnets pappa är med på att döpa sonen till ett tjejnamn så kan ju han börja med att byta till ett tjejnamn :)
    Exakt, och om barnets pappa inte vill kan du ju fråga dig varför..
Svar på tråden Pojke vid namn Sonja, vad tycker ni?