• Odhos

    Min dikt - bra nog att bli publicerad?

    Jag håller på att författa en diktsamling. Tänkte höra om jag kunde få lite feedback av er. Är detta något ni blir berörda av? Jag har inte vågat visa mina alster för någon ännu, men jag hoppas kunna skicka in det till något förlag snart.

    Här kommer ett smakprov ur min förhoppningsvis publicerade diktsamling, "Kärlek är bara en känsla"

    Konung Bore

    Det var vinter
    hösten hade erbjudit sina sista finter
    Jag gick gatan fram
    som var fri från sommarens damm
    Solens strålar glittrade i snön
    genom skuggan av en lövri lönn
    På bänken där vi en gång satt
    låg det frusna vattnet platt
    Jag blev alldeles matt

  • Svar på tråden Min dikt - bra nog att bli publicerad?
  • Elajna

    Just såna dikter är jag inte så mycket för, så jag låter bli att kommentera det  

    Vad jag däremot tänkte säga är att du inte ska publiceraalster på internet ifall du senare vill ge ut en diktsamling..Förlagen vill ju inte att allt finns på nätet redan

  • Odhos
    Elajna skrev 2011-03-15 23:05:50 följande:
    Just såna dikter är jag inte så mycket för, så jag låter bli att kommentera det  

    Vad jag däremot tänkte säga är att du inte ska publiceraalster på internet ifall du senare vill ge ut en diktsamling..Förlagen vill ju inte att allt finns på nätet redan
    Kom gärna med feedback, får man ingen negativ respons så blir man ju inte bättre i sitt skrivande heller!

    Tack för ditt tips, jag ska inte lägga ut alltför många dikter Glad
  • störigsomsatansiddu

     Jag tror din dikt skulle bli bättre om du inte rimmade. Jag gillar inte rim. För mig blir det för mycket "barnramsa" av det.


    en riktig katta...
  • Odhos

    Det där med rim är ju en smaksak. Jag tycker det blir bättre flow i texten om det är rim också. Jag har skrivit några dikter som inte rimmar, ska lägga upp en senare så får vi se om ni gillar den bättre.

  • jessicaa

    För att vara ärlig låter det som en dikt man skrev i skolan. Du fokuserar mer på rim än på ordens innebörd. Dikter måste ha en viss rytm, som du tyvärr missat helt. Du borde räkna vokaler istället för att bara fokusera på att varje rad ska rimma. Det blir ganska platt.
    Du får nog lära dej hur man ställer upp en "dikt" först.


    ♥ Mamma till Melia ♥
  • babylito

    jag gillade rimmet,men du ska nog lägga mer känsla i orden och beskriva  lite mer ingående det du vill förmedla med din diktGlad

  • Odhos

    Den här kallar jag "Mamma, bollen och det tredje substantivet", som handlar om min son och när han lärde sig prata. Och den rimmar inte Glad

    Håll till godo, snart måste ni betala för boken FlörtMamma, bollen, och det tredje substantivet

    I början var det bara ljud
    sedan kom det, snabbare och snabbare
    mera konstruktivt
    snabbare och snabbare
    mera påbyggt
    bättre och bättre
    ord med mening
    ord med betydelse
    mamma mamma
    vad sa du?
    boll boll
    han pratar, han pratar
    mamma
    ge bollen
    min son
    mitt blod mitt kött
    han pratar
    han pratar

  • jessicaa
    Odhos skrev 2011-03-15 23:04:02 följande:
    Jag håller på att författa en diktsamling. Tänkte höra om jag kunde få lite feedback av er. Är detta något ni blir berörda av? Jag har inte vågat visa mina alster för någon ännu, men jag hoppas kunna skicka in det till något förlag snart.

    Här kommer ett smakprov ur min förhoppningsvis publicerade diktsamling, "Kärlek är bara en känsla"

    Konung Bore

    Det var vinter
    hösten hade erbjudit sina sista finter
    Jag gick gatan fram
    som var fri från sommarens damm
    Solens strålar glittrade i snön
    genom skuggan av en lövri lönn
    På bänken där vi en gång satt
    låg det frusna vattnet platt
    Jag blev alldeles matt
    Varannan rad borde till exempel ha lika många vokaler för att det skabli en rytm.
    Första raden - fyra vokaler
    tredje raden- fem vokaler
    andra radern-13vokaler
    fjärde raden-8 vokaler.

    Det låter bättre om det ser ut, till exempel såhär:
    Första raden - fyra vokaler
    Tredje raden-fyra vokaler
    Andra raden-8 vokaler
    Fjärde raden-8 vokaler
    Förstår du?
    ♥ Mamma till Melia ♥
  • Odhos
    jessicaa skrev 2011-03-15 23:29:46 följande:
    Varannan rad borde till exempel ha lika många vokaler för att det skabli en rytm.
    Första raden - fyra vokaler
    tredje raden- fem vokaler
    andra radern-13vokaler
    fjärde raden-8 vokaler.

    Det låter bättre om det ser ut, till exempel såhär:
    Första raden - fyra vokaler
    Tredje raden-fyra vokaler
    Andra raden-8 vokaler
    Fjärde raden-8 vokaler
    Förstår du?
    Ahh bra tips, tack! Men är det verkligen något all poesi innehåller? Det känns som man kan "bryta reglerna" och ändå få ett bra alster.
Svar på tråden Min dikt - bra nog att bli publicerad?