• Anonym (??)

Lön för Aupair

Hej.

Om man ska ha en Aupair boende hos sig,  så står vi ju för mat, husrum, TV och Internet. Fri bil och vissa hemresor (regleras i anställningskontraktet)

Men vad är skäligt/praxis att ge i fickpengar/lön?

Jag vet att vi får betala skatt samt arbetsgivaravgifter. Beroende på hur mkt Auparien tjänar så kan det bli skattejämkat (under 18200/år)

Det handlar om en Aupair som kommer från Sverige,

Någon som vet eller vill tycka lite? 

• Svar på tråden Lön för Aupair
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2011-03-16 15:19:20 följande:
    Nej, det är faktiskt mer ansvar än ett vanligt jobb.
    Jag jobbade som Aupair när jag var 19-20 år. Det var längre dagar och mer ansvar. Jag var helt ensam med barnen, lagade all maten (som skulle vara bra och näringsriktig), jag såg till att de fick stimulans, inte skadade sig och mådde bra. Jag tog även tog hand om dem på natten ibland. Självklart ska en person som bor i ens hem och tar hand om ens barn får betalt för det och det finns andra anledningar till det också.

Om man betalar för lite kommer man bara att få de aupairer som man kanske inte ens vill ha i närheten av sitt barn egentligen. Samt att personen kommer att söka sig vidare så fort de kan om de får bättre betalt någon annanstans och då måste barnen lära känna nya personer hela tiden.

Ser man en aupair som en lite glorifierad barnvakt så kan man ju betala 2000 kronor men jag tycker det är för lite.
    En sådan sits kanske är mer krävande än vad vi har.

Vi behöver hjälp på morgonen ca 1-2 timmar. Sen på em 1-2 timmar.
    Pga allegier så lagar vi all mat.
    Städfirma har vi så man behöver endast se till att plocka undan det man håller på med.
    Nätterna är "våra" och inga kvällar, helger behöver auparien arbeta. 

vad tycker du är rimligt då?

Vi vill verkligen inte betala för lite, utan ha en schysst deal. 
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2011-03-16 15:24:26 följande:

Städfirma har vi så man behöver endast se till att plocka undan det man håller på med.

Då tycker jag att det är rimligt med runt 2000 kronor månad för egentligen är det bara lite barnvakt ni behöver, inte en aupair i traditionell mening som man brukar avse när man åker till ex usa eller england och tar hand om barn på heltid. Om man räknar in värdet av mat, husrum, telefon, hemresor + 2000 kronor så är det ju en bra deal för en student exempelvis som kan plugga hela dagen.
  • Ulrica80
    Anonym (??) skrev 2011-03-16 15:24:26 följande:

Då är inte mer än 2000-2500kr rimligt.
  • Anonym (barnflicka)

Jag jobbar åt en familj, i dagsläget svart pga av att jag studerar och kommer att tjäna för mycket och mer vita pengar skulle bara ställa till det för mig. Jag säger att jag arbetar som barnvakt/barnflicka och då står bara för maten när jag jobbar. Jag får 500 kr varje gång jag är där. Vilket blir ungefär 4000 kr i månaden. Har blivit erbjuden husrum där och logi men tackat nej då jag redan har det klart för mig och inte bor långt bort.

Har flera kompisar som arbetar på samma sätt som mig och alla går på timlön. Mellan 85-100 kr i timmen. Några får 70 kr i timmen som erbjuds husrum osv.

• Mari b
    Anonym (??) skrev 2011-03-16 15:19:50 följande:
    Fick du det efter skatt? Eller fick du sköta skatteinbetalningarna själva?

trivdes du som Aupair? Några bra tips till oss som är första gångsfamilj? 
    japp de va efter skatt..  Nä de gjorde dom..
    jorå ja trivdes jätte bra med barnet, men föräldrarna va de lite värre med...
    Dom jobbar inom skådespeleri, ja bodde inte hos dom utan ja hade så pass nära ändå, ja o föräldrarna kom inte överräns lr mamman o ja gjorde inte de..
  • Anonym (??)
    Anonym (barnflicka) skrev 2011-03-16 15:27:27 följande:

Jag jobbar åt en familj, i dagsläget svart pga av att jag studerar och kommer att tjäna för mycket och mer vita pengar skulle bara ställa till det för mig. Jag säger att jag arbetar som barnvakt/barnflicka och då står bara för maten när jag jobbar. Jag får 500 kr varje gång jag är där. Vilket blir ungefär 4000 kr i månaden. Har blivit erbjuden husrum där och logi men tackat nej då jag redan har det klart för mig och inte bor långt bort.

Har flera kompisar som arbetar på samma sätt som mig och alla går på timlön. Mellan 85-100 kr i timmen. Några får 70 kr i timmen som erbjuds husrum osv.

Vi har nära till flera skolor, och jag har tänkt på att försöka finna en student. Speciellt eftersom jag är övertgad om att det går att kombinera (Studier/Aupair)

Kan man annosera på blocket?  
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2011-03-16 15:31:16 följande:
    Vi har nära till flera skolor, och jag har tänkt på att försöka finna en student. Speciellt eftersom jag är övertgad om att det går att kombinera (Studier/Aupair)

Det kan du säkert göra, eller på högskolan genom lappar.
    Om ni ska betala vita pengar kan ni också kontakta arbetsförmedlingen och lägga ut under "extrajobb" på deras hemsida. Det är gratis.
  • Anonym (??)
    Mari b skrev 2011-03-16 15:30:14 följande:
    japp de va efter skatt..  Nä de gjorde dom..
    jorå ja trivdes jätte bra med barnet, men föräldrarna va de lite värre med...
    Dom jobbar inom skådespeleri, ja bodde inte hos dom utan ja hade så pass nära ändå, ja o föräldrarna kom inte överräns lr mamman o ja gjorde inte de..
    trist att ni inte trivdes, kändes det så på första mötet också, eller kom det succesivt?

man vill ju gärna ha nån som det klickar med  
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2011-03-16 15:32:40 följande:
    Det kan du säkert göra, eller på högskolan genom lappar.
    Om ni ska betala vita pengar kan ni också kontakta arbetsförmedlingen och lägga ut under "extrajobb" på deras hemsida. Det är gratis.
    Självklart betalar vi vitt. Annat är bara dumt..

Men på AMS blir man ju inte så "anonym" som på blocket ex. Vi bor i minre stad och det kommer pratas och spekuleras. Vi har lite skärskilda omständigheter som gör att vi söker en Aupair..

Men tack för tipset  
  • Anonym (barnflicka)
    Anonym (??) skrev 2011-03-16 15:31:16 följande:

Jag skulle inte kalla det arbete ni erbjuder för ett au-pair jobb eftersom au-pair brukar innebära så mycket mer än bara några timmar på morgonen och eftermiddagen. Mer som att ni behöver en barnvakt. Självklart går studier att kombinera med detta extrajobb! Bostadsbrist är det ju också på många ställen så jag tror att jätte många kommer att nappa på erat erbjudande.

Kolla på hemsidan grannar . se . Där har jag och mina klasskompisar annonserat om att vi behöver extrajobb och hittat de familjer vi jobbar hos idag. För oss har det gått jätte bra och alla är supernöjda.
Svar på tråden Lön för Aupair