• Anonym (??)

Lön för Aupair

Hej.

Om man ska ha en Aupair boende hos sig,  så står vi ju för mat, husrum, TV och Internet. Fri bil och vissa hemresor (regleras i anställningskontraktet)

Men vad är skäligt/praxis att ge i fickpengar/lön?

Jag vet att vi får betala skatt samt arbetsgivaravgifter. Beroende på hur mkt Auparien tjänar så kan det bli skattejämkat (under 18200/år)

Det handlar om en Aupair som kommer från Sverige,

Någon som vet eller vill tycka lite? 

• Svar på tråden Lön för Aupair
  • Anonym
    Ulrica80 skrev 2011-03-16 16:08:36 följande:
    det är 16500 i svenska nästan...
    Jag tror inte det var så hon menade. Utan att hon fick motsvarigheten i dollar till 2500 svenska kronor
  • Ulrica80
    Anonym skrev 2011-03-16 16:10:05 följande:
    Jag tror inte det var så hon menade. Utan att hon fick motsvarigheten i dollar till 2500 svenska kronor
    låter rimligare
  • Anonym
    Ulrica80 skrev 2011-03-16 16:09:55 följande:
    Nja hon behöver en aupair. Min syster jobbade som apupair och hade bara några timmar på förmiddagen, några timmar på eftermiddagen samt någon kväll per månad. Så som aupair behöver inte innebär 40h arbetsvecka.
    Nej, men att vara aupair innebär oftast att man tar helhetsansvaret för barnen och hjälper till med matlagning och hushållsarbete.
  • Ulrica80
    Anonym skrev 2011-03-16 16:12:26 följande:
    Nej, men att vara aupair innebär oftast att man tar helhetsansvaret för barnen och hjälper till med matlagning och hushållsarbete.
    Inte alltid.
  • Ulrica80

Aupair är ett lite finare ord för barnflicka (eller barnpojke)

• Anonym (Ninni)

Du skriver att au-pairen kommer från Sverige. Vilket land bor ni i? Au-pairlönerna skiljer sig lite åt från land till land.

• Anonym (??)

Hej

Tack för alla svar!

Vi bor i Sverige, och vill ha en svensk Barnflicka/Aupair/Barnvakt.. Kalla det vad du vill

Jag tror vi får diskutera med den tjejen som vi hittar helt enkelt. Ville mest få lite synpunkter på det hela

Vad vi hamnar på i slutändan beror ju lite på om hon har körkort eller inte, samt telefon, dator mm.

Och vi hade GÄRNA tagit emot en Aupair ifrån ett annat land. Men JÖSSES vad krångliga reglerna blev då  

• Momzilla

Jag fick 3000 kr i månaden för 11 år sedan! Hoppas verkligen lönerna gått upp..

• Ulrica80
    Momzilla skrev 2011-03-17 11:56:46 följande:
    Jag fick 3000 kr i månaden för 11 år sedan! Hoppas verkligen lönerna gått upp..
    Vad fick du mera? Bostad, uppehälla etc
  • sarasarasara

Jag var barnflicka/au pair i en svensk familj i Asien för 12-13 år sedan. 

Fick 2000 kronor i månaden då - i ett land där 2000 kronor var MYCKET pengar, mycket mer än en normal arbetarlön på heltid i landet.

Samt husrum, mat och hemresa två gånger om året. 

• MrsMi

Jag var aupair i england och fick husrum, mat & tillgång till bil (men fick betala bensinen själv, vi bodde på landet), tog hand om 4 barn, lagade mat och städade. Arbetade ca. 12hr om dagen. Jag var ledig på helgerna så då jobbade jag på en pub för att tjäna mer pengar. Jag fick ca 500kr/vecka. Jäkligt tufft men med extra jobbet gick det. Lite surt att betala bensinen när man skjutsade barnen till skolan varje dag.

• Momzilla

Mat, tak över huvudet och en skranglig cykel. Sen fick jag ringa ett par samtal hem, och använda mig av hushållets förbrukningsartiklar som tvättmedel toapapper etc. Finns en bok som heter au pair handboken som jag kan rekomendera. Tror att det är väldigt viktigt att reda ut vilka förväntningar man har på varandra redan innan anställningen startar.

• Anonym (hello)
    Ulrica80 skrev 2011-03-16 16:08:36 följande:
    det är 16500 i svenska nästan...
    nä :P alltså 2500 kr i svenska inte dollar :)
  • Anonym (??)
    MrsMi skrev 2011-03-17 14:54:47 följande:
    Jag var aupair i england och fick husrum, mat & tillgång till bil (men fick betala bensinen själv, vi bodde på landet), tog hand om 4 barn, lagade mat och städade. Arbetade ca. 12hr om dagen. Jag var ledig på helgerna så då jobbade jag på en pub för att tjäna mer pengar. Jag fick ca 500kr/vecka. Jäkligt tufft men med extra jobbet gick det. Lite surt att betala bensinen när man skjutsade barnen till skolan varje dag.
    Det är ju slavlön.. 

My god!

Klart de ska stå för bensinen när man kör deras barn!

Är nog många som blir utnyttjade tyvärr  
    Momzilla skrev 2011-03-17 14:57:15 följande:
    Mat, tak över huvudet och en skranglig cykel. Sen fick jag ringa ett par samtal hem, och använda mig av hushållets förbrukningsartiklar som tvättmedel toapapper etc. Finns en bok som heter au pair handboken som jag kan rekomendera. Tror att det är väldigt viktigt att reda ut vilka förväntningar man har på varandra redan innan anställningen startar.
    Tack för boktipset! Ska läsa den!
  • Anonym (Undrande)

Undrar om flickorna är försäkrade i sverige...

• Anonym (Skatter)

Det finns väl ingenting i Sverige som heter fritt uppehälle utan alla S k löneförmåner ska förmånsbeskattas. Eller är det undantagsregler för aupairer?

• Anonym (fd barnflicka)

Hejsan! Jag jobbade som barnflicka i nästan 3 år. Jag började jobba hos pappan då mamman valde att göra annat just då. Jag bodde inte där men sov över med barnen när han jobbade sent. Och var helt ensam barnen när han reste utomlands. Ibland kom mamman förbi och hälsade på & tog med dem ut.

Den yngsta var 1.5 år och den äldsta 3 år.

Min lön varierade beroende på hur ofta jag var där och andra sysslor.

Sen efter 6 mån så pendlade jag mellan mamman och pappan varannan vecka och ibland inte alls.

Ska hon bo hos er eller bara vara där och ibland hjälpa till? :)

• Anonym (Undrande)

Att jobba som barnflicka är inte samma som att arbeta som Au Pair.
    Au Pair kommer oftast från ett annat land. Och enligt div info på nätet får minimum 3500 kr i mån för 25 timmars arbete. Tror inte någon vill betala mer. Alla håller sig till det lägsta.

Frågan är snarare vad händer om flickan blir sjuk? Vem ska stå för den notan? 

Svar på tråden Lön för Aupair