• Anonym (orolig)

    Hjälp! Hur får jag bort en massa löss?

    Hade löss för ca 7 veckor sedan o trodde jag fått bort alla, men har hittat massor på mig nu o även på sonen. Fick de på jobbet, då jag jobbar som förskollärare. Nu hittade jag säket 100 löss idag. Avlusade både mig, sonen o sambon för 7 veckor sedan o hittade inga fler efter det. Men vi måste väl ha missat några o några löss kan ju föröka sig enormt på 7 veckor. Har ju säket 100 löss till eller mer! Hur får man bort så många löss? Har kammat bort många med en bra luskamm. Ska ner o köpa lusmedel, men vilket ska man ta när man har så många. Känner mig jätteäcklig i håret? Funderar på om jag måste klippa håret kort för att får bort alla elller i hemska tanke, raka bort håret? Hur ska jag bli av med alla löss?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-16 15:09
    Eftersom jag har psoriasis i hårbottnen, en hudsjukdom som kliar, så trodde jag det var det som kliade, men det var ju lössen. Så nu har jag gått med alla dess löss länge säkert!
  • Svar på tråden Hjälp! Hur får jag bort en massa löss?
  • snorkan

    usch stackars er!

    jag kammade min dotter mycket, och använde lusmedel, det som var jobbigt var dom döda äggen som var riktigt svåra att få bort, fick sitta och dra ut äggen för hand, tog TID vill jag lova! 

  • Anonym (orolig)

    Snorkan: Vilket lusmedel använde du? Hade dottern många löss?

  • snorkan
    Anonym (orolig) skrev 2011-03-16 15:24:17 följande:
    Snorkan: Vilket lusmedel använde du? Hade dottern många löss?
    ja hon hade många! tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette, fick avlusa henne i 2 omgångar, andra gången har jag för mig att det var nått värre medel från apoteket som jag fick rekomenderat
  • Birgitta2

    Vissa lusmedel tar ju inte äggen - och de kläcks ju 14 dagar efter första avlusningen. Problemet när man inte får bort allt och man avlusar och inte får bort och avlusar igen, så kan lössen/äggen bli resistenta. Gå ner till apoteket och berätta vad du använt för något och be att få lite råd. Byt lusmedel ifall de små jäklarna blivit resistenta.

  • mjau84

    En fråga. Kan sådana löss leva på hund och katt med. Tänker om ens barn får löss på dagis i framtiden och man har djur.

  • snorkan
    mjau84 skrev 2011-03-16 15:48:59 följande:
    En fråga. Kan sådana löss leva på hund och katt med. Tänker om ens barn får löss på dagis i framtiden och man har djur.
    har hört att dom inte kan det
  • Birgitta2
    mjau84 skrev 2011-03-16 15:48:59 följande:
    En fråga. Kan sådana löss leva på hund och katt med. Tänker om ens barn får löss på dagis i framtiden och man har djur.
    Jag tror inte lössen är av samma art. Skabb smittar mellan hund och människa, men inte löss. Det har jag aldrig hört talas om.
  • alvias78

    Prova att byta lusmedel.
    Vi har haft det en gång.. eller jag en å en.. Den gånger hade vi det tre gånger. De försvann inte! Och det kliade och kliade (kliar nu i huvudet på mig)... Då sa de på apoteket att jag skulle prova att byta lusmedel, gjorde det och då försvann de. TACK OCH LOV... (fasiken vad det kliar på mig nu)

  • Crea Diem

    Skit i att använda lusmedel, de är helt värdelösa och giftiga!! Kamma, kamma och kamma. Använd en kam som heter Nit-free, den tar även äggen. Den finns att köpa i hälsokostaffärer, den är mycket effektiv.

Svar på tråden Hjälp! Hur får jag bort en massa löss?