• iii

så fruktansvärt arg!

Man kan inte ens uttala sig huruvuda ett LVU är rätt eller fel i ett enskilt fall. Vad som skrivs i en TS på FL är inte alltid samma sak som står i utredningar och beslutsmotivering från soc. Jag säger inte att det är så i ditt fall, men alldeles för ofta så anser de anhöriga att ett LVU är felaktigt och de är inte alltid objektiva. Om du vill ha ett seriöst svar så borde du lägga fram soc version också.

• iii
    morochmer skrev 2011-03-17 11:56:02 följande:
    Och ändå så har han lagt på luren och accepterat det.

Klarar han inte av att kräva ett konkret svar så han står helt vilsen och inte vet hur han ska agera så tror jag att det ligger mer bakom här. Thats it.
    Håller med.
  • iii
    Anonym skrev 2011-03-17 12:10:13 följande:
    ok, detta borde jag förutspått här på fl dumma dumma mig=)
    han har pratat med chefen ett flertal gånger och har fått svävande svar och till slut har hon sagt att hon inte tänker prata mer om detta o själv lagt på luren. hon har lagt på luren när andra också har ringt och krävt saker o svar, därför är dom också anmälda men det tar 4-6 månader att utreda och så länge ska inte barnen behöva vara utan sin pappa.
    Kan du inte lägga ut en kopia av beslutet (du kan ju stryka över namnen och privata uppgifter) så kanske vi bättre kan råda dig. Vi är en hel del socionomer som hänger i dessa trådar och kanske kan ge råd men vi kan inte gå på din sammanfattning av beslutet. Det är ingen anklagelse om att du ljuger, men man kan tolka saker på olika sätt. Man blir lätt skeptisk i trådar som dessa. Det har förekommit så många gånger att TS framstår som ett oskyldigt offer och får massa inlägg om vilka svin soc är, men senare i tråden så visar det sig att TS utelämnat en hel del relevanta saker. Självklart gör soc fel ibland, men jag har lärt mig att inte köpa folks historier rakt av utan att ha hört bådas sidor.

Jag förutsätter att ni överklagat beslutet?
  • iii
    Anonym skrev 2011-03-17 12:18:10 följande:
    nämnden har lagt ner lvu innan för dom men soc har överklagat deras beslut. kommun chefen ville ha allt skriftligt så det är inskickat till dom och han skulle återkomma inom några dagar. dom kommer inte få igenom detta lvu heller men ddet är frustrerande att dom bara kan ta barnen från honom och att inte veta när han får dom tillbaka när det kan ta tid innan det blir förhandling.
    Jag vet inte om jag förstår allt rätt... När blev barnen omhändertagna? Var det ett akut omhändertagande? Har nämnden tidigare godkänt ett LVU för barnen eller nekade de direkt?
  • iii
    Anonym skrev 2011-03-17 12:34:25 följande:
    ja det var ett akut omhändertagande och det hände i fredags.

tvärtom så har nämnden lagt ner lvu innan alltså att det blev nekat men handläggarna på socialen har överklagat deras beslut. komun chefen och nämnden var mycket hjälpsamma och har lyssnat, och tar mycket allvarligt på detta men innan dom kunde gå vidare ville dom givitvis ha allt skriftligt som finns om fallet
    Det krävs MYCKET för att man ska göra ett omedelbart omhändertagande. Det krävs också att socialnämnden eller dess ordförande godkänt det. Inom en vecka efter omhändertagandet ska fallet upp i förvaltningsrätten inom en vecka, dvs imorgon, för att fastställa om beslutet ska stå kvar eller ej. Menar du att socialnämnden inte godkänt omhändertagandet och socialen trots det tagit barnen?
  • iii
    Anonym skrev 2011-03-17 12:49:40 följande:
    ja, eftersom dom gjorde det till helgen så gjordes inget då. och har han inet hört något imorgon så har han all rätt att hämta hem barnen.

att vi har hennes nr är pga att hon som dom bor hos har varit mammans/barnens kontakt person sen innan.
    Socialen kan inte överhuvudtaget hämta barnen mot föräldrarnas vilja utan ett godkännande från socialnämnden. Det låter ju konstigt att varken socialsekreteraren eller dennes chef vet om detta.
  • iii
    Anonym skrev 2011-03-17 12:55:00 följande:
    enligt dom så ansöker dom om det och sen tas det upp i förvaltningsrätten och nämnden jobba väl inte en fredagkväll?? eller?
    Om man inte får tag på socialnämnden så kan ordförande eller annan tillförordnad besluta i frågan, och de kan nås även efter kontorstider.

De ansöker sedan hos förvaltningsrätten inom en vecka efter omhändertagandet för att se om man ska ha kvar LVUt.
  • iii
    Anonym (FYFAN) skrev 2011-03-17 13:40:54 följande:
    Detta är inte första gången jag hör hur de där jävla Socialarbetarna beter sig. Fyfan vad jag blir arg. Dem tror att dem kan leka gud över andras barn i vissa fall. Jag förstår om situationen hade sett ut som så att pappan inte var lämpad att ha barnen MEN vafan han tar hand om dem och de vill ju såklart till sin pappa! FYFAN vad jag blir arg när jag läser detta, hur dem är funtade på det där jävla socialkontoret.
    Vad roligt att du kan uttala dig om ärendet när ingen annan kan göra det utan insyn i varken utredning eller beslutsmotivering.
Svar på tråden så fruktansvärt arg!