• Laurora

Någon som gjort en säkerhetsprövning? (SÄPO)

Hej!

Jag är mitt uppe i intervjuer och utredningar för säkerhetsklass 2 för mitt jobb
    ( http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kerhetspr%C3%B6vning )

Jag undrar om någon mer har genomgått detta och hur hårda de är med att man måste komma på alla sina skulder, tillgångar m.m.

Jag undrar också om det spelar någon roll att man gjort ungdomssynder som nu är avskrivna? Jag har en enda dumhet som är 10 år gammal, kommer den att påverka? Den finns inte med i belastningsregistret längre, den försvann för 5 år sedan typ.

• Svar på tråden Någon som gjort en säkerhetsprövning? (SÄPO)
  • Anonym

Måste komma på? Du har alltså skulder? Man vet väl på ett ungefär vad man har på olika konton och om man har krediter och skulder. CSN-lån och ett elelr två banklån på tex bostad är väl normalt att ha i dagens Sverige men att ha mycket lån och skulder på många olika håll signalerar ju något annat.

Är du straffad för ungdomsynden?

• Laurora
    Anonym skrev 2011-03-17 10:21:09 följande:
    Måste komma på? Du har alltså skulder? Man vet väl på ett ungefär vad man har på olika konton och om man har krediter och skulder. CSN-lån och ett elelr två banklån på tex bostad är väl normalt att ha i dagens Sverige men att ha mycket lån och skulder på många olika håll signalerar ju något annat.

Är du straffad för ungdomsynden?
    Ja, såklart jag har skulder, bolån, csn och bilen och kreditkort, sen kom jag på att man kanske ska räkna utnyttjad kredit.
    Så många olika lån och skulder är det inte men jag är rädd att missa någon gammal kredit som ligger på något outnyttjat kort.

Ja jag är straffad för det.
  • Prazzel

Jag fick skicka in papper om utdrag från belastningsregistret när jag sökte jobb, bara en upplysning till företaget om man är "lämplig".

Sen görs det väl en sedvanlig kreditupplysning, där det mesta kommer fram, angående ens ekonomi.
    Är väl mest en jämförelse mot dom uppgifterna du uppgett.

Så att man inte uppger att man är "fläckfri"- och egentligen har 20 betalningsanmärkningar och fogden i hälarna.

Sedan ska inte gamla synder ligga en i fatet- som du skrev, den är nog preskriberad vid det här laget.

Tycker inte du ska oroa dig. Lycka till!

• Laurora
    Prazzel skrev 2011-03-17 10:43:22 följande:
    Jag fick skicka in papper om utdrag från belastningsregistret när jag sökte jobb, bara en upplysning till företaget om man är "lämplig".

Sen görs det väl en sedvanlig kreditupplysning, där det mesta kommer fram, angående ens ekonomi.
    Är väl mest en jämförelse mot dom uppgifterna du uppgett.

Så att man inte uppger att man är "fläckfri"- och egentligen har 20 betalningsanmärkningar och fogden i hälarna.

Sedan ska inte gamla synder ligga en i fatet- som du skrev, den är nog preskriberad vid det här laget.

Tycker inte du ska oroa dig. Lycka till!
    Tack tror inte det blir problem heller men det ser så fruktansvärt seriöst ut med rikets säkerhet (vilket det såklart är, det är väldigt seriösa saker jag ska jobba med isåfall)

Men wow vilken utredning liksom jag tycker det är lite häftigt, värsta genomgången av min bekantskapskrets, familj, man, allt!

Men såklart jag blir orolig att det där extremdumma som jag gjorde som 16 eller 17 åring (minns ju inte ens exakt ålder, men det är ju som sagt ett antal år sedan som registret tömdes på den infon, jag skrev iallafall med snatteriet på blanketten, så nu kan ingen sga att jag försökte mörka det!
  • qwoxy

Men begär ett registerutdrag från UC så får du se alla krediter du har...

• Laurora
    qwoxy skrev 2011-03-17 11:10:22 följande:
    Men begär ett registerutdrag från UC så får du se alla krediter du har...
    fast det är försent detta har jag redan angett, det är ju inga konstigheter och om de slår ned på att man missat något kreditkort så får det vara så, mest orolig var jag över snatteriet.
  • Anonym
    Laurora skrev 2011-03-17 11:30:39 följande:
    fast det är försent detta har jag redan angett, det är ju inga konstigheter och om de slår ned på att man missat något kreditkort så får det vara så, mest orolig var jag över snatteriet.
    Det låter ju onekligen som att du inte har kontroll över din privatekonomi, vuxna människor har koll på vilka skulder och tillgångar dem har. Man glömmer inte bara bort några krediter och övertrasserade konton. Dem som inte har det passar ju att söka till lyxfällan. Det påverkar bedömningar tex ökar mutrisken.
  • Kjell2

Har gått igenom. Hur hårda de var vet jag inte. De, SÄPO,  berättar inte vad de gör sin bedömning på. De skickar bara resultatet (ja/nej) till arbetsgivaren.

• Laurora
    Anonym skrev 2011-03-17 13:23:13 följande:
    Det låter ju onekligen som att du inte har kontroll över din privatekonomi, vuxna människor har koll på vilka skulder och tillgångar dem har. Man glömmer inte bara bort några krediter och övertrasserade konton. Dem som inte har det passar ju att söka till lyxfällan. Det påverkar bedömningar tex ökar mutrisken.
    du är ju bara här för att vara taskig eller något , jag har inga övertrasserade konton, du kan ju uppenbarligen inte läsa ordentligt hihi du är ganska underhållande
  • Laurora
    Kjell2 skrev 2011-03-17 13:34:01 följande:
    Har gått igenom. Hur hårda de var vet jag inte. De, SÄPO,  berättar inte vad de gör sin bedömning på. De skickar bara resultatet (ja/nej) till arbetsgivaren.
    okej tack för ditt svar ja vi får väl se, klass 3 går jag igenom utan problem iallafall
  • Kjell2
    Laurora skrev 2011-03-17 14:22:34 följande:
    okej tack för ditt svar ja vi får väl se, klass 3 går jag igenom utan problem iallafall
    Vad du vet - exakt vad de går på är inte öppet.
  • Laurora
    Kjell2 skrev 2011-03-17 14:30:31 följande:
    Vad du vet - exakt vad de går på är inte öppet.
    Ja alltså jag menar att jag är godkänd för klass 3 redan så den nivån vet jag att jag passerat
  • Anonym

Registerkontroll för klass 2 är inte särskilt omfattande. De kontrollerar belastnings och misstankeregistret och om det du skriver här stämmer så har du inga anmärkningar i dessa. Din ungdomssynd torde vara struken. Sedan har de tillgång till motsvarande UC uppgifter (med ända skillnaden att du inte får ut något besked om att de varit inne och kollat).

Är du gift/sambo gör de samma för din partner.

Jag har som arbetsgivare begärt in många registerkontroller och har endast stött på en person som nekats. Som Kjell skriver så får jag inte veta på vilken grund men om personen ifråga inte ljög för mig så var det för ett brott som kan ge mer än ett års fängelse.

• Laurora
    Anonym skrev 2011-03-17 20:57:33 följande:
    Registerkontroll för klass 2 är inte särskilt omfattande. De kontrollerar belastnings och misstankeregistret och om det du skriver här stämmer så har du inga anmärkningar i dessa. Din ungdomssynd torde vara struken. Sedan har de tillgång till motsvarande UC uppgifter (med ända skillnaden att du inte får ut något besked om att de varit inne och kollat).

Är du gift/sambo gör de samma för din partner.

Jag har som arbetsgivare begärt in många registerkontroller och har endast stött på en person som nekats. Som Kjell skriver så får jag inte veta på vilken grund men om personen ifråga inte ljög för mig så var det för ett brott som kan ge mer än ett års fängelse.
    Tack för ditt utförliga svar jättesnällt av dig! Men vad skönt, jag hade ingen att fråga som visste om det där snatteriet, min arbetsgivare berättade jag deta för såklart, jag skäms ju såklart för det men jag har ingen anledning att dölja det alls, ja då får vi se helt enkelt jag lovar att uppdatera med resultat sen då så alla får veta om de gamla synderna faktiskt är borta

TACK igen!
  • Laurora

Fick svar idag, jag gick igenom utan problem

• Anonym

Grattis!  Vad jobbar du med om man får fråga? (fast det är säkert hemligt..Flört.)

• Laurora
    Anonym skrev 2011-04-09 17:16:05 följande:
    Grattis!  Vad jobbar du med om man får fråga? (fast det är säkert hemligt..Flört.)
    Hihi lite, ne jag vet inte vad jag får berätta ska klura lite, det är ju spännande iallafall
Svar på tråden Någon som gjort en säkerhetsprövning? (SÄPO)