• Illusion

Ni är oansvarsfulla

Jag anser att kristendomen bottnar i människans osäkerhet i att tro på sig själv.

Säkerligen blir folk stötta nu, men läs först att den här j*vla skitreligionen är ungefär lika seriös för mig som sagan om Snövit och de sju dvärgarna, är.

Avsaknaden av vilja att ta eget ansvar för sitt liv och sina handlingar.
    Okej, vi börjar med dödssynderna. Vad är det om? Herregud, människor felar och att känna skuldkänslor är det absolut sämsta för människans självförtroende som hon kan skapa för sig själv.
    Om man inte gör misstag, så kan man heller inte göra rätt.
    Enligt kristendomen skall man stå till svars inför gud och sig själv i den djupa ånger detta misstaget naturligtvis skapar hos någon som till hundra procent förlitar sig på en sci-fi bok.
    Och det är det jag menar med att avsäga sig ansvaret för sitt eget liv och sina egna handlingar - du läger ditt liv i händerna på en gubbe i en bok.

Respektlöshet och mobbing inom svenska kyrkan främst mot icke troende.
    Vi människor är inte okej som vi är, vi måste vara man och kvinna, betala skatt till svenska kyrkan, annars får vi inte döpa våra barn där. Det är sjukt att vara homo.
    Vi blir dessutom påtvingade att betala skatt tills det att vi aktivt tar tag i det själva och skriver ett satans brev där vi helst ska förklara varför vi inte önskar vara med i svenska kyrkan längre.
    Varför inte själv få välja när man blir skattebetalare om man vill stötta en sekt som dyrkar en gammal seriefigur, eller lägga pengarna på nåt HUMANT och verkligt istället?

Snylteri.
    Kreditkort i svenska kyrkan.. Herregud. Till kyrkan går folk av olika klass, och mot deras stöd i form av pengar erbjuder kyrkan... ingenting! Jo, en begravning. Mer då?
    Du skulle väl påstå att kyrkan erbjuder stöd, trygghet och en massa annat blaha, jag köper inte det! Kyrkan är en sammansvetsad sekt som är så läskigt beräknande och farlig för människor med svagt psyke att jag rekommenderar folk att hellre tigga på gatan än att tigga i kyrkan.  
    Folk som har det enormt dåligt ställt kan söka bidrag för speciella ändamål hos kyrkan.. mot att du i gengäld känner tacksamhetsskuld. Fult. Utnyttja svaga människor för egen vinning, det är ju vidrigt.

Jag har väldigt många åsikter om detta att dela med mig av, men då jag tror att det här räcker för att få er att sätta morgonkaffet i halsen, anmälan skiten (för yttrandefrihet existerar inte inom kristendomen, det kallas förtal istället!) och kasta meningslösa förbannelser över mig, så spar jag det till sen och lutar mig tillbaka för att följa utvecklingen av den här tråden.

Ps. Nej, jag är faktiskt inte ett dugg arg eller bitter, jag tycker bara att svenska kyrkan är en parodi. Skulle ni till exempel kunna tänka er att donera pengar till Bumbibjörnarna? I så fall så inboxa mig för kontonr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 12:14
    Shit, jag tror ni missat totalt att jag inledda hela trådstarten med orden "Jag anser .." Alltså inte "Jag vet.."

Jag har aldrig utgett mig själv för att vara någon expert på området, vilket jag inte heller tycker krävs för att inneha rätten att uttrycka sina åsikter. Så kom ihåg det, innan ni anklagar mig för att ha fel, eftersom att jag mycket väl kan ha det.

Å andra sidan finns det inga rätt i science fiction heller, men om man ser till lag och praktisk information som tex avgifter och medlemsskap.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 18:46
    Jag vill inte döpa mitt barn i kyrkan, varför tror ni att jag vill det? Jag är väl inte en galen sadist heller! Sluta nu.

• Svar på tråden Ni är oansvarsfulla
  • Illusion
    Rakad Apa skrev 2011-03-17 10:55:15 följande:
    Man betalar ju avgiften automatiskt om man inte väljer att gå ur svenska kyrkan, därför tycker jag att det är patetiskt att de fortsätter att snylta ännu mer pengar....
    Precis, man är ju inte automatisk medlem på gymmet när man föds fram tills man blir myndig och skriver ett brev till dem. 
    Pentagram skrev 2011-03-17 10:50:17 följande:
    Nog för att jag inte har någon förkärlek till kyrkan, ateist som jag är, men jag förväntar mig inte att få träna i en träningslokal om jag inte betalar avgiften och/eller är medlem så varför skulle jag få döpa mina barn i en kyrka jag vare sig är medlem i eller betalar för?
    Dessutom är träning sunt, det är inte sekter.
  • Astarte

Jag vet inte vad du har för uppfattning om synd och dödssynd, men den verkar inte riktigt överensstämma med kristendomen.

Kreditkort har jag inte hört talas om. . .

Att du inte tycker att hjälpen och stödet är bra betyder inte att det inte finns. Det är inte samma sak, vet du.

Klart att du får skriva vad du vill om Svenska kyrkan. Ingen sätter något i halsen för det.

• Donatella

Sen år 2000 blir man inte längre medlem i svenska kyrkan när man föds. Du måste döpa ditt barn eller skicka in papper om att vara medlem "i väntan på dop". Så den delen är redan löst.

• Illusion
    Astarte skrev 2011-03-17 11:08:15 följande:
    Jag vet inte vad du har för uppfattning om synd och dödssynd, men den verkar inte riktigt överensstämma med kristendomen.

Kreditkort har jag inte hört talas om. . .

Att du inte tycker att hjälpen och stödet är bra betyder inte att det inte finns. Det är inte samma sak, vet du.

Klart att du får skriva vad du vill om Svenska kyrkan. Ingen sätter något i halsen för det.
    Jag tror du missuppfattade min trådstart, eller så var jag inte tydlig nog. Jag skrattar åt dödssynderna, och kyrkans sätt att utnyttja skuld och samvete. Du behöver inte begå en dödssynd för att känna det.

Okej, du kan ju klicka på den bifogade länken som går itll en församligs hemsida som presenterar det betalsättet.

Jag tycker det är förkastligt att det finns! Det är inte värt det med tanke på vad man tvingas utstå för att få den hjälpen. Jag vet folk som fått kyrkans ekonomiska stöd och drabbats av dåligt samvete. Jag säger att de får skylla sig själva. Ingenting är gratis förutom det man som människa själv lägger beslag på. 
  • Illusion
    Donatella skrev 2011-03-17 11:16:32 följande:
    Sen år 2000 blir man inte längre medlem i svenska kyrkan när man föds.
    Men du tvingas fortfarande betala skatt till skiten trots att du inte är medlem, när du blir skattebetalare?
  • Astarte
    Illusion skrev 2011-03-17 11:18:53 följande:
    Jag tror du missuppfattade min trådstart, eller så var jag inte tydlig nog. Jag skrattar åt dödssynderna, och kyrkans sätt att utnyttja skuld och samvete. Du behöver inte begå en dödssynd för att känna det.

Okej, du kan ju klicka på den bifogade länken som går itll en församligs hemsida som presenterar det betalsättet.

Jag tycker det är förkastligt att det finns! Det är inte värt det med tanke på vad man tvingas utstå för att få den hjälpen. Jag vet folk som fått kyrkans ekonomiska stöd och drabbats av dåligt samvete. Jag säger att de får skylla sig själva. Ingenting är gratis förutom det man som människa själv lägger beslag på. 
    Nja, jag menade att du inte riktigt förstått vad synd handlar om, men det är ingen fara, det är många som inte vet. Jag såg inte länken, men ska kolla nu.
    Det är tråkigt om de känner så, men hade de mått bättre om de tagit pengar från någon annan hjälporganisation då? Rotary, majblomman eller någon annan. Så som du skriver ska ingen behöva känna. Kyrkan har en rad fonder med olika ändamål. De kommer från snälla människor som satt upp fonder, ofta efter sin död. Självklart ger kyrkan också "egna" pengar eller kollekt också, men vill man inte ta från kyrkan kan man söka från en av fonderna.
  • Cornellia
    Donatella skrev 2011-03-17 11:16:32 följande:
    Sen år 2000 blir man inte längre medlem i svenska kyrkan när man föds. Du måste döpa ditt barn eller skicka in papper om att vara medlem "i väntan på dop". Så den delen är redan löst.
    Man blev inte automatiskt medlem tidigare heller. Jag är född 1983, och jag var tvungen att gå med självmant.
  • Astarte

Nu har jag läst. Idén var väl inte så farlig? Därmot var det lite dumt att skriva om kreditkort, och inte elektronkort eller betalkort. Det ser ut som om de vill att man ska låna för att skänka och det är ju inte det som är tanken.

• Donatella

Tror man endast betalar någon typ av begravningsavgift, men det kan jag inte svära på:) ska kolla upp det! Kan tyvärr inte citera inläggen när jag använder iphonen:(

• Illusion
    Astarte skrev 2011-03-17 11:22:54 följande:
    Nja, jag menade att du inte riktigt förstått vad synd handlar om, men det är ingen fara, det är många som inte vet. Jag såg inte länken, men ska kolla nu.
    Det är tråkigt om de känner så, men hade de mått bättre om de tagit pengar från någon annan hjälporganisation då? Rotary, majblomman eller någon annan. Så som du skriver ska ingen behöva känna. Kyrkan har en rad fonder med olika ändamål. De kommer från snälla människor som satt upp fonder, ofta efter sin död. Självklart ger kyrkan också "egna" pengar eller kollekt också, men vill man inte ta från kyrkan kan man söka från en av fonderna.
    Fast jag tror inte att det handlar om det, det handlar om min uppfattning kring begreppet synd - och - förlåtelse. Det är sjukt.

Troligtvis. Men du tror inte det tar emot att ens tvingas söka hjälp hos kyrkan/bumbibjörnarna då, när man inte ens delar deras påtvingade tro?

Kollekten, du menar medlemmarnas pengar som de betalt med kreditkortet? 
Svar på tråden Ni är oansvarsfulla