• Illusion

Ni är oansvarsfulla

Jag anser att kristendomen bottnar i människans osäkerhet i att tro på sig själv.

Säkerligen blir folk stötta nu, men läs först att den här j*vla skitreligionen är ungefär lika seriös för mig som sagan om Snövit och de sju dvärgarna, är.

Avsaknaden av vilja att ta eget ansvar för sitt liv och sina handlingar.
    Okej, vi börjar med dödssynderna. Vad är det om? Herregud, människor felar och att känna skuldkänslor är det absolut sämsta för människans självförtroende som hon kan skapa för sig själv.
    Om man inte gör misstag, så kan man heller inte göra rätt.
    Enligt kristendomen skall man stå till svars inför gud och sig själv i den djupa ånger detta misstaget naturligtvis skapar hos någon som till hundra procent förlitar sig på en sci-fi bok.
    Och det är det jag menar med att avsäga sig ansvaret för sitt eget liv och sina egna handlingar - du läger ditt liv i händerna på en gubbe i en bok.

Respektlöshet och mobbing inom svenska kyrkan främst mot icke troende.
    Vi människor är inte okej som vi är, vi måste vara man och kvinna, betala skatt till svenska kyrkan, annars får vi inte döpa våra barn där. Det är sjukt att vara homo.
    Vi blir dessutom påtvingade att betala skatt tills det att vi aktivt tar tag i det själva och skriver ett satans brev där vi helst ska förklara varför vi inte önskar vara med i svenska kyrkan längre.
    Varför inte själv få välja när man blir skattebetalare om man vill stötta en sekt som dyrkar en gammal seriefigur, eller lägga pengarna på nåt HUMANT och verkligt istället?

Snylteri.
    Kreditkort i svenska kyrkan.. Herregud. Till kyrkan går folk av olika klass, och mot deras stöd i form av pengar erbjuder kyrkan... ingenting! Jo, en begravning. Mer då?
    Du skulle väl påstå att kyrkan erbjuder stöd, trygghet och en massa annat blaha, jag köper inte det! Kyrkan är en sammansvetsad sekt som är så läskigt beräknande och farlig för människor med svagt psyke att jag rekommenderar folk att hellre tigga på gatan än att tigga i kyrkan.  
    Folk som har det enormt dåligt ställt kan söka bidrag för speciella ändamål hos kyrkan.. mot att du i gengäld känner tacksamhetsskuld. Fult. Utnyttja svaga människor för egen vinning, det är ju vidrigt.

Jag har väldigt många åsikter om detta att dela med mig av, men då jag tror att det här räcker för att få er att sätta morgonkaffet i halsen, anmälan skiten (för yttrandefrihet existerar inte inom kristendomen, det kallas förtal istället!) och kasta meningslösa förbannelser över mig, så spar jag det till sen och lutar mig tillbaka för att följa utvecklingen av den här tråden.

Ps. Nej, jag är faktiskt inte ett dugg arg eller bitter, jag tycker bara att svenska kyrkan är en parodi. Skulle ni till exempel kunna tänka er att donera pengar till Bumbibjörnarna? I så fall så inboxa mig för kontonr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 12:14
    Shit, jag tror ni missat totalt att jag inledda hela trådstarten med orden "Jag anser .." Alltså inte "Jag vet.."

Jag har aldrig utgett mig själv för att vara någon expert på området, vilket jag inte heller tycker krävs för att inneha rätten att uttrycka sina åsikter. Så kom ihåg det, innan ni anklagar mig för att ha fel, eftersom att jag mycket väl kan ha det.

Å andra sidan finns det inga rätt i science fiction heller, men om man ser till lag och praktisk information som tex avgifter och medlemsskap.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 18:46
    Jag vill inte döpa mitt barn i kyrkan, varför tror ni att jag vill det? Jag är väl inte en galen sadist heller! Sluta nu.

• Svar på tråden Ni är oansvarsfulla
  • Cornellia
    Illusion skrev 2011-03-17 11:35:54 följande:
    Att ej döpta barn (före och efter 2000) ej autimatiskt betalar kyrkoskatt? Du länkade inte till det,
    Är du intresserad av ämnet kan du ju kolla med kyrkan (som jag gjort), det står dessutom lite om medlemskapet på deras hemsida. www.svenskakyrkan.se/default.aspx
  • Astarte
    Illusion skrev 2011-03-17 11:40:20 följande:
    Wow, revolutionerande att oskyldiga barn slipper påtvingas en rutten religion de inte vet ett skvatt om. 
    Vad det den bästa kommentaren du kunde komma på?

Ha en bra dag.
  • Illusion
    MammaG skrev 2011-03-17 11:40:40 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte problemet med att känna vare sig tacksamhet eller skuld när så är befogat? Dessa känslor har inget med kyrkan att göra, det är så vi människor fungerar i olika situationer.

Sedan tillskriver du ditt inlägg alldeles för stor betydelse (sätta kaffet i halsen/anmäla), tycker endast det var väldigt mycket åsikter och väldigt lite kunskap om vad du skriver om
    Vilket kyrkan utnyttjar.

Okej, intressant.
    Cornellia skrev 2011-03-17 11:41:33 följande:
    Det handlar inte o huruvida dom är döpta eller inte, utan om dom är medlemmar i svenska kyrkan. Skatten följer medlemsskapet.

Innan 1996 blev man automatiskt medlem om en förälder var medlem. Efter 1996 så behövs en aktiv handling för att bli medlem (man kan vara medlem utan att döpas).

(har för mig att det var -96 som det ändrades, men det kan ha varit -00 oxå, som andra i tråden skrivit).
    Okej, bra, tack för infon. Då behöver jag inte störa mig på det längre i alla fall. Ja, förutom att det har VARIT så då.
    Astarte skrev 2011-03-17 11:43:12 följande:

Ha en bra dag.
    Jag la ärligt talat inte ner så mycket energi på att formulera ett tillfredställande svar för dig, eftersom jag ser ner inte bara på melemmar av svenska kyrkan, utan även de som över huvud taget tror sig ha nåt gott att säga om kyrkan.
  • Astarte
    Illusion skrev 2011-03-17 11:48:18 följande:

Ha en bra dag.
    Jag la ärligt talat inte ner så mycket energi på att formulera ett tillfredställande svar för dig, eftersom jag ser ner inte bara på melemmar av svenska kyrkan, utan även de som över huvud taget tror sig ha nåt gott att säga om kyrkan.
    Intressant att du tolkat mig så. Med undantag för det där om att en kortläsare inte är "så farligt" upplever jag inte att jag har försvarat. Jag har bara informerat om hur det är och rättat en liten delatlj kring teologin kring syndabegreppet.
  • MammaG
    Illusion skrev 2011-03-17 11:48:18 följande:
    .

Ha en bra dag.
    Ja, men det var ju en intressant inställning som gör det väldigt givande att diskutera med dig. Är det även av brist respekt för meningsmotståndare som du ger dig ut på så djupt vatten utan att kunna simma?
  • Illusion
    Astarte skrev 2011-03-17 11:59:11 följande:
    Intressant att du tolkat mig så. Med undantag för det där om att en kortläsare inte är "så farligt" upplever jag inte att jag har försvarat. Jag har bara informerat om hur det är och rättat en liten delatlj kring teologin kring syndabegreppet.
    Må hända jag har missuppfattat dig, vilket jag ber om ursäkt för i så fall, men att klanka ner på mitt svar till dig gör inte direkt så att jag respekterar dina åsikter mer. Varför du nu än skulle bry dig om det.
    MammaG skrev 2011-03-17 12:04:18 följande:
    Ja, men det var ju en intressant inställning som gör det väldigt givande att diskutera med dig. Är det även av brist respekt för meningsmotståndare som du ger dig ut på så djupt vatten utan att kunna simma?
    Haha, jag har inte tvingat dig in i någon diskussion med mig, och du är fri att lämna tråden när du vill. Jag har ärligt talat noll respekt för kyrkans medlemmar och i det här ämnet ser jag även ner på dem som inte förstår att skiten är lika verklighetsbaserad som just bumbibjärnarna. 

• MammaG
    Illusion skrev 2011-03-17 12:08:02 följande:
    Må hända jag har missuppfattat dig, vilket jag ber om ursäkt för i så fall, men att klanka ner på mitt svar till dig gör inte direkt så att jag respekterar dina åsikter mer. Varför du nu än skulle bry dig om det.
    MammaG skrev 2011-03-17 12:04:18 följande:
    Haha, jag har inte tvingat dig in i någon diskussion med mig, och du är fri att lämna tråden när du vill. Jag har ärligt talat noll respekt för kyrkans medlemmar och i det här ämnet ser jag även ner på dem som inte förstår att skiten är lika verklighetsbaserad som just bumbibjärnarna. 

"Haha" Startar man en tråd i ett öppet forum får man finna sig att vem som än har lust svarar, även den som sågar ens dåligt underbyggda påståenden och attityd jäms med fotknölarna
  • BymBym

Så du värderar människor utifrån om de är medlemmar i svenska kyrkan eller inte? Intressant!

För övrigt så måste man vara högre upp för att kunna se ner på någon. Och anser du dig vara det så gör du precis samma sak som du anklagar kyrkan för, tyvärr.

• Illusion
    MammaG skrev 2011-03-17 12:10:51 följande:
    "Haha" Startar man en tråd i ett öppet forum får man finna sig att vem som än har lust svarar, även den som sågar ens dåligt underbyggda påståenden och attityd jäms med fotknölarna
    Javisst, kör hårt!
    BymBym skrev 2011-03-17 12:12:23 följande:
    Så du värderar människor utifrån om de är medlemmar i svenska kyrkan eller inte? Intressant!

För övrigt så måste man vara högre upp för att kunna se ner på någon. Och anser du dig vara det så gör du precis samma sak som du anklagar kyrkan för, tyvärr.
    ja, eftersom jag tycker det är himla konstigt hur vuxna människor kan tro på en saga som fråntar dem all rätt till sitt egna liv.

jag är mycket väl medveten om att jag inte är kyrkans favoritbarn, men varför skulle jag bry mig om det när jag har de åsikterna jag har? inte ett skvatt. så jag anser mig vara smartare än alla lurade troende, japp.
  • Siie

Jag håller helt och hållet med TS.. Jag själv är inte döpt och har gått ur svenska kyrkan.. Mitt första barn är inte döpt och kommer inte döpa mitt andra heller då jag inte förstår vitsen med det.. Jag vill varken gifta mig eller ha begravning i kyrkan.. Har många troende kristna vänner och respekterar deras tro, men för mig är det som att tro på ovannämda bumbibjörnarna.. Och många som blivit frälsta är ofta ganska svaga psykiskt.. Sen är det bra att de hittat något som gör dem starkare..

Svar på tråden Ni är oansvarsfulla