• Här och nu

Varför stör det folk att vissa gör ks/tar smärtlindring?

Ja, som frågan lyder. Brukar gafflas om kostnader, risker osv. Men varför stör det, när det är ok att bekosta annat o ta andra större risker? Bara att man ska va bättre än andra?

• Svar på tråden Varför stör det folk att vissa gör ks/tar smärtlindring?
  • Här och nu
    lövet2 skrev 2011-03-21 10:24:35 följande:
    Jag har inte läst i "andra tråden" och har ingen aning om vad den ev kan ha rört sig om. Jag diskuterar ämnet i den här tråden och sammanfattar det som stör mig:
    *När någon väljer snitt pga förlossningsrädsla, utan att försöka göra något åt sin rädsla först. Man undviker problemet i stället för att försöka bota!
    *När någon väljer snitt utifrån fel förutsättningar, dvs för att man tror att man t ex ska slippa avslag eller slippa känna smärta.
    *När någon väljer snitt av samma skäl som man väljer att göra en skönhetsoperation. Då ska inte staten/landstinget bekosta snittet, utan det ska man göra själv!
    Läs uppåt i tråden ang. din första punkt.
  • Här och nu
    holy shit skrev 2011-03-21 10:29:36 följande:
    Vilket område menar du att "du har stor kunnighet inom" Fobier eller förlossning?
    Hur så?
  • xXMaLoXx
    Här och nu skrev 2011-03-20 22:49:23 följande:
    Om du inte vet att de finns, har vi ju ingen fakta på det. Finns de som är rädda för att få jättefula ärr osv o det är jämställt med förlossningsrädsla. Jag vet det mesta inom detta,pga.jag själv är rädd o har läst psykologi.
    Skriver jag att jag inte vet att det finns? Jag skriver att det inte är relevant för dig att veta hur jag vet (rörig mening). Även om du är rädd och har läst psykologi, så kan du ju inte applicera det på resten av världen. Du blir lite väl upprörd för att folk inte delar din mening.

Det skrämmer mig att du nästan blir ilsken när man menar att det är en god idé att ta tag i sina bekymmer. Nej alla kanske inte är mottagliga, men varför skulle det vara ett hinder för att försöka?
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Här och nu
    xXMaLoXx skrev 2011-03-21 22:43:01 följande:
    Skriver jag att jag inte vet att det finns? Jag skriver att det inte är relevant för dig att veta hur jag vet (rörig mening). Även om du är rädd och har läst psykologi, så kan du ju inte applicera det på resten av världen. Du blir lite väl upprörd för att folk inte delar din mening.

Det skrämmer mig att du nästan blir ilsken när man menar att det är en god idé att ta tag i sina bekymmer. Nej alla kanske inte är mottagliga, men varför skulle det vara ett hinder för att försöka?
    Jo, det är relevant om du drar in det. Ang.resten så läs vad jag skrev NOGA. Dålig läsförmåga är största felet här!
  • xXMaLoXx
    Här och nu skrev 2011-03-22 07:38:12 följande:
    Jo, det är relevant om du drar in det. Ang.resten så läs vad jag skrev NOGA. Dålig läsförmåga är största felet här!
    Mja, vill du att jag ska ange personnummer eller adress till de jag refererar? Tror inte att det skulle uppskattas. Jag har läst vad du skriver, NOGA och har inga som helst problem med läsförståelsen.

Jag undrar dock om du förstår vad jag skriver, eller om du bara fastnat vid en och samma punkt. Jag har inget alls emot att folk får planerade snitt...och jag hävdar att rädsla är en rimlig grund för att få ett sådant beviljat. Däremot så anser jag att kan man lösa sina problem med te x terapi eller annat, så tycker jag att man ska ge det ett försök.

Som flera här har skrivit, tänk om det blir så att förlossningen sätter igång och man inte hinner...kan det inte vara bra om man iaf har något lugnande med sig i bagaget då?

Du har fastnat vid att alla inte kan ta emot hjälp, men det är det heller ingen som påstår. Men bara för att te x du inte är mottaglig, så innebär det inte att alla kvinnor följer samma öde.
  • Här och nu
    xXMaLoXx skrev 2011-03-22 22:39:56 följande:
    Mja, vill du att jag ska ange personnummer eller adress till de jag refererar? Tror inte att det skulle uppskattas. Jag har läst vad du skriver, NOGA och har inga som helst problem med läsförståelsen.

Jag undrar dock om du förstår vad jag skriver, eller om du bara fastnat vid en och samma punkt. Jag har inget alls emot att folk får planerade snitt...och jag hävdar att rädsla är en rimlig grund för att få ett sådant beviljat. Däremot så anser jag att kan man lösa sina problem med te x terapi eller annat, så tycker jag att man ska ge det ett försök.

Som flera här har skrivit, tänk om det blir så att förlossningen sätter igång och man inte hinner...kan det inte vara bra om man iaf har något lugnande med sig i bagaget då?

Du har fastnat vid att alla inte kan ta emot hjälp, men det är det heller ingen som påstår. Men bara för att te x du inte är mottaglig, så innebär det inte att alla kvinnor följer samma öde.
    Poängen är att du inte har med att göra hur kvinnor föder och hur de gör i akuta fall fixar de själva.
  • Lady Tig

Som vanligt är det som att slå huvudet i en stenvägg när man diskuterar med Här och nu. Du är så fixerad vid dina egna tankar att du inte kan ta in hur andra tänker. Synd, du kanske kunde lärt dig nåt.

• xXMaLoXx
    Här och nu skrev 2011-03-23 09:52:59 följande:
    Poängen är att du inte har med att göra hur kvinnor föder och hur de gör i akuta fall fixar de själva.
    Jag har dock rätten till en egen åsikt, precis som du.

Jag förstår faktiskt inte din trådstart egentligen, för du verkar inte alls ha någon lust att diskutera frågan i sig. Du verkar ju redan ha bestämt dig, och därefter som dumförklarar du allt och alla som är av annan åsikt.

Nu är det ju uppenbarligen så, att man inom vården anser att det skall föreligga vissa skäl för att få ett planerat snitt. Gilla läget, eller ta upp det med berörd instans. För egen del så anser jag att de som behöver snitt skall få dem, resurserna SKALL inte upptas av folk som inte har någon lust att föda vaginalt.
  • Här och nu
    xXMaLoXx skrev 2011-03-23 22:41:09 följande:

Jag förstår faktiskt inte din trådstart egentligen, för du verkar inte alls ha någon lust att diskutera frågan i sig. Du verkar ju redan ha bestämt dig, och därefter som dumförklarar du allt och alla som är av annan åsikt.

Nu är det ju uppenbarligen så, att man inom vården anser att det skall föreligga vissa skäl för att få ett planerat snitt. Gilla läget, eller ta upp det med berörd instans. För egen del så anser jag att de som behöver snitt skall få dem, resurserna SKALL inte upptas av folk som inte har någon lust att föda vaginalt.
    Att ha en åsikt om det man inte har med att göra, är bara bevis för att man inte har annat för sig.
  • Här och nu
    xXMaLoXx skrev 2011-03-23 22:41:09 följande:

Tråden utgår från annan tråd o den får du skriva i om du vill diskutera för o emot.
Svar på tråden Varför stör det folk att vissa gör ks/tar smärtlindring?