• Här och nu

Varför stör det folk att vissa gör ks/tar smärtlindring?

Ja, som frågan lyder. Brukar gafflas om kostnader, risker osv. Men varför stör det, när det är ok att bekosta annat o ta andra större risker? Bara att man ska va bättre än andra?

• Svar på tråden Varför stör det folk att vissa gör ks/tar smärtlindring?
  • Här och nu
    Momalicious skrev 2011-03-20 22:32:59 följande:
    Jag tycker alla får göra som dom själva vill, men jag tycker åtminstone att alla som lider av förlossningsrädsla borde försöka ta itu med det innan man begär snitt.

Sen tycker inte jag att man är bättre för att man föder si eller så, men jag är otroligt stolt att jag födde utan någon bedövning för det trodde jag aldrig skulle klara.
    Du vet kanske att alla inte klarar att ta tag i det o att det kan öka rädslan? Varför måste de ta tag i det?
  • lövet2
    Här och nu skrev 2011-03-20 22:50:48 följande:
    Du vet kanske att alla inte klarar att ta tag i det o att det kan öka rädslan? Varför måste de ta tag i det?
    Av samma anledning som man bör ta tag i alla andra fobier som kan ställa till det. Vad händer om man planerat ett snitt och förlossningen startar i förtid? Man kanske bor i Stockholm och inte får komma in på det sjukhus man tänkt sig? Eller bor i glesbygden och inte hinner in? Då är det rätt bra om man tagit itu med sin förlossningsfobi, så man klarar av att föda vaginalt ändå ...
  • Här och nu
    lövet2 skrev 2011-03-20 23:02:18 följande:
    Av samma anledning som man bör ta tag i alla andra fobier som kan ställa till det. Vad händer om man planerat ett snitt och förlossningen startar i förtid? Man kanske bor i Stockholm och inte får komma in på det sjukhus man tänkt sig? Eller bor i glesbygden och inte hinner in? Då är det rätt bra om man tagit itu med sin förlossningsfobi, så man klarar av att föda vaginalt ändå ...
    Var snäll och prata inte utan kunskap. Många andra rädslor kan öka problemen, om personen inte är redo för terapi. Och du tycks tro att bara för att man tar tag i det blir man botad. Det går att göra ett akutsnitt ganska planerat. Och en rädd kvinna får inte nekas plats.
  • lövet2
    Här och nu skrev 2011-03-20 23:17:36 följande:
    Var snäll och prata inte utan kunskap. Många andra rädslor kan öka problemen, om personen inte är redo för terapi. Och du tycks tro att bara för att man tar tag i det blir man botad. Det går att göra ett akutsnitt ganska planerat. Och en rädd kvinna får inte nekas plats.
    Du resonerar mycket naivt, och tyvärr låter du också mycket okunnig. Jag tror inte många psykologer skulle hålla med dig om att man ska akta sig för att behandla fobier eller andra psykiska problem. Vad gäller dina sista två meningar, så kanske du inte vet att en förlossning kan starta oväntat och gå väldigt fort?
  • Här och nu
    lövet2 skrev 2011-03-21 06:52:39 följande:
    Du resonerar mycket naivt, och tyvärr låter du också mycket okunnig. Jag tror inte många psykologer skulle hålla med dig om att man ska akta sig för att behandla fobier eller andra psykiska problem. Vad gäller dina sista två meningar, så kanske du inte vet att en förlossning kan starta oväntat och gå väldigt fort?
    Tvärtom har jag stor kunnighet på området. Sen läser du inte vad jag skriver. Bearbeta rädsla är bra, men ibland kan det förvärra saken. Om en förlossning startar fort får man ta det som det kommer. Risken är inte särskilt stor, men jag kommer inte att upprepa det som sagts i andra tråden. Denna tråd har en annan frågeställning.
  • Momalicious

Jag har haft andra psykiska problem och har tagit itu med dom. Varför skulle något bli värre om man försöker behandla det? Tycker faktiskt det låter oerhört korkat att inte ens försöka ta tag i ett problem för en sån anledning. Finns nog ingen psykolog eller liknande som säger att man inte borde ta tag i saker och lösa om, i så fall hade dom ju inte behövts. Det känns bara som "jag VILL ha ks och därför struntar jag i att man skulle kunna lösa så att jag kan föda vaginalt".
    Är barnet dessutom planerat så tycker jag man borde prata med en barnmorska innan man blir gravid.

Nu lämnar jag tråden, såna här trådar går alltid över styr. Jag tycker ks är sista utvägen, när man testat allt annat, inte en metod att ta till när som helst av vilken orsak som helst. Det är ju en stor, jävla operation. Förstår inte hur folk kan vara mindre rädda för det än en vaginal födsel, riskerna är ju t.om. Högre med ett ks...
    Tack o hej

• Här och nu
    Momalicious skrev 2011-03-21 10:16:58 följande:
    Jag har haft andra psykiska problem och har tagit itu med dom. Varför skulle något bli värre om man försöker behandla det? Tycker faktiskt det låter oerhört korkat att inte ens försöka ta tag i ett problem för en sån anledning. Finns nog ingen psykolog eller liknande som säger att man inte borde ta tag i saker och lösa om, i så fall hade dom ju inte behövts. Det känns bara som "jag VILL ha ks och därför struntar jag i att man skulle kunna lösa så att jag kan föda vaginalt".
    Är barnet dessutom planerat så tycker jag man borde prata med en barnmorska innan man blir gravid.

Nu lämnar jag tråden, såna här trådar går alltid över styr. Jag tycker ks är sista utvägen, när man testat allt annat, inte en metod att ta till när som helst av vilken orsak som helst. Det är ju en stor, jävla operation. Förstår inte hur folk kan vara mindre rädda för det än en vaginal födsel, riskerna är ju t.om. Högre med ett ks...
    Tack o hej
    De flesta som söker hjälp INNAN de är gravida får nobben. Jag kan ge dig ett exempel, på varför det ibland är värre at ta tag i nåt. Jag är väldigt smärtkänslig, men klarar förlossning hyfsat. Värre är det med tandvård. Enda hjälpen jag kunde få var terapi o då betald o även betald tandvård. Var så rädd att jag inte kunde testa terapi o betalade 1200 kr per besök hos tandis för lustgas istället. Tror du att man gör det för skojs skull? När jag var redo tog jag terapi o rädslan försvann till stor del, men är tillbaka nu o just nu är jag inte mottaglig för terapi. Min tandläkare säger att det inte är nån idé att jag försöker kämpa mer just nu, utan nu behöver jag lugn tandvård med lustgas för att få tillbaka förtroendet för detta. Är du med?
  • lövet2
    Här och nu skrev 2011-03-21 09:40:31 följande:
      men jag kommer inte att upprepa det som sagts i andra tråden. Denna tråd har en annan frågeställning.
    Jag har inte läst i "andra tråden" och har ingen aning om vad den ev kan ha rört sig om. Jag diskuterar ämnet i den här tråden och sammanfattar det som stör mig:
    *När någon väljer snitt pga förlossningsrädsla, utan att försöka göra något åt sin rädsla först. Man undviker problemet i stället för att försöka bota!
    *När någon väljer snitt utifrån fel förutsättningar, dvs för att man tror att man t ex ska slippa avslag eller slippa känna smärta.
    *När någon väljer snitt av samma skäl som man väljer att göra en skönhetsoperation. Då ska inte staten/landstinget bekosta snittet, utan det ska man göra själv!
  • holy shit
    Här och nu skrev 2011-03-21 09:40:31 följande:
    Tvärtom har jag stor kunnighet på området. Sen läser du inte vad jag skriver. Bearbeta rädsla är bra, men ibland kan det förvärra saken. Om en förlossning startar fort får man ta det som det kommer. Risken är inte särskilt stor, men jag kommer inte att upprepa det som sagts i andra tråden. Denna tråd har en annan frågeställning.
    Vilket område menar du att "du har stor kunnighet inom" Fobier eller förlossning?
  • Lady Tig

holy, jag skulle tippa på båda. Och den kunskapen sprider sig säkert utomlands också.

Svar på tråden Varför stör det folk att vissa gör ks/tar smärtlindring?