• lilla mej

ni som fick sviont av att amma vid forsta barnet blev det samma med det andra?

Alltsa jag ar gravid med mitt andra barn, den forsta graviditeten gick jag runt och grubblade over sjalva forlossningen och var radd och nervos.... denna gangen tanker jag inte alls pa det, utan nu ar det ammningen som skrammer skiten ur mig... jag fick sa sketans ont forrra gangen led och grat genom de 2-3 forsta veckorna, och detta ser jag verkligen inte fram emot igen. Jag vill och kommer att amma sa det ar inte fragan utan jag bara undrar om ni som hade lika ont vid forsta hur gick det vid andra barnet? tankte/hoppades att brostvartorna liksom fortfarande var vana fran forsta haha.... 

• Svar på tråden ni som fick sviont av att amma vid forsta barnet blev det samma med det andra?
  • lilla mej

eller om ni har nagra bra tips att undvika att brosten blir raa av allt sugandet.... 

• Ardbeg

Jag fick nyss mitt andra barn och har under hela graviditeten varit inställd på att få lika mycket sår/ont som första gången. Men till min stora lycka så har det gått helt smärtfritt! Kanske för att den här lilla inte är lika snabb på att suga sig fast som den första. Kanske beror på barnet helt enkelt!? Det finns hopp i alla fall! :)

• smulan5

Med första barnet gjorde det svinont att amma i ca 6 veckor, grät nästan de första veckorna för att det gjorde så ont. Med andra gjorde det lite ont de första dagarna sen gick det hur bra som helst. Ett tips är att köpa en salva som heter Purelan som är till för just brösten när man ammar. Använd den i förebyggande också.

• lilla mej
    Ardbeg skrev 2011-03-18 11:38:37 följande:
    Jag fick nyss mitt andra barn och har under hela graviditeten varit inställd på att få lika mycket sår/ont som första gången. Men till min stora lycka så har det gått helt smärtfritt! Kanske för att den här lilla inte är lika snabb på att suga sig fast som den första. Kanske beror på barnet helt enkelt!? Det finns hopp i alla fall! :)
    oohhh skont for dig, ja min lilla var en riktig sugpropp sa det kan ju vara anorlunda med nasta....
  • livet med barn

Purelan, ska man torka av den precis innan barnet ska äta eller kan man låta den sitta kvar? kan man köpa den på apoteket?

~ William 13/2 ~
  • Thalis

Nix,allt har gått hur bra som helst!!
    Jag hade skitont i två månader förra gången,denna gång tycker jag att det gör lite ont när mjölken rinner till men det är bara det.

Mamma till A, A, A och V.
  • livet med barn

ang det här när mjölken rinner till, den där "3 dagars gråten" man får när den rinner till, måste man få den för att mjölken ska rinna till?

~ William 13/2 ~
  • Trissönskan

Det var samma sak för mig. Jag grät mig igenom de första veckorna med amningen med första barnet. Det blev inte bra och inte blev det någon bra mjölk till lillan heller. Min IDIOTISKA barnmorska sa att man absolut inte får ge tillägg i flaska för då får barnet fel sugteknik och sen är det helkört med amningen. (När jag klagade på smärtan och mina blödande bröstvårtor var hennes lösning "det är bara att amma på - det gör inget om bebisen får i sig lite blod!") Så jag grät, kladdade med drickskål, kämpade på och dottern gick bara ner i vikt. Efter ca en månad smygtrotsade jag barnmorskan, gav lillan en nappflaska och sedan blev allt så rosenrött härligt som det skulle ha varit från början.

Med tvåan var jag mycket självsäkrare. Då det stod klart redan efter två dagar att jag inte skulle få till amningen helt denna gång heller beordrade jag in en flaska tillägg och det blev superbra.

som skydd för bröstet kan man skaffa en slags amninsnapp i gubbi att lägga över bröstvårtan. Finns att köpa på apoteket. Jag kunda amma lite med den men tycker att det är rätt bökigt och kladdigt.

Kan man amma är det ju toppen ur många synviklar, både näringsmässigt och av bekvämlighet (antar jag). Kan man inte går det toppenbra med flaska också!! Speciellt min man älskade att kunna få den närheten med bebisen också som flaskmatning erbjuder.

Gör som DU känner är rätt!!! Lycka till!

• smulan5
    livet med barn skrev 2011-03-18 11:43:20 följande:
    Purelan, ska man torka av den precis innan barnet ska äta eller kan man låta den sitta kvar? kan man köpa den på apoteket?
    Nej man kan låta den sitta kvar, den är av 100% ren lanolin (ullfett). Jag köpte den på babyland men ser att den går att köpa på familjeapoteket också tex.
  • livet med barn
    smulan5 skrev 2011-03-18 11:50:25 följande:
    Nej man kan låta den sitta kvar, den är av 100% ren lanolin (ullfett). Jag köpte den på babyland men ser att den går att köpa på familjeapoteket också tex.
    ah okej =).
    då går den nog att köpa på babyproffsen där jag bor.
    ~ William 13/2 ~
  • Mutzi

För mig var det ungefär samma för båda barn. Det var ändå enklare med andra, eftersom man visste att det skulle gå över efter några veckor. Dessutom var 2:an inte riktig lika hungrig.

• Ardbeg

Ja det är jätteskönt att slippa ha ont. :)
    Jag trodde att 3-dagars gråten berodde på hormonomställing i kroppen efter graviditeten. Inte att det hade nåt med mjölken att göra. Men jag har ingen aning! 

• Alexi

Men får man sår och liknande har ju barnet fel tag så det viktigaste är ju att hindra barnet från att suga om det inte gapar ordentligt.
    Det gör ont precis första sugtagen kanske första veckorna också men det går ju över sen.

• livet med barn

jag ammade bara några veckor, det gjorde ont ganska fort, men då vet jag det till nästa gång att dtt faktiskt tar några veckor innan det går över =)

~ William 13/2 ~
  • Cattis01

för mig gjorde det ont i 5 dagar. Jag fick ammningshjälp på BB och dom var suveräna.

Dom sa om man har såriga vårtor så tar barnet fel, det ska inte göra ont.

lycka till!

• avocadoo

Jag hade fruktansvärt ont med första och amningen fungerade aldrig nå bra :(

Med andra så gav jag tillägg efter varje amning innan mjölken rann till. Det gjorde att jag bara behövde amma ca 10 minuter varannan timme, och då fick brösten vila emellan. Ångrar det inte en sekund och kommer göra samma när tredje barnet kommer.
    Barnet suger ju hårdast när det inte kommer någon mjölk, och därför är det mycket skonsammare att amma när mjölken runnit till. Och mjölken rann till lika bra andra gången trots tillägg och från och med att mjölken rann till behövde jag inte ge tillägg alls. 

• Miang

Jag hade ont och sår och vita bröstvårtor med första pojken de första 2-3 månaderna, sen fick vi till tekniken. Med pojke 2 har jag inte haft ont alls, trots att han åt massor från början (och fortfarande 4 månader senare). Jag var också nojjig över amningen under den andra graviditeten men det vara alltså helt i onödan.

• grinchen

Jag hade jätteont första gången men trodde att det var så det skulle vara. Det gick över efter ett par veckor ungefär. Nu, med andra barnet som hunnit bli en vecka började det återigen göra skitont och jag var inställd på två veckors helvete. Men så träffade jag en fantastisk barnmorska på tredagars-återbesöket. Jag skulle amma för att lugna bebisen mellan vägningar och mätningar och hon tittade på mina bröstvårtor och konstaterade att "det där ser ont ut". Så visade hon, vänligt men mycket bestämt hur bebisen skulle ta tag om bröstet och rekomenderade just Purelan som någon annan nämnt här ovan. Hon sa att från och med nu bestämmer DU när bebisen får suga tag. Vänta tills hon gapar STORT och "tryck" fast bebisens huvud vid bröstvårtan när hon gapar stort. Bebisen ska ligga helt diagonalt. Smörj med Purelan efter varje amning. Det är inte farligt för bebisen att få i sig. Så sa hon helt självklart att "gör du så här nu under hela eftermiddagen ska du se att det kommer vara mycket bättre redan imorgon". Och det var det!!

Jag var som sagt helt inställd på smärta men det gick verkligen över! Purelan och bra grepp! Gå till bvc och be om hjälp om det inte känns bra. Jag ångrar med facit i hand att jag inte gjorde det fösta gången...

Svar på tråden ni som fick sviont av att amma vid forsta barnet blev det samma med det andra?