Det var samma sak för mig. Jag grät mig igenom de första veckorna med amningen med första barnet. Det blev inte bra och inte blev det någon bra mjölk till lillan heller. Min IDIOTISKA barnmorska sa att man absolut inte får ge tillägg i flaska för då får barnet fel sugteknik och sen är det helkört med amningen. (När jag klagade på smärtan och mina blödande bröstvårtor var hennes lösning "det är bara att amma på - det gör inget om bebisen får i sig lite blod!") Så jag grät, kladdade med drickskål, kämpade på och dottern gick bara ner i vikt. Efter ca en månad smygtrotsade jag barnmorskan, gav lillan en nappflaska och sedan blev allt så rosenrött härligt som det skulle ha varit från början.
Med tvåan var jag mycket självsäkrare. Då det stod klart redan efter två dagar att jag inte skulle få till amningen helt denna gång heller beordrade jag in en flaska tillägg och det blev superbra.
som skydd för bröstet kan man skaffa en slags amninsnapp i gubbi att lägga över bröstvårtan. Finns att köpa på apoteket. Jag kunda amma lite med den men tycker att det är rätt bökigt och kladdigt.
Kan man amma är det ju toppen ur många synviklar, både näringsmässigt och av bekvämlighet (antar jag). Kan man inte går det toppenbra med flaska också!! Speciellt min man älskade att kunna få den närheten med bebisen också som flaskmatning erbjuder.
Gör som DU känner är rätt!!! Lycka till!