• grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Tommy från Alberga
    delih skrev 2011-05-05 15:10:55 följande:
    Bara för att du vill köra snabbare än hastighetsgränsen så betyder det inte att framförvarande bil vill göra det.  Det är lite roligt hur fortkörarna tror att de äger vänsterfilen. Står det 110 på skylten kör jag om lastbilen i 110, oavsett vad de i bilarna bakom tycker. Jag skulle inte heller köra in på högerfilen eftersom jag förmodligen kommer ha svårt att komma ut igen eftersom alla andra bilar bakom förmodligen också vill köra om.
    Tack för ditt inlägg Glad
  • Filemon Syklon
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-05 15:10:55 följande:
    Ok. Tack för förklarningen. Trodde redan en stund att jag lyckades förklara något.... Drömmer

    Kanske vi talar om två olika saker här. I trådstarten handlade det om någon som körde 103 km/h, och på min bil så visar hastighetsmätaren då 110 km/h (det högsta tillåtna, 111 km/h kan bötfällas). Jag dömer inte den som inte vet att bilarna har massor med high-tec, men inte kalibrerade hastighetsmätare.

    Ifall någon kör betydligt långsammare så är ju saken klar och tydlig. Ditt exempel om "hösäcken" hände mig också för några dagar sedan, någon körde långsamt i den mittersta filen. Ålderdom var orsaken jag gissar på.
    Det där händer mig flera gånger per dag .

    Jag ska köra E4an norrut från Stockholm sent i kväll och jag kan garantera att merparten av de som jag kommer ikapp kör i mittfilen trots att högerfilen är i det närmaste tom. Det är ett mycket märkligt fenomen.
    God's away on business
  • Krollspell
    delih skrev 2011-05-05 15:10:55 följande:
    Bara för att du vill köra snabbare än hastighetsgränsen så betyder det inte att framförvarande bil vill göra det.  Det är lite roligt hur fortkörarna tror att de äger vänsterfilen. Står det 110 på skylten kör jag om lastbilen i 110, oavsett vad de i bilarna bakom tycker. Jag skulle inte heller köra in på högerfilen eftersom jag förmodligen kommer ha svårt att komma ut igen eftersom alla andra bilar bakom förmodligen också vill köra om.
    Ja, och då gör du dig skyldig till lagbrott, eftersom du ska åka längst till höger. Dock är det alldeles korrekt att inte överskrida högsta tillåtna hastighetsgräns när du kör om, håller du 110 och de bakom stressar, tutar eller blinkar så är det ju de som gör fel.
  • Tommy från Alberga
    Krollspell skrev 2011-05-05 15:35:50 följande:
    Ja, och då gör du dig skyldig till lagbrott, eftersom du ska åka längst till höger. Dock är det alldeles korrekt att inte överskrida högsta tillåtna hastighetsgräns när du kör om, håller du 110 och de bakom stressar, tutar eller blinkar så är det ju de som gör fel.

    Hur säker är du på detta att det faktiskt är ett lagbrott att inte åka slalom i trafiken? En känsla (typ så måste det vara), eller finns det t.ex. rättspraxis? Hur stor vikt har omkörningar (nödvändigt eller störande?) och alltid ledig höger fil (till vilken egentlig nytta?) jämfört med hastighetsbegränsningarna i trafikpolitiken? 

    Och rusniningstrafiken, då ökar risken för kedjekrockar ifall man byter fil utan orsak - endast för att släppa fortkörarna (alt. stressarna) förbi. Fortkörarna kan orsaka kollisioner ifall de gör något desperat när de vill förbi (inte komma fram dit vart de är på väg, men nog förbi). Så det är inte rekommendabelt att köra med farthållaren vid högsta tillåtna utan att kika i spegeln ibland.

    "37§ ....Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik."


    Det som jag menar är att vad anses (i rättegångarna) vara en olägenhet? Fri framfart för alla medelsvenssons, eller bör de nöja sig med högsta tillåtna hastigheten p.g.a miljö- och trafiksäkerhetsskäl? Eller gäller regeln om olägenheter endast lastbilar och fordonskombinationer med lägre hastighetsbegränsningar? Finns det ett inbyggdt antagende i lagen om att fortkörning är så vanligt att det beskrivs som upphinnande trafik?

    Trevlig helg till alla! (trots det att samtalsämnet kan vara irriterande.) Det är dags för mig att köra 34 mil igen ikväll, med snittförbrukningen under 0,45/mil diesel. 


     

  • Krollspell
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-06 14:22:58 följande:

    Hur säker är du på detta att det faktiskt är ett lagbrott att inte åka slalom i trafiken? En känsla (typ så måste det vara), eller finns det t.ex. rättspraxis? Hur stor vikt har omkörningar (nödvändigt eller störande?) och alltid ledig höger fil (till vilken egentlig nytta?) jämfört med hastighetsbegränsningarna i trafikpolitiken? 

    Och rusniningstrafiken, då ökar risken för kedjekrockar ifall man byter fil utan orsak - endast för att släppa fortkörarna (alt. stressarna) förbi. Fortkörarna kan orsaka kollisioner ifall de gör något desperat när de vill förbi (inte komma fram dit vart de är på väg, men nog förbi). Så det är inte rekommendabelt att köra med farthållaren vid högsta tillåtna utan att kika i spegeln ibland.

    "37§ ....Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik."


    Det som jag menar är att vad anses (i rättegångarna) vara en olägenhet? Fri framfart för alla medelsvenssons, eller bör de nöja sig med högsta tillåtna hastigheten p.g.a miljö- och trafiksäkerhetsskäl? Eller gäller regeln om olägenheter endast lastbilar och fordonskombinationer med lägre hastighetsbegränsningar? Finns det ett inbyggdt antagende i lagen om att fortkörning är så vanligt att det beskrivs som upphinnande trafik?

    Trevlig helg till alla! (trots det att samtalsämnet kan vara irriterande.) Det är dags för mig att köra 34 mil igen ikväll, med snittförbrukningen under 0,45/mil diesel. 


     


    Nu inför du helt plötsligt en massa andra parametrar, jag diskuterade utifrån vad du skrev ovan.
  • Filemon Syklon
    Krollspell skrev 2011-05-06 15:12:46 följande:
    Nu inför du helt plötsligt en massa andra parametrar,
    Det är så man brukar göra när man inte har några egentliga argument.
    God's away on business
  • John D
    "37§ ....Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik."

    Ändrade dina markeringar till det jag tycker är det väsentliga i texten. Jag tycker det framstår rätt glasklart att man ska lämna vänsterfilen såvida man inte har en bra anledning att vistas där.

    Man behöver inte vara en Einstein för att förstå att den som skrev lagtexten givetvis försöker få fram att man så snart det är möjligt ska återvända till höger körfält. Visst kan man ägna sig åt meningsbyggnad och formulerings petitesser in absurdum om man så vill, men då idiotförklarar man bara sig själv. Alla vet hur det är tänkt att fungera, och att tjafsa om det handlar bara om att man ser nån idiotisk prestige i att vägra ge sig.
  • Ulf Harrys Farsa

    Alltså, Man får inte använda körfält 1 för trafik om situationen inte kräver detta, omkörning, kö, vägarbete etc. är det svårt att förstå för en del?

    Körfält 1 är det vänstraste på en flerfilig väg, man räknar alltid från vänster.

  • EFI
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-05-09 15:27:02 följande:
    Alltså, Man får inte använda körfält 1 för trafik om situationen inte kräver detta, omkörning, kö, vägarbete etc. är det svårt att förstå för en del?

    Körfält 1 är det vänstraste på en flerfilig väg, man räknar alltid från vänster.
    Apple user since 1987
  • EFI

    I körkortsteoriboken "Du och jag i trafiken", sidan 259, står det klart och tydligt: "På motorväg ska du köra i höger körfält utom när du gör en omkörning." Tycker att även detta kan vara värt att upprepa, då en omkörning inte pågår mil efter mil...


    Apple user since 1987
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?