• grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Tommy från Alberga
    Filemon Syklon skrev 2011-04-20 10:46:42 följande:
    Nämn en anledning till att ligga i vänsterfilen om du inte kör om eller om det inte är köbildning?
    Jag har nog försökt förklara det i mina tidigare inlägg, men vet att ämnet är extremt svårt. Tack för att du klistrade in förordningen hit.

    Att köra om en lastbil då hastighetsmätaren visar 110 tar sin tid, och ifall man byter till höger kan man vara tvungen att sakta in ännu mer p.g.a att vänstra filen blivit upptagen under tiden. Dessutom skall man börja sin egen omkörning utan att byta fil för sent, och sluta den med att inte byta fil för tidigt. Utan att orsaka olägenheter för den omkörda.

    Dvs. 37§.  Men tillåter 37§ fortkörning för upphinnande trafik? Nej, för enligt vad jag läst är fortkörning alltid förbjudet.

    Det är antagligen inte många som tycker att fortkörning är något fördömligt, trots att det är förbjudet. Få tycker (eller skriver det) att då man kör snabbare än tillåtet borde man visa hänsyn och samarbeta. Jag påstår att fortkörning ofta handlar om ren egoism, inte kalkyleringar eller nödsituationer.

    Ordet "strax" i 37§ behöver definieras, det är väl det tråden handlar mest om. Och att skall den som kör enligt bilens hastighetesmätare 110 vid 110-väg bötfällas därför att det irriterar någon.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-15 08:21:02 följande:
    På vilket sett samarbetar fortkörare, det är fortfarande något som jag undrar?
    Jag kan bara svara för mig själv, och det enkla svaret där är: "på precis alla sätt jag rimligtvis kan".

    Varför verkar du anse att fortkörning och samarbete i trafiken utesluter varandra? Påstår du att det är omöjligt att samarbeta om man ligger 5km/h över hastighetsbegränsningen?

    Jag kör för fort. Men jag flyttar mig om någon vill förbi, jag använder blixtlås-principen där det är lämpligt och möjligt, jag ger alltid fotgängare företräde vid övergångsställen, jag underlättar för omkörningar, jag visar tydligt mina avsikter i korsningar och rondeller och jag planerar min körning. Jag kan inte komma på en enda situation eller ett enda läge där jag på något vis skulle kunna göra mer för att underlätta för mina medtrafikanter.

    Att köra för fort innebär inte att man inte samarbetar. Nu pratar jag givetvis om rimliga situationer och inte några skräckexempel där någon idiot kör 90 genom ett samhälle, men det förstår nog du också.
    Att jag kör 130km/h på motorvägen är på intet sätt av någon som helst relevans för dig, det påverkar inte din körning, jag är inte i vägen för dig och du behöver inte göra någonting du annars inte skulle ha behövt göra, såvida du inte i onödan ligger i vänster körfält!
    Följer du trafikreglerna och det samarbete vi andra ägnar oss åt, så kommer du inte på något vis störas av fortkörare.

    Jag måste ofta sakta ner, väja eller byta fil då andra färdas saktare än mig, ofta även saktare än gällande hastighetsbegränsning. Det är dock inget jag klagar på eller gnäller om, då jag anser det vara en del av det samarbete jag så förtvivlat efterfrågar! Så länge dom som kör saktare gör det av en anledning och följer gällande lagstiftning så anser jag mig inte ha någon som helst rätt att gnälla. MEN, när någon enbart av ren illvilja väljer att blockera min väg utan någon som helst egen vinning, då kokar jag. Det är INTE samarbete!
  • Filemon Syklon
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-20 11:12:02 följande:
    Jag har nog försökt förklara det i mina tidigare inlägg, men vet att ämnet är extremt svårt. Tack för att du klistrade in förordningen hit.

    Att köra om en lastbil då hastighetsmätaren visar 110 tar sin tid, och ifall man byter till höger kan man vara tvungen att sakta in ännu mer p.g.a att vänstra filen blivit upptagen under tiden. Dessutom skall man börja sin egen omkörning utan att byta fil för sent, och sluta den med att inte byta fil för tidigt. Utan att orsaka olägenheter för den omkörda.

    Dvs. 37§.  Men tillåter 37§ fortkörning för upphinnande trafik? Nej, för enligt vad jag läst är fortkörning alltid förbjudet.

    Det är antagligen inte många som tycker att fortkörning är något fördömligt, trots att det är förbjudet. Få tycker (eller skriver det) att då man kör snabbare än tillåtet borde man visa hänsyn och samarbeta. Jag påstår att fortkörning ofta handlar om ren egoism, inte kalkyleringar eller nödsituationer.

    Ordet "strax" i 37§ behöver definieras, det är väl det tråden handlar mest om. Och att skall den som kör enligt bilens hastighetesmätare 110 vid 110-väg bötfällas därför att det irriterar någon.
    MIn fråga gällde ju om du inte kör om...  omkörning av lastbil räknas fortfarande som en omkörning.
    Så jag tolkar ditt svar som att det alltså inte finns någon anledning att ligga i någon annan fil än den högra om du inte kör om eller om det inte är köbildning, stämmer det?

    Dessutom har jag inte någonstans sagt att det är ok med fortkörning, däremot så verkar du utgå från att alla som blir hindrade av sådana som ligger i vänterfilen i onödan, är fortkörare.
    Jag måste dessvärre rubba din världsbild och säga att så inte är fallet.
    God's away on business
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-20 11:12:02 följande:
    Och att skall den som kör enligt bilens hastighetesmätare 110 vid 110-väg bötfällas därför att det irriterar någon.
    Givetvis skall den bötfällas, om den bryter mot gällande förordningar.
    Det finns fler lagar än hastighetsbegränsningar, tro det eller ej.
  • Tommy från Alberga
    Filemon Syklon skrev 2011-04-20 11:20:34 följande:
    MIn fråga gällde ju om du inte kör om...  omkörning av lastbil räknas fortfarande som en omkörning.
    Så jag tolkar ditt svar som att det alltså inte finns någon anledning att ligga i någon annan fil än den högra om du inte kör om eller om det inte är köbildning, stämmer det?

    Dessutom har jag inte någonstans sagt att det är ok med fortkörning, däremot så verkar du utgå från att alla som blir hindrade av sådana som ligger i vänterfilen i onödan, är fortkörare.
    Jag måste dessvärre rubba din världsbild och säga att så inte är fallet.
    Du frågade något som borde vara skrivet redan tidigare (ofta förekommande "har inte läst alla inlägg").

    Nej, om man inte kör om någon så skall man hålla till höger, ifall det inte är rusningstrafik. Det är ju hur klart som helst att då det inte finns någon hastighetsskillnad gentemot någon långsammare, t.ex. lastbilar att köras om, så kör man på den lediga högra filen.

    Du misslyckades med att "rubba min världsbild", jag visste det redan tidigare att bl.a. långtradare kör om varandra. Men att någon kör utan orsak på den vänstra filen mycket långsammare än det högsta tillåtna har jag inte lagt märke till.  Enligt min egen erfarenhet vet jag att man inte får köra i fred ens då man själv kör lite för fort och håller på med en omkörning, och det är en stor orsak till det varför jag skriver här.
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-20 11:23:57 följande:
    Givetvis skall den bötfällas, om den bryter mot gällande förordningar.
    Det finns fler lagar än hastighetsbegränsningar, tro det eller ej.
    Seriös? Vad heter brottet? 
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-20 11:19:07 följande:
    Jag måste ofta sakta ner, väja eller byta fil då andra färdas saktare än mig, ofta även saktare än gällande hastighetsbegränsning. Det är dock inget jag klagar på eller gnäller om, då jag anser det vara en del av det samarbete jag så förtvivlat efterfrågar! Så länge dom som kör saktare gör det av en anledning och följer gällande lagstiftning så anser jag mig inte ha någon som helst rätt att gnälla.
    Jag undrar just att vad är det som gör dig så himla irriterad, du kör ju helt ok enligt min mening. Snabbt då det finns utrymme, och långsammare då det behövs. Utan att vara en översittare.

    Hur ofta
    träffar du illvilja och blockeringar i trafiken? Hittar du något mönster eller är det alltid en överraskning? 
  • Filemon Syklon
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-20 11:46:37 följande:
    DMen att någon kör utan orsak på den vänstra filen mycket långsammare än det högsta tillåtna har jag inte lagt märke till.  Enligt min egen erfarenhet vet jag att man inte får köra i fred ens då man själv kör lite för fort och håller på med en omkörning, och det är en stor orsak till det varför jag skriver här.
    Jag vet inte vilka vägar du kör på men där jag kör ser jag dagligen många som ligger i vänster- eller mittfil helt i onödan. Dessutom brukar många av de som ligger i mittfilen köra avsevärt under gällande hastighetsbegränsning även när det inte är så mycket trafik att det i sig sänker hastigheten.
    Det förekommer även i vänsterfilen men är inte riktigt lika vanligt.
    God's away on business
  • Tommy från Alberga
    Filemon Syklon skrev 2011-04-20 12:12:23 följande:
    Jag vet inte vilka vägar du kör på men där jag kör ser jag dagligen många som ligger i vänster- eller mittfil helt i onödan. Dessutom brukar många av de som ligger i mittfilen köra avsevärt under gällande hastighetsbegränsning även när det inte är så mycket trafik att det i sig sänker hastigheten.
    Det förekommer även i vänsterfilen men är inte riktigt lika vanligt.
    Jag tror att mittfilen är den enklaste filen att köra (med minst störningar) och det är därför den används. Om det är i onödan är igen en tolkningsfråga, och är 70 km/h en föråldrad siffra i sammanhanget. Att alla skulle trängas på den filen som är mest till höger med anslutningarna och avfarterna tycker jag är inte något som skulle medföra någon nytta, mer tvärtom.

    Omkörningar och hastighetsbegränsingar + hastighetsmätare som visar för mycket är en komplicerad kombination. Som väcker starka känslor. Och känslorna, det är ett väldigt intressant område. Trafikpsykologi är ok läsning, men inte alls lika coolt som tävlingslust och vrede uppväckta av något så vardagligt som att köra till jobbet.
  • AngoStura
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-20 08:41:22 följande:
    Om man har körkortet i fickan skall man kunna räkna ut att innan man börjar kräva att det delas ut böter till någon som kör 110 km/h enligt bilens hastighetsmätare ser man först till hur man själv kör. Om man förstås inte anser att man VILL kontrollera medtrafikanterna.

    - Jag talar om att man kan ha en anledning att hålla sig till vänster därför att man inte VILL köra snabbare ELLER långsammare än det tillåtna. Kalla det för t.ex. smidighet, utan onödiga filbyten. Den som VILL strunta i reglerna får gärna köra förbi från höger, det handlar ju också om endast en regel. Den regeln är dock utan förbudstrafikmärke.

    Det där med att tro att det handlar om att uppfostra är nog lite narcissistisk. Ska det alltid handla om MIG (fortköraren), och inte om att någon annan helt enkelt kör enligt reglerna (inte endast favoritreglerna). Själv kör jag medveten om riskerna, att t.ex. 27,5 meter i sekunden vid 100 km/h,  då bör avståndet till nästa fordon vara minst densamma, helst mera. Jag känner till både ekonomin och ekologin samt vet att 120 km/h jämfört med 100km/h sparar endast 10 minuter på 10 mil, men inte gratis; samtidigt stiger bränslekonsumtionen.

    Vet att det kan irritera andra när någon inte vill "samarbeta" i trafiken med deras alldeles personliga (illegala) regler, men den känslan är ömsesidig. Varför har riksdagen stiftat trafikregler och hastighetsbegränsingar? Varför har Riksdagen inte stiftat någon förordning om fotboll eller tennis?

    I mina ögon blockerar fortkörare filbyten till vänster just därför att man måste vänta på att de kör förbi. Om man inte väntar så kommer de sannolikt att köra närmare än 13 meter bakom en, och det är ju ett brott som kallas för vårdslöshet i trafik. En trafikolycka (olycka är kanske ibland fel ordval för en påkörning) har ofta som följd trafikstockningar - och då har ingen mera bråttom...
    Ja, om du tycker att detta sättet är rätt, riktigt och främjande för smidighet, säkerhet och samarbete så tycker jag att du skall fortsätta med det. Det är viktigt att respektera sina medtrafikanter tycker jag, men tycker ändå att det är lite konstigt att du inte vill följa gällande regler...
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?