• LittleSister

Hatar försäkringskassan!!!

Idag fick jag svar från försäkringskassan att jag inte kommer få graviditetspenning (havandeskapspenning). De anser inte att jag har ett tillräckligt  tung arbete. Hur kan den veta det? Det är inte dem som är gravida och har mitt arbete.

Jag jobbar som lokalvårdare med tidspress. Det är ett fysiskt arbete då jag står och går mycket och gör ensidiga rörelser, böjer och sträcker mig mycket, jag lyfter och flyttar möbler också (tunga lyft).

Så det är inte tillräckligt tungt arbete för dem? Jag lider varje dag jag kommer till jobbet. Jag får ont i rygg, bäcken, olika delar av magen, jag blir ganska fort anfådd. När jag städar har jag en tid att passa hela tiden, så jag måste stressa hela tiden...

Varför kan de inte förstå hur jobbigt det är för mig? Jag är så ledsen nu. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kommer inte orka gå och jobba så länge till. Jag jobbar hela mars ut, sen då? Ska jag bara vara hemma och inte få ett enda öre i två månader?! Jag vill helst inte ta ut min föräldrapenning tidigare.

• Svar på tråden Hatar försäkringskassan!!!
  • Philippa

Prata med en läkare om sjukskrivning.....

• Red drum

Har svårt att tro att de beviljar sjukpenning om de inte beviljar havandeskapspenning. Dessutom är det många på fk som resonerar att graviditet är ett tillstånd, inte en sjukdom och därför ska man inte kunna bli sjukskriven hur jobbiga besvären än är. Har själv råkat ut för det.

• mirre67

Nej vet att de blivit stenhårda nu med just havandeskapspenning. En kompis till mig som jobbar inom äldrevården med dementa blev också nekad, trots att hon dessutom hade svår foglossning. Men jag tänkte på en sak..när min yngsta fortfarande gick på dagis, var det en av hans fröknar som var gravid och sökte om det. Hon fick avslag först och då gjorde hon så att hon ringde fk och sa till dem att de var välkomna att hälsa på henne och vara med en dag på hennes jobb så de fick se själva vad hon faktiskt gjorde. Det här var en avd med barn i åldern 1-6 så det var ju mycket lyft och påklädning mm. De kom två stycken och var med henne och sen fick hon beviljat halv havandeskapspenning iallafall. Kanske något du skulle kunna göra också?! Hoppas det löser sig för dig och lycka till med bebisen!!

• älskarlivet81
    Red drum skrev 2011-03-21 13:55:27 följande:
    Har svårt att tro att de beviljar sjukpenning om de inte beviljar havandeskapspenning. Dessutom är det många på fk som resonerar att graviditet är ett tillstånd, inte en sjukdom och därför ska man inte kunna bli sjukskriven hur jobbiga besvären än är. Har själv råkat ut för det.
    Jo det kan de visst göra.. Jag blev halvtidssjukskriven från vedcka 20 t.o.m. bf, däremot hade jag aldrig fått havandeskapspenning..
  • Ramborg

...och se till att läkaren skriver exakt hur det är.

Precis som du själv skriver, hur ska Försäkringskassan veta hur det är om det inte får ordentliga beskrivningar? De kan ju inte sitta och gissa.

Ganska ofta skriver läkaren väldigt kort och tycker att bara för att läkaren säger att någon inte kan jobba så ska personen ha pengar från Försäkringskassan. Men dom måste beskriva exakt hur det är och varför personen inte kan. Men det är ju jobbigt förstås.

• princess edition

gå till läkaren på bvc och berätta hur jobbigt du tycker allt är och hur ont du har så kanske de kan sjukskriva dig? jag är sjukskriven nu fram till bf, men vet ju inte om försäkringskassan kommer godkänna sjukskrivningen eller inte. vad gör man annars? kan de säga i efterhand att man inte får pengar för dagar man varit hemma? har hört att de ofta kan krångla trots att läkaren inte tycker att det är något tvivel...

• älskarlivet81
    princess edition skrev 2011-03-21 14:07:03 följande:
    gå till läkaren på bvc och berätta hur jobbigt du tycker allt är och hur ont du har så kanske de kan sjukskriva dig? jag är sjukskriven nu fram till bf, men vet ju inte om försäkringskassan kommer godkänna sjukskrivningen eller inte. vad gör man annars? kan de säga i efterhand att man inte får pengar för dagar man varit hemma? har hört att de ofta kan krångla trots att läkaren inte tycker att det är något tvivel...
    Ja, godkänner de inte så får du inte heller pengar för de dagar du redan varit hemma..
  • InaLo

Du måste ju såklart överklaga och ge en mer detaljerad ansökan.Har läst om några här på FL som fåt det nekat och sen överlagat och fått det då beviljat.
    Sitter själv och väntar på att få svar från Fk angånde Graviditespenning.

• J W

Hur kan fk veta att ditt jobb inte är tungt nog?
    Antagligen pga det du och din chef skrivit i ansökan...

Tänk på att i huvudsak beskriva de tunga arbetsuppgifterna och INTE dina besvär. Har du ryggvärk etc så får du gå till en läkare och se om det räcker till en sjukskrivning.

Du kan ju alltid överklaga!

Svar på tråden Hatar försäkringskassan!!!