• TheOnlyOne

Behöver hjälp med nappflaska!

Izabella är lite över 2 månader gammal.
    Jag ammar henne heltid.
    Det är så att vi ska åka bil i mer än 3 timmar, med pauser emellanåt, hon är van att få äta per 3 timmar, det blir svårt att amma henne i bilen för att hon har långa ben, jag har inte heller någon vidare lust att leta upp en plats att amma henne offentligt eller gömma mig på en kundtoalett.
    Så jag är ute efter en nappflaska som ska likna amningen.
    Jag vet inte hur mycket hon äter per gång.
    Hon har tagit nappflaskan på BB 1 gång så jag tror att det skulle gå bra igen.
    Jag har tittat på Calma med 150 ml bröstmjölksflaska, Mam first bottle 250 ml och så Tommee tippee 250 ml, sen finns ju flaskorna på vanlig matvaruaffär men det tror jag inte skulle gå, då de inte alls liknar bröstvårtan eller amningsstunden.
    Så, kan ni hjälpa mig med ml och vilken nappflaska?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-21 16:11
    Är det okej att handpumpa direkt i flaskan och ha i skötväskan i bilen?

• Svar på tråden Behöver hjälp med nappflaska!
  • lokisse

skulle planera in ett par stopp i stället för oftast funkar det inte att vänja ett barn vid flaska sa plötsligt.
    och vem vet om du ammar henne innan kanske hon sover hela sträckan.
    annars har du ju tex dr browns som ska vara formade som ett bröst

Nej det tror jag inte!
  • Vaniljkex

Hon kommer sakert att sova hela resan, men om du inte vill chansa, sa har vi kort med Tommee Tippee, och de ar de basta flaskorna jag har hittat. Latt att halla i pga stor oppning, lattsteriliserade, bra markning pa sidan, och det blir aldrig nagonsin vaacum i flaskan eller lackage.

• Vaniljkex

Jo, kop en storre flaska, sa racker den langre. 150 ml ar racker bara for pyttisar, och det gor inget att det bara ar lite mjolk i flaskan.

• TheOnlyOne

Vi kommer göra stopp för att hon inte ska sitta i barnstolen för lång stund, sträcka ut ryggen litegrann, så hon kommer inte sova hela vägen.
    Jag har provat amma henne i bilen en gång tidigare och det gör jag inte om igen!
    Om hon inte skulle ta flaska, får jag ta det då, men jag kan alltid prova

• Alexi

Jag måste bara fråga, varför kan du inte amma i bilen, har du försökt? För det är himla smidigt istället för att ta med flaskor och utpumpad bröstmjölk osv. Bara sätta sig i baksätet och mata istället för att leta plats för värmning av mat osv.

• TheOnlyOne
    Alexi skrev 2011-03-21 16:36:49 följande:
    Jag måste bara fråga, varför kan du inte amma i bilen, har du försökt? För det är himla smidigt istället för att ta med flaskor och utpumpad bröstmjölk osv. Bara sätta sig i baksätet och mata istället för att leta plats för värmning av mat osv.
    Jag har försökt, det blev bara svett, skrik och tårar.
    Hon tycker det är för trångt i bilen.
  • lokisse
    TheOnlyOne skrev 2011-03-21 16:45:03 följande:
    varför inte bara sla sig ner pa en bänk pa rastplatsen? ta med en mysig filt till liten och en sitdyna till dig och njut av varsolen (en varmschoklad i termos och en ostmacka...)
    Nej det tror jag inte!
  • TheOnlyOne
    lokisse skrev 2011-03-21 16:49:04 följande:
    varför inte bara sla sig ner pa en bänk pa rastplatsen? ta med en mysig filt till liten och en sitdyna till dig och njut av varsolen (en varmschoklad i termos och en ostmacka...)
    *skrattar* jag hade totalt glömt bort att det finns rastplatser! haha trött mamma är inte smart alltid!
    det lät som en god ide, tack!
  • Höstbebis2010

Sonen hade inga problem att gå mellan bröstet och mam´s flaskor, men som lokisse skrev lät ju såklart bättre :)

• Alexi
    TheOnlyOne skrev 2011-03-21 16:45:03 följande:
    satt du då i baksätet utan massa prylar bredvid? Jag menar, som reserv i alla fall till rastplatsen om det regnar/är kallt.
  • Lumo

Passagerarsätet har funkat finfint med min långskånk. Ta gärna med amningskudden, och en handduk.

Annars är Tommee Tippee skitbra!!!

• Vaniljkex

3 timmar ar OK for ryggen, hon kommer att klaga annars. Vi har akt pa tva-tretimmarsturer till Danmarksfarjan har i UK nar bada mina tjejer var riktigt sma, 6 resp 4 veckor, och bagge sov igenom den resan utan problem, vilket var tur, for med forsta var vi forsenade pga trafiken, sa vi hade inte hunnit stanna nar det val borjade flyta pa igen trots att vi hade planerat att ta rast for ryggstrackning.

Du kan absolut handmjolka ner i flaskan, men tank pa att den ska vara steril, och att tvatta handerna noga innan. Jag skulle tippa pa 90-120 ml for ett mal. Jag hade forvarat mjolken i kylvaska med kylblock och tagit med en termos med hett vatten och en skal for att varma nar det blir dax att ata. Eller ta med en tetra med ersattning om du vill gora det lite lattare for dig. Jag har oxa ammat i bilen, pa alla platser, trots langa barn, sa det kan var vart ett forsok till for att slippa boka med flaskor.

Lycka till med resan! 

Svar på tråden Behöver hjälp med nappflaska!