• AW76

Vid vilken temperatur börjar ni med skalkläder till era barn?

I helgen var det premiär för skalkläderna, vi bor i Stockholm. Vet inte exakta temperaturen, men mellan +5 till +10 grader var det väl.

Och som jag sa till dotterns fsk-personal igår (för då var det bara ca +3 och mulet): "nu har vi börjat med vårkläderna, så vinteroverallen kommer ni inte att få på henne igen"

Dottern på 3 år är nämligen vääldigt bestämd med kläder, och nu när hon har fått inviga sina nya, rosa skalkläder så är det ingen återvändo.

Men alla verkar resonera olika. Idag, +11 grader så sprang fortfarande barn omkring i vinteroverall plus galonisar på gården. Måste varit ohyggligt varmt!

• AW76
    AW76 skrev 2011-03-22 18:50:47 följande:

I helgen var det premiär för skalkläderna, vi bor i Stockholm. Vet inte exakta temperaturen, men mellan +5 till +10 grader var det väl.

Och som jag sa till dotterns fsk-personal igår (för då var det bara ca +3 och mulet): "nu har vi börjat med vårkläderna, så vinteroverallen kommer ni inte att få på henne igen"

Dottern på 3 år är nämligen vääldigt bestämd med kläder, och nu när hon har fått inviga sina nya, rosa skalkläder så är det ingen återvändo.

Men alla verkar resonera olika. Idag, +11 grader så sprang fortfarande barn omkring i vinteroverall plus galonisar på gården. Måste varit ohyggligt varmt!

Kan tillägga att min dotter inte har fleecebyxor under sina skalbyxor, däremot fleece under skaljackan. Hon är så talför att hon säger till om hon fryser. Jag har knappt fått på henne fleecebyxor under hela vintern, det verkar vara ett förhatligt plagg för henne. Hon är extremt petig, det får inte knöla nånstans.
  • AW76
    pp08 skrev 2011-03-23 12:49:50 följande:
    har en dotter på 21mån som går på förskolan (sthlm). Igår var hon en av de som hade massor av kläder på sig:

galonbyxor
    overall (ej skal men riktig)
    fleecejacka
    fleecebyxa
    fuskpolo
    skalvantar
    mössa
    extra sockor
    fodrade gummistövlar

Och allt detta över vanliga kläderna!! Inte konstigt att hon var gnällig! (dagispersonalen som valde detta). Eftersom hon är lite"klumpig" och lätt ramlar när det är blandat snö/is/vattenpölar och ligger kvar känns det inte lika kul att använda nya skalkläderna än eftersom någon form av "galonskydd" verkar behövas.

Beror kanske på vem som klär på henne, tidigare hade de i alla fall skippat fleecebyxorna när hon även hade gallonbyxor på sig. Funderar att hänga gamla skalsettet  på förskolan så att hon eventuellt kan ha det på sig; alt. köpa ett par fodrade galonbyxor.
    Känns som hon nu har samma kläder på sig som i vintras när de var jättekallt; även om hon inte är så rörlig verkar det lite onödigt.
    Oj! Ja det var verkligen för varmt klätt i gårdagens temperatur i Stockholm! Även för varmt för idag. Galonbyxor andas ju inte, herrugud vilken bastu det måste ha varit. Man undrar ibland hur fsk-personal tänker när de byltar på allt som finns på hyllan.
  • AW76
    Sanda skrev 2011-03-23 23:29:02 följande:
    Och i nästa sekund är det en förälder som skäller ut att barnet har för lite på sig, tror ni att alla kläder jag har framme på hyllan är där för skoj skull????

Inte lätt att göra alla föräldrar nöja och komma ihåg vem av alla 20 ungar som skulle ha vad.

Och den overallen får inte tas på vid blött väder och den får inte torkas i torkskåpet.
    Och den tröjan måste tas av om hon ska måla och den får hon inte ha om ni ska äta köttfärsås.

Tycker ni underskattar pedagogernas arbete. Nej de vill inte era barn nåt ont. Ibland blir det kanske bara fel.....enligt dig!! Tänk på det innan ni skäller ut någon, skäller ni på era barn oxå!? Eller pratar ni med dem? Tänk att det är ni som lär ut vad det innebär med respekt. Bete er inte sämre själva då.
    Jag är också pedagog, och jag förstår dig!

Men ett rimligt krav man kan ställa är att pedagogen kollar hur varmt det är och klär därefter. Man borde som pedagog ha baskunskapen att är det +11 grader så klär man INTE ett barn i underställ, fleeceställ, vinteroverall OCH galonisar!
Svar på tråden Vid vilken temperatur börjar ni med skalkläder till era barn?