• alexandra1998

valp ensam?

snart får jag och min pappa hem våran lilla valp Skrattande
    Vi kan ta ledigt i 3 veckor för att vara med honom sen tänkte vi fixa hundvakt. hur länge tror ni det behövs? för efter hundvakt skulle det se ut såhär ungefär. morgonrunda lek och mat på morgonen vid 7 tiden. 
    vid 09.20 kommer jag hem promenad, lek och går 10.00 sen vid 11.15 kommer jag hem igen och är hemma till 12.15 sen kommer pappa hem 13.00 och är hemma till 14.00 sen slutar  jag vid 15.00 när kan vi börja lämna valpen ensam så här?  det är vell inte jätte mycket? och den har ju hundvakt så länge det behövs :)

• Svar på tråden valp ensam?
  • Birgitta2

En valp på 8 veckor får överhuvudtaget inte lämnas ensam mer än några minuter i taget. Vi började ensamhetsträning när hon var 12 veckor. Då kände hon sig heltrygg hemma och hade slutat sakna syskon och mamman. Vi tog en månad på oss. Sen vid 5 månader kunde hon vara ensam i två timmar. Men vi hade hundvakt från det skolan började för min dotter. På heltid. När hunden var 9-10 månader lämnade vi henne 2-3 timmar max. Numera klarar hon lätt 6 timmar. Men det är hon. Vi lämnar henne sällan mer än 3-4 timmar.

En valp som lämnas ensam skall inte behöva kissa inne. Så det bästa är att hunden har en stor del av rumsrenhetsträningen klar. De KAN inte hålla sig så länge och därför skall man heller inte lämna så länge så man riskerar pölar. Många många hundar VILL verkligen inte kissa inne när de väl lärt sig annat. Och valpar klarar inte att hålla sig mer än en liten stund.

Själv skulle jag föredra en hundvakt än att överhuvudtaget lämna valp eller unghund ensam. De är en del i flocken och gillar inte att vara ensam. Men alla hundar måste hantera lite ensamhet - för det händer alltid nåt som gör att man måste lämna hunden. Är den då inte ensamhetstränad så hittar den på saker, eller blir alldeles olycklig.

Skaffa en valpbok - där kan du få många många tips.

• Tant Herta

En valp biter på saker och de minutrarna valpen är ensam kommer den att bita på ALLT den anser passas att bita i!

Så NEJ! Du kan inte lämna en valp ensam. Det är även ett flockdjur som mår dåligt av att bli lämnad utan sin flock och de har ingen tidsuppfattning så de korta stunder du är hemme på dagen blir bara korta stunder och de stunder den är ensam kommer bli en evighet! 

• dezibel

Det är rätt uppstressande för en hund att bli lämnad gång på gång varje dag så jag skulle sikta in mig på hundvakt så länge du/ni har ett så hattigt schema. Det är bättre för en hund tycker jag att vara ensam ett par timmar i sträck då den sover (om den är ensamhetsstränad & aktiverad rätt) än att få komma ut,precis slå sig till ro och bli väckt igen,komma till ro osv.
    Jag antar att dina skoldagar kommer bli längre och längre med tiden och enligt mig så lämnar man aldrig en hund (vuxen) mer än 4 timmar per dygn så hundvakt kommer ni nog alltid behöva ha. 

• Birgitta2

Som ponnymor säger så biter valpar på allt. Se till att valpsäkra hemmet. Valpböckerna tipsar mycket. Och det är jätteviktigt. Sladdar får inte ligga framme då den garanterat kommer bita i sladdar. Och få elstötar.

Vi hade som sagt dagmamma till vår valp och unghund. Men faktum är att vi var tvungna att lämna henne ensam nån gång då och då. En gång, när hon var 9 månader, kom jag hem och då hade hon bitit sönder hela stoppningen på soffans armstöd. Nån vecka senare hände samma sak. Ny soffa införskaffades och vardagsrummet stängdes av. Sen dess har hon inte rört något. Det är en rottweiler vi har och de har STARKA käkar.

En hund som biter sönder saker skall INTE straffas. Man förflyttar sakerna och/eller hunden till annan plats. En hund som kissar inne får heller INTE straffas. Då har man själv slarvat med rumsrenhetsträningen.

Det är oftast ägarens fel när en hund felar. Och valpar felar ALLTID! Straffa inte hunden, visa hur den skall göra rätt istllet.

Innan ni får hem valpen - se till att läsa på ORDENTLIGT!

Och som dezibel skriver så är det inte bra att lämna valpen flera gånger om dagen. Skaffa hundvakt när ni måste börja skola och jobb.

• SandraP81

Innan den är 6 månader skulle jag inte lämna den själv. Däremot träna den korta stunder fram tills dess. (börja med 1 minut sedan utöka om det går bra)  Sen får de inte vara ensamma mer än max 4 timmar.

• Birgitta2
    alexandra1998 skrev 2011-03-22 12:48:48 följande:
    snart får jag och min pappa hem våran lilla valp Skrattande
    Vi kan ta ledigt i 3 veckor för att vara med honom sen tänkte vi fixa hundvakt. hur länge tror ni det behövs? för efter hundvakt skulle det se ut såhär ungefär. morgonrunda lek och mat på morgonen vid 7 tiden. 
    vid 09.20 kommer jag hem promenad, lek och går 10.00 sen vid 11.15 kommer jag hem igen och är hemma till 12.15 sen kommer pappa hem 13.00 och är hemma till 14.00 sen slutar  jag vid 15.00 när kan vi börja lämna valpen ensam så här?  det är vell inte jätte mycket? och den har ju hundvakt så länge det behövs :)
    Alldeles för hattigt och alldeles för mycket för en liten valp. Så gör man inte ens med en vuxen hund, den skulle bli alldeles olycklig. Är den bara 11-12 veckor när ni börjar med det här hattandet, så kommer ni få  riktiga problem med hunden. Skaffa hundvakt fr o m den dagen ni måste lämna valpen själv hemma. Och ha en inskolningsperiod på några dagar hos hundvakten också - några timmar om dagen.
  • Mickan

När ni väl börjar lämna den hemma så är ett tips hundbur! Dom känner sig trygga och har lättare att slappna av i den och sova medan ni är borta. Mina hundar av terrier ras som är 1,5 år och 1år sliter fortfarande sönder allt papper dom kan komma åt om dom lämnas ensam längre än 15min! Dom är inte olyckliga utan ÄLSKAR papper!!! I buren sover dom lugnt, är tyst när jag kommer hem och väldigt harmoniska hundar!

• SandraP81
    Mickan skrev 2011-03-22 16:32:50 följande:
    När ni väl börjar lämna den hemma så är ett tips hundbur! Dom känner sig trygga och har lättare att slappna av i den och sova medan ni är borta. Mina hundar av terrier ras som är 1,5 år och 1år sliter fortfarande sönder allt papper dom kan komma åt om dom lämnas ensam längre än 15min! Dom är inte olyckliga utan ÄLSKAR papper!!! I buren sover dom lugnt, är tyst när jag kommer hem och väldigt harmoniska hundar!
    Nu vill jag inte vara sådär typiskt familjeliv-tråkig men det är faktiskt förbjudet att ha hunden i bur hemma.. även om det kanske funkar för vissa hundar så är det olagligt. En kvinna i Västerås blev nyligen dömd i rättegång för att hon förvarade två hundar i bur hemma när hon själv var borta.

Citerar från jordbruksverket:
    Bundna hundar och hundar i bur

Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme. I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygd om de rastas var tredje timme. Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla. Länk: www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
    Bundna hundar och hundar i bur
    Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund. Om du behöver begränsa hundens rörlighet en lite längre tid kan du sätta upp galler eller på annat sätt inhägna ett område. Inhägnaden måste vara lika stor som boxutrymmet för den aktuella hunden, se nedan.

Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.

Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme. I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygd om de rastas var tredje timme. Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.
  • Joico

Nej, jag hade inte lämnat en valp ensam förrän den är iaf 5-6månader.

Och ta inte efter Mickans tips, det är helt sjukt att låsa in hundar i en bur när dom är ensamma!! Dessutom olagligt! Det spelar ingen roll vilken ursäkt man har! Att gränsa av ett RUM är en sak, men man sätter inte hundar i BUR!

• kobra

kan vara bra att ha en bur men då ska man ha den öppen, en del hundar går gärna och lägger sig i sin bur

• MammaTillDomFinaste

som sagt, kände också att de blev lite hattigt och stressigt för hunden när ni kommer å går hela dagen! då är de bättre med hundvakt och när den är mogen, ensam några timmar i streck, än att ani ska komma å gå hela dagen liksom. 

Bur är ju förnjudet som flera redan påpekat, men man kan begränsa på ansdra sätt, tex stänga dörrarna så hunden bara kan vara i hallen och/eller köket. då skyddar man soffa å madrasser å andra dyrare föremål OM hunden skulle få för sej att tugga.

Sen tuggar ju alltid en valp, se till att ha leksaker, tugg knutar å tuggben tillgängliga jämt så brukar möblerna få vara hela, har funkat med mina hundar iaf (utom den jag skaffade i gymnasiet som tuggade sönder min  pappas nya joggingskor för 1600 hehehe, min pappa blev så arg så han måsta gå ut ur huset eftersom han visste att de inte är någon idé att flippa ur på en valp, som dessutom redan gjort de. vi hittade skorna så. inte ens en vecka hade han haft dom, tog en stund innan han orkade komma in i huset igen )  

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • JoPoAnWi

Detta är ju ingen ny tråd...men jag måste fråga;

Ni som skriver att man inte ska lämna valpen förrän vid 5-6 mån...Hur löser man det rent praktiskt?
    Vem kan ta ledigt från jobb i 5-6mån?
    Hur får man ihop det?

• josu
    JoPoAnWi skrev 2011-11-05 09:45:40 följande:

Ni som skriver att man inte ska lämna valpen förrän vid 5-6 mån...Hur löser man det rent praktiskt?
    Hur får man ihop det?

Jag tror alla löser det olika. En del har hundvakt, andra jobbar olika tider och kan pussla. För oss löste det sig genom att jag studerar och min man har möjlighet att jobba hemifrån, när jag hade föreläsningar eller liknande var han hemma.
  • MammaTillDomFinaste
    JoPoAnWi skrev 2011-11-05 09:45:40 följande:

Hur får man ihop det?
    föräldraledighet, studera, eget företag, hundvakt mm mm.

tex när jag skaffade en valp så hade jag en vecka ledigt, sen jobbade jag 80% så min mamma var hemma sjukskriven och då tog hon honom. sen började vi att jag lämnade han hemma och hon hämtade han efter 1 timme, sen 2 timmar, sen efter halva dagen osv.  tills han var rumsren och helt avslappnad med att vara hemma. Då hade jag ju äldre hundar också så han kopplade av utan problem när jag började ensamträna han, så att gå å tvätta, handla mm var väldigt enkelt med honom för han gick och lade sej med en av dom äldre hundarna näör jag gick.
  • Felicia moreno

He mitt namn är felicia jag är 13år jag och min mamma är intresserad av att vara hundvakt åt er lilla hund vi är snälla personer som älskar hundar. Här får du mitt numer : 0761735732

Svar på tråden valp ensam?