Inlägg från: MammaTillDomFinaste |Visa alla inlägg
  • MammaTillDomFinaste

valp ensam?

som sagt, kände också att de blev lite hattigt och stressigt för hunden när ni kommer å går hela dagen! då är de bättre med hundvakt och när den är mogen, ensam några timmar i streck, än att ani ska komma å gå hela dagen liksom. 

Bur är ju förnjudet som flera redan påpekat, men man kan begränsa på ansdra sätt, tex stänga dörrarna så hunden bara kan vara i hallen och/eller köket. då skyddar man soffa å madrasser å andra dyrare föremål OM hunden skulle få för sej att tugga.

Sen tuggar ju alltid en valp, se till att ha leksaker, tugg knutar å tuggben tillgängliga jämt så brukar möblerna få vara hela, har funkat med mina hundar iaf (utom den jag skaffade i gymnasiet som tuggade sönder min  pappas nya joggingskor för 1600 hehehe, min pappa blev så arg så han måsta gå ut ur huset eftersom han visste att de inte är någon idé att flippa ur på en valp, som dessutom redan gjort de. vi hittade skorna så. inte ens en vecka hade han haft dom, tog en stund innan han orkade komma in i huset igen )  

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • MammaTillDomFinaste
    JoPoAnWi skrev 2011-11-05 09:45:40 följande:
    Detta är ju ingen ny tråd...men jag måste fråga;

Ni som skriver att man inte ska lämna valpen förrän vid 5-6 mån...Hur löser man det rent praktiskt?
    Vem kan ta ledigt från jobb i 5-6mån?
    Hur får man ihop det?
    föräldraledighet, studera, eget företag, hundvakt mm mm.

tex när jag skaffade en valp så hade jag en vecka ledigt, sen jobbade jag 80% så min mamma var hemma sjukskriven och då tog hon honom. sen började vi att jag lämnade han hemma och hon hämtade han efter 1 timme, sen 2 timmar, sen efter halva dagen osv.  tills han var rumsren och helt avslappnad med att vara hemma. Då hade jag ju äldre hundar också så han kopplade av utan problem när jag började ensamträna han, så att gå å tvätta, handla mm var väldigt enkelt med honom för han gick och lade sej med en av dom äldre hundarna näör jag gick.
Svar på tråden valp ensam?