Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

valp ensam?

En valp på 8 veckor får överhuvudtaget inte lämnas ensam mer än några minuter i taget. Vi började ensamhetsträning när hon var 12 veckor. Då kände hon sig heltrygg hemma och hade slutat sakna syskon och mamman. Vi tog en månad på oss. Sen vid 5 månader kunde hon vara ensam i två timmar. Men vi hade hundvakt från det skolan började för min dotter. På heltid. När hunden var 9-10 månader lämnade vi henne 2-3 timmar max. Numera klarar hon lätt 6 timmar. Men det är hon. Vi lämnar henne sällan mer än 3-4 timmar.

En valp som lämnas ensam skall inte behöva kissa inne. Så det bästa är att hunden har en stor del av rumsrenhetsträningen klar. De KAN inte hålla sig så länge och därför skall man heller inte lämna så länge så man riskerar pölar. Många många hundar VILL verkligen inte kissa inne när de väl lärt sig annat. Och valpar klarar inte att hålla sig mer än en liten stund.

Själv skulle jag föredra en hundvakt än att överhuvudtaget lämna valp eller unghund ensam. De är en del i flocken och gillar inte att vara ensam. Men alla hundar måste hantera lite ensamhet - för det händer alltid nåt som gör att man måste lämna hunden. Är den då inte ensamhetstränad så hittar den på saker, eller blir alldeles olycklig.

Skaffa en valpbok - där kan du få många många tips.

• Birgitta2

Som ponnymor säger så biter valpar på allt. Se till att valpsäkra hemmet. Valpböckerna tipsar mycket. Och det är jätteviktigt. Sladdar får inte ligga framme då den garanterat kommer bita i sladdar. Och få elstötar.

Vi hade som sagt dagmamma till vår valp och unghund. Men faktum är att vi var tvungna att lämna henne ensam nån gång då och då. En gång, när hon var 9 månader, kom jag hem och då hade hon bitit sönder hela stoppningen på soffans armstöd. Nån vecka senare hände samma sak. Ny soffa införskaffades och vardagsrummet stängdes av. Sen dess har hon inte rört något. Det är en rottweiler vi har och de har STARKA käkar.

En hund som biter sönder saker skall INTE straffas. Man förflyttar sakerna och/eller hunden till annan plats. En hund som kissar inne får heller INTE straffas. Då har man själv slarvat med rumsrenhetsträningen.

Det är oftast ägarens fel när en hund felar. Och valpar felar ALLTID! Straffa inte hunden, visa hur den skall göra rätt istllet.

Innan ni får hem valpen - se till att läsa på ORDENTLIGT!

Och som dezibel skriver så är det inte bra att lämna valpen flera gånger om dagen. Skaffa hundvakt när ni måste börja skola och jobb.

• Birgitta2
    alexandra1998 skrev 2011-03-22 12:48:48 följande:
    snart får jag och min pappa hem våran lilla valp Skrattande
    Vi kan ta ledigt i 3 veckor för att vara med honom sen tänkte vi fixa hundvakt. hur länge tror ni det behövs? för efter hundvakt skulle det se ut såhär ungefär. morgonrunda lek och mat på morgonen vid 7 tiden. 
    vid 09.20 kommer jag hem promenad, lek och går 10.00 sen vid 11.15 kommer jag hem igen och är hemma till 12.15 sen kommer pappa hem 13.00 och är hemma till 14.00 sen slutar  jag vid 15.00 när kan vi börja lämna valpen ensam så här?  det är vell inte jätte mycket? och den har ju hundvakt så länge det behövs :)
    Alldeles för hattigt och alldeles för mycket för en liten valp. Så gör man inte ens med en vuxen hund, den skulle bli alldeles olycklig. Är den bara 11-12 veckor när ni börjar med det här hattandet, så kommer ni få  riktiga problem med hunden. Skaffa hundvakt fr o m den dagen ni måste lämna valpen själv hemma. Och ha en inskolningsperiod på några dagar hos hundvakten också - några timmar om dagen.
Svar på tråden valp ensam?