• patsch

JFR - DÅLIGA! (långt inlägg)

För 4 veckor sedan beställde jag ett halsband från JFR, och fick informationen om att just nu är det lite längre leveranstid, nämligen 2-14 arbetsdagar. Helt okej för mig.
    Beställde på faktura, och fick orderbekräftelse.
    Sen gick det två veckor, och inget halsband syntes till. Jag mailade  då JFR's kundtjänst och frågade om dom hade skickat min order, varav jag får svaret:
    "Om du kan lära dig skilja på vanliga dagar och arbetsdagar, så hade du också vetat om att det ännu inte gått 14 ARBETSdagar, utan 14 vanliga dagar".
    Jag blir lite ledsen, för Malin Östlén (deras kundansvarige) mer eller mindre dumförklarade mig. Så jag mailar ägaren av JFR, och får svaret:
    "Vi ber om ursäkt för vad Malin skrivit, kan vi gottgöra dig?" och jag säger att det enda jag vill - är att ha min order.

Flera dagar passerar, och nu har det gått 17 arbetsdagar, alltså 3 veckor.
    Mailar igen, och får svaret av Malin Östlén:
    "Sluta tjata. Vi har skickat din order. Maila oss inte igen, du får vänta till nästa vecka, har du inte fått din order då så kan du maila igen".

Ber om kollinr, vilket inte finns. Hon kan heller inte säga VAR hon har skickat halsbandet ifrån, bara ATT det är skickat.
    Det har nu gått 24 arbetsdagar, och jag fick hem min order idag.

Ska det verkligen gå till såhär? Hur kan man bemöta sina kunder på det sättet som Malin Östlén gjort?
    Varnar er alla - beställer ni från JFR så förvänta er otrolig personal (jag är inte den enda som varit med om detta) och låååånga väntetider, upp till 3 månader har en tjej fått vänta på sin order, och då fattades det flera varor. 

• Svar på tråden JFR - DÅLIGA! (långt inlägg)
  • Kalycia
    asdfghj skrev 2011-04-28 09:36:30 följande:
    Vilken tur att jag råkade springa in i denna tråden..tänkte precis lägga en stor order, men nu blir det inget med det! Synd, för smyckena är ju jättesnygga.
    Det finns många som gör liknande smycken, handgjorda och till och med i unika exemplar som gör att man känner sig lite extra speciell. Jag har flera andra jag handlar hos som levererar snabbt, har kanonservice och helt enkelt är seriösa :)
  • asdfghj
    Kalycia skrev 2011-04-29 19:23:27 följande:
    Det finns många som gör liknande smycken, handgjorda och till och med i unika exemplar som gör att man känner sig lite extra speciell. Jag har flera andra jag handlar hos som levererar snabbt, har kanonservice och helt enkelt är seriösa :)
    har du någon du vill dela med dig av? är sugen på lite nya smycken
  • Kalycia
    http://www.itemsbyjohanna.se/ - liknande smycken som JFR men seriös och serviceinriktad.
    http://joona.se/ - unika smycken, det vill säga en av varje modell. Jag brukar beställa här vid speciella tillfällen eftersom hon även tillverkar smycken efter egna önskemål, så de verkligen blir personliga. Alltid snabb och mycket trevlig att ha att göra med.
    http://www.josign.se/ - relativt billig, grym service, till viss del unika smycken och till viss del "massproducerat".

Det är de tre ställen jag nästan enbart handlar på. Handlar aldrig på Glitter å sånt eftersom jag inte vill "se ut som alla andra".

• systerpyster

Beadsbyme.se och bycelina.se finns också. Snygga grejer till bra pris. Sist jag beställde hos beadsbyme hade jag paketet 2 dagar efter jag betalat. Snacka om snabba. Håller med om att Glitter är tråkigt för de har inga unika smycken.

• systerpyster

Efter att Johanna publicerat beslutet från iis på sin hemsida hon fått hot på mail från JFR. Fy f..n vad oproffsigt gjort. Vem tror hon att hon är JFR? Etik och moral är kanske något hon borde läsa på lite om. Hur kan kända bloggare ens vilja synas i hennes sällskap? Hopas vekligen att folk inte handlar av så oseriösa företag. BLÄÄÄÄÄÄÄ för JFR!

• SoStylish

Glad att jag hittade den här tråden. Har fått mail från JFR om att dom vill ha sina smycken i min butik men det ska jag inte gå med på efter att ha läst detta!

• Mollymahone

Finns många andra bra och prisvärda butiker med liknade varor tex www.atouchofevil.se. Där får man också en gratis present när amn handlar, just nu en dubbelring med kors!!

• Ann-Sofi 695

www.fiaz.se hittar ni också många snygga smycken. Snabb leverans och smycken tillverkade/monterade för hand i Sverige. 

Här finns smycken som påminner om JFR men även helt andra fina smycken också. En heldel barnsmycken. 

• SoStylish

Roligt att alla trådar liknande denna slutar med att folk går in och gör reklam för olika butiker istället...

• Kalycia

Fast anledningen till varför folk gör reklam var ju för att någon frågade om bra ställen högre upp i tråden. 

• Marcus01
    systerpyster skrev 2011-05-10 11:04:55 följande:
    Efter att Johanna publicerat beslutet från iis på sin hemsida hon fått hot på mail från JFR. Fy f..n vad oproffsigt gjort. Vem tror hon att hon är JFR? Etik och moral är kanske något hon borde läsa på lite om. Hur kan kända bloggare ens vilja synas i hennes sällskap? Hopas vekligen att folk inte handlar av så oseriösa företag. BLÄÄÄÄÄÄÄ för JFR!
    Vem är Johanna och vad är iis? Varför har hon fått hot på mail? Vad är det som har hänt? (Känner mig dum nu, fattar ingenting.... Skäms ) Har någon hotat någon?? 
  • emsiie

Johanna är en annan tjej som också driver ett smyckesföretag (www.itemsbyjohanna.se). Hon och JFR pratade en del om att köpa in smycken tillsammans från utlandet då de båda säljer samma "stilar" på smyckena. Men strax därefter mailade en kund till Johanna och sa att en felskrivning av johannas adress var omdirigerad så att den istället hamnade hos JFR. JFR hade då "namenappat" adressen www.itembyjohanna.se (utan s:et i items). Johanna fick till svar av JFR att JFR köpt den då hon såg ett visst värde i den. Fult spel med andra ord.

Johanna anmälde ärendet till iis.se (Stiftelsen för internetinfrastruktur). Där vann hon ärendet (http://www.iis.se/docs/beslut_itembyjohanna.se_.pdf).

Efter detta skrev johanna om det på sin blogg (http://www.itemsbyjohanna.se/2011/05/items-by-johanna-utsatt-for-namenapping) och därefter har hon tagit emot hotelser från JFR om polisanmälan om bland annat förtal...

Ja, det är väl historien..kort och gott. JFR har även "namenappat" andra företags namn till adresser för att förhindra dem i sin utveckling. Tycker det är riktigt dåligt... 

• Marcus01

Jaha, ok, då hänger jag med. Det är dålig stil av JFR att göra så mot Items by Johanna. Och att hota henne till råga på allt, det är fan skamligt. Inget seriöst företag sysslar med sånt skit. Finns det verkligen folk som handlar fortfarande från JFR? Efter det jag har hört här på forumet så har JFR både ett dåligt bemötande mot kunder och en jädrans lång leveranstid. Skulle aldrig få för mig att handla från ett sånt företag. 

• Kalycia

Det här har hänt fler än bara Johanna, JFR har köpt upp många adresser från kända smyckestillverkningar (felstavningar alltså).

• Kalycia
    majkaela skrev 2011-06-17 00:58:48 följande:
    OJ jag glömde helt skriva länken till hemsidan med smyckerna jag säljer för ungefär halva vad JFR gör:
    csinosbymiki.blogg.se
    För att kunna sälja för halva det JFR gör gissar jag att du "bara" har hobbyverksamhet och därmed ingen F-skattsedel eller är momsregistrerad?
Svar på tråden JFR - DÅLIGA! (långt inlägg)