Inlägg från: Catgodess |Visa alla inlägg
  • Catgodess

Varför skulle katterna vara värre än hunden?

Jag och min man väntar tvillingar i slutet av sommaren och alla släktingar utom våra föräldrar säger samma sak; Nu ska ni väl göra er av med katterna?
    VARFÖR I HELVETE DÅ OCH VARFÖR SKULLE VÅRA TRE KATTER VARA ETT STÖRRE PROBLEM ÄN HUNDEN?
    Vi älskar alla våra husdjur (tre katter och en hund) varför skulle katterna vara ett större problem, de är ju i princip självgående, det enda de kräver är lite gos, kattmat och rena kattlådor, de har inte sönder saker och är inga kattungar som slåss eller ställer till bekymmer på andra sätt.
    Vi älskar vår hund också men hon kräver ju lite mera som promenader tre gånger om dagen och vill vara med lite mera men hon är ju en hund. 
    Så varför skulle mina katter som jag haft i 11 år vara värre än hunden som är 1,5 år?
  • Svar på tråden Varför skulle katterna vara värre än hunden?
  • Catgodess

Blir så less på dem bara, vi dammsuger ju och givetvis kommer vi göra det ändå mera när barnen börja krypa runt på golvet, det jag retar mig på är att mina äldre släktingar bara verkar se mina katter som något slags slit o slängprodukt, jag har levt en tredjedel av mitt vuxna liv med två av dem, vårdat dem när de varit sjuka, köpt mediciner åt dem, pysslat om dem det är ju lika mycket min familj som hunden.
    De enda som inte sagt nåt är som sagt min pappa och min svärmor, svärmor har dessutom haft kennel innan. Jag förstår bara inte varför de inte kan fatta att jag inte tänker avliva mina katter enbart på grund av att vi ska få barn. 

• Catgodess
    071001 skrev 2011-03-23 11:14:27 följande:
    Ts, har man inte haft djur kan man inte förstå denan kärlek ni pratar om för era djur. Jag gör det inte iaf och kanske är fallet så med dina släktingar också?
    Möjligt men de som tjafsar HAR haft husdjur och den senaste som började tjata om det har en egen hund.
    Givetvis skulle vi omvärdera beslutet om barnen skulle visa sig vara allergiska men vi har faktiskt redan räknat ut hur vi ska begränsa hunden som är det största orosmomentet eftersom hon aldrig träffat spädbarn så att hon inte är uppe i barnen när det inte är under uppsyn.

Dessutom finns det undersökningar som visat att barn som utsätts för allergener löper mindre risk att drabbas av allergier senare i livet än de som bor kliniskt rent.
  • Catgodess

Nu har vi iofs fått spärra av till tvättstugan med ett kompostgaller iallafall som bara katterna tar sig över för att hunden som är både matglad och nyfiken ska låta bli kattmaten och kattlådan så risken att småttingarna tar sig över kompostgallret är nog rätt liten.
    Har inte haft något som helst problem uppförandemässigt med varesig hunden eller katterna :) 

• Catgodess

Tack för de uppmuntrande kommentarerna, är väl konstig men är faktiskt inte ett dugg orolig för att något av djuren ska göra bebisarna illa. Djur är oftast klokare än vad man ger dem creds för :)

• Catgodess
    Rigmor Mortis skrev 2011-03-23 12:02:22 följande:
    För att folk tror på myter om att katter klöser ut ungens ögon, hugger efter pulsen på halsen och lägger sig och kväver den. Det måste vara fel på mina katter som aldrig gjort sånt (men det klart, två av dem är ju såna där märkvärdiga "sönderavlade raskatter" och de saknar ju alla instinkter som "riktiga" katter har)
    Isof är en av mina inte heller "riktig" för han har siamesgener sen att han är jättegosig och jättetrevlig mot alla det är en annan sak ;)
  • Catgodess
    Rigmor Mortis skrev 2011-03-23 13:01:37 följande:
    Är du tokig? Siameser är ju gaaaaaaalna katter, går inte att ha med barn!
    Ja gud så gaaaaaaalen han är när han jagar sin egen svans ;)
  • Catgodess
    Mikesh skrev 2011-03-23 13:07:36 följande:
    katterna lägger sig i vagnen /spjällsängen på barnets ansikte vid värmen... och wopps så vaknar inte barnet igen.

katter är ett jäkla skadddedjur! skjuter dom som kommer in i trädgården!
    Det får stå för dig det, jag råkar på att lita mera på andra kattägare med småbarn än en katthatare.
  • Catgodess
    Rigmor Mortis skrev 2011-03-23 13:11:54 följande:
    Livsfarligt!
    Jag kan förvarna er om att ni om ni har innekatter förmodligen kommer få höra "Men nu får katterna gå ut va?" - som om man har katter inne för att man har dem som något slags creepy ersättning för barn.
    Tror inte mina katter skulle godta att ha bebiskläder på sig som nåt slags surrogat, nä men allvarligt jag har ju den här lilla kattflocken på 3 för att jag gillar deras personligheter och jag misstänker att de nog kommer gilla varandra mera än bebisarna iallafall.

Tack vare kattgänget så har vi ALDRIG haft problem med att få in skadedjur heller eftersom gammelkattan är en fena på att fånga råttor om de dyker upp eftersom hon varit utekatt under en kort period av sitt liv och hankatten slår ihjäl alla insekter han ser.
  • Catgodess

Tur att det bara är mig härhemma som katterna envisas med att klättra upp i knät på för övrigt så kommer inte katterna få vistas i sovrummet när bebisarna sover, det finns faktiskt en sovrumsdörr.

• Catgodess

Det har jag faktiskt inte tänkt på men hunden,är mycket snällare på våra ensampromenader än när husse är den som håller i kopplet och gammelkattan vill gärna ligga mot magen när jag ligger på sidan o gosa *s*

• Catgodess
    Mums02 skrev 2011-03-23 16:59:33 följande:
    Haha ja jösses vilka horribla historier folk sitter inne med gällande katter. Behåll dina katter med gott samvete! Jag skulle aldrig i livet sälja mina om jag blev med bebis igen. Är man nu överdrivet nojjig över att katter lägger sig över ansiktet på bebisen går det utmärkt att installera en enkel nätdörr in till sovrummet så att katten inte kan ta sig in dit när bebisen sover.

Nu verkar du inte ens ha övervägt att sälja dina katter och inte heller överdrivet nojjig. Det va mer riktat till de som överväger att sälja eller avliva sina djur bara för att man får barn. För visst ser man ofta katter på blocket tex som är till salu pga att ägaren nyss fått barn. Sorligt och ack så okunnigt ;(

Djur är en välsignelse i barns liv. Är själv uppvuxen bland hundar, katter, hästar, höns och diverse annat och jag är så himla glad över allt de har gett mig. Det är fint att kunna ge det till min son också nu när vi har innekatter sedan några år tillbaka :)
    Nä mina katter är en del av min familj, skulle aldrig tänka tanken att göra mig av med dem, tror som sagt katterna föredrar att ligga hög med varandra mot att vara i närheten av två små skrikiga individer som dessutom kan råka på att sparka till dem.

Både katterna och hunden får väl helt enkelt finna sig i att vi snart är flera, ska sätta upp DAPdiffusors inne men det är mest för att minska stressnivån hos den av katterna som är mest stresskänslig och stänga till sovrummet så att katterna inte är där när bebisarna sover men annars planerar jag att leva i mitt lilla kollektiv bestående av katterna, hunden, maken o ungarna :)
  • Catgodess
    Rigmor Mortis skrev 2011-03-23 18:03:52 följande:
    Antar att du redan vet det men DAP är till hundar och Feliway till katter
    Så var det ja, nån refill med en katt på är det iaf :)
Svar på tråden Varför skulle katterna vara värre än hunden?