• Gaytjej

I vilken ställning krystade du?

I vilken ställning tog du merparten av krystfasen?

Ifall du låg ner på rygg (halvsittande/halvliggande) och en liten andel av krystvärkarna liggande på sidan så rösta för det alternativ du krystade mest i, halvsittande/halvliggande i detta exempel. Tog du ungefär hälften av krystvärkarna i sängen och hälften stående på knä så välj en 'kombination av ovan nämnda'.
    Har du fött två barn så rösta på den första förlossningen.
    Har du fött tre eller fler barn så rösta på det du gjort mest (två barn mestadels stående, ett barn mestadels liggande = rösta på stående).

Om ni har tid så svara gärna på någon/några av dessa följdfrågor!

- Hade du bestämt dig från början hur du ville krysta? Följde du i så fall detta sedan?
    - Blev du uppmuntrad av personal att krysta i en viss ställning?

- Om du testat flera ställningar berätta gärna om du kände någon skillnad!
    - Hur länge varade din krystfas?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilken ställning krystade du?
  • RebornEve

på sidan bägge förlossningar..
    första barnet krystade jag 2.5 timme
    andra barnet krystade jag 14 minuter

jag blir hellre ogillad för den jag är, än gillad för den jag inte är...
  • Gummis

Hade planerat att stå på knä men efter 37h var jag så slut i kroppen att jag sjönk bara ihop så det blev gynställning. Eftersom jag inte orkade stå på knä så tyckte dom att jag skulle lägga mig, det visade sig också att barnet kom ut med armen under halsen. Krystfasen varade 25min inkl. att få ut moderkakan.

• Busbellan

Alla tre halvliggande på rygg
    Första barnet 20 min
    andra barnet 10 min (vidöppet läge)
    tredje barnet mindre än en minut (en krystvärk)

Mamma till Nora, August och Ella
  • Buffy26

1 barnet på rygg, vattnet gick 12, och hon kom ut 10,31,
    2 barnet var på rygg, tog 4 timmar.
    3barnet på rygg, och tog 4-5 timmar. 

• vattenkanna

Låg på rygg och krystade med båda barnen, blev bara så eftersom jag hade svårt att vända på mig pga av foglossning. Krystade 30 min med första barnet och ca 10 min med andra.

• Knasiga morsan
    - Hade du bestämt dig från början hur du ville krysta? Följde du i så fall detta sedan?
    Hade inget planerat överhuvudtaget utan tog det som det kom. Tur det för jag hann inte göra något annat än ligga på rygg och trycka på.

Nej, eftersom allt gick så dundersnabbt.

Ja du, jag var inne på förlossningen i 43 minuter, 2 timmar efter vattnet gick var ju Albin ute så det gick dundersnabbt.. Men min krystfas varade nog i 5 minuter max!
  • Minifer

Nix, hade inte tänkt så långt :)

De föreslog vid första förlossningen både att ligga på sidan samt stå på knä, men det kändes inte alls bra, så körde på gyn. Andra gången gick det så fort att det inte fanns tid för sådant, bm hann inte ens svida om

första barnet 28 minuter, andra barnet ca 8 minuter
  • April barn

Satt på förlossningspall.

Ja det stod i mitt förlossningsbrev att jag ville sitta på pall

Nja, de gjorde som jag ville. Och sa att pallen var väldigt bra.
    Nej men jag fick krystvärkar i sängen, det var mycket lättare att ta i när man satt upp.
    Hmm ca 10-15 minuter.

• Kazeer
    Jag hade inga direkta önskemål. BM ordnade rena rama gymnastikpasset emellanåt och dirigerade mig än hit och än dit. Men i huvudsak var jag halvliggande. Förlossningen avslutades med sugklocka och då var det gynställning som gällde.

BM fick mig att ändra ställning emellanåt för att barnet skulle sjunka ner ordentligt. Fast det kan ha varit tidigare under förlossningen ... minnet sviktar.

Den varade i fyra timmar. Den första timmen uppmanades jag att andas mig igenom krystvärkarna.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Nesss
    Låg på rygg.

Nej, jag hade inga planer alls utan tog de som det kom

De frågade om jag inte kunde tänka mej en annan position, men icke :)

Phu, 3O-4O minuter..
Svar på tråden I vilken ställning krystade du?